Gout Boleh Menjatuhkan Negara ?

Betul ke ini, hahaha, ini adalah satu petikan yang sangat dasyat, bahaya sebenarnya gout, sampai dalam filem rock oo pun, menekankan isu gout, pemain gitar tak boleh kena gout, hooo, memang sampai begitu sekali cerita gout , tapi takpa, kita nak cerita pasal gout, dan macam mana nak elak dari pada gout. Paling best last sekali cerita ayah blogger terkenal Zarith Sofia yang makin sihat dari penyakit gout.

APA ITU GOUT ?

GOUT atau dirujuk sebagai “ancient disease” dan sudah diketahui kewujudannya sejak 1800. Kadar pesakit gout dianggarkan satu dalam 100 orang.

Meskipun gout seringnya dikaitkan dengan lelaki, tetapi perempuan juga terutama yang sudah putus haid berhadapan dengan masalah ini.

Ia membabitkan serangan serta-merta yang bukan saja menyebabkan kesakitan tetapi turut membengkak dan rasa panas di sendi. Selalunya ia membabitkan jari kaki yang besar tetapi juga ia boleh memberi kesan pada tumit, lutut, tapak kaki, buku lali dan jari kaki.

BAGAIMANA GOUT MENYERANG ?

Gout terjadi kerana terhasilnya asid uric secara berlebihan. Asid uric terbentuk semula jadi dalam darah sebagai hasil pecahan produksi pelbagai proses kimia. Tetapi apabila buah pinggang tidak dapat membuang asid uric atau tubuh menghasilkan asid uric yang berlebihan ia akan terkumpul di sendi yang kemudiannya membuatkan ia membengkak. Tetapi ingat, gout mungkin terjadi sebagai tanda komplikasi penyakit yang lain juga.

Terkenal sebagai penyakit yang diwarisi, gout juga boleh disebabkan pengamalan gaya hidup yang kurang sihat seperti pengambilan minuman beralkohol yang berlebihan. Malahan ada sesetengah ubat-ubatan dan makanan merangsang peningkatan asid uric seperti makanan laut, kacang, roti manis dan ikan bilis.

Gout bermula dengan sendi kaki (seperti ibu jari) yang menyebabkan rasa sakit, membengkak dan merah selain rasa kaku dan panas. Menyentuh atau bergerak akan menjadikannya sangat sakit. Simptom gout boleh terjadi dalam masa yang pantas (sehari) dengan serangan pertama biasanya terjadi waktu malam. Gout hanya menyerang sekali saja bagi sesetengah orang tetapi ia akan menyerang lagi beberapa bulan berikutnya.

MENGELAK GOUT TERJADI

Jangan biarkan ia tidak dirawat kerana kemungkinan untuk terjadinya kerosakan sendi dan ketidakupayaan untuk bergerak boleh terjadi.

Gout biasanya mudah dikesan menerusi pemeriksaan biasa. Biasanya doktor akan mengambil contoh cairan sendi dan cuba mengesan kehadiran kristal asid uric. Selain itu ujian darah juga dibuat untuk memastikan tahap asid uric dalam tubuh.

Walaupun bunyinya agak menakutkan gout sebenarnya boleh dikawal dengan mengubah gaya hidup. Kurangkan minuman beralkohol, hadkan pengambilan daging merah atau ikan yang tinggi purine dan kawal berat badan anda. Selain itu gout boleh dikawal dengan ubat-ubatan

Ada dua kategori ubat iaitu ubat-ubatan yang diberi ketika masih diserang gout dan ubat-ubatan untuk rawatan jangka panjang. Ubat seperti non steroidal anti-inflammatory drug (NSAID), colchicine dan cortisteroids diberikan semasa serangan terjadi. Ia akan mengawal bengkak dan kesakitan.

Rawatan jangka panjang pula membabitkan ubat-ubatan untuk mengawal tahap asid uric dalam darah dengan menyekat penghasilannya. Harus anda ketahui ubatan jenis ini membabitkan disiplin anda, sebaik ubat-ubatan seperti ini dihentikan, tahap asid uric akan kembali meningkat. Antara makanan yang harus dielakkan:

  • Makanan laut; ikan, kerang, sardin dan ikan bilis
  • Sayur-sayuran seperti asparagus, bunga kobis dan bayam
  • Organ dalaman haiwan seperti paru, hati dan jantung
  • Daging merah
  • Cendawan
  • Yis (roti putih, roti manis)

GOLONGAN BERISIKO TERKENA SERANGAN GOUT

  • Mereka yang berusia 40 ke 50 tahun terdedah kepada gout tetapi gout juga boleh terjadi di kalangan mereka yang lebih muda.
  • Memiliki sejarah keluarga yang berhadapan dengan gout
  • Mereka yang mengamalkan gaya pemakanan yang tidak sihat
  • Wanita putus haid
  • Obesiti, diabetes dan hyperlipidemia atau mereka yang mengalami stress

derita gout ayah berakhir dengan vivix shaklee

DERITA AYAH ZARITH BERAKHIR DENGAN VIVIX SHAKLEE

Seronok pulak, bila dapat tahu, shaklee ada produk yang sangat hebat,iaitu Vivix Shaklee, Alhamdulillah, cerita zarith di bawah ini sangat menarik, jom baca sikit kat bawah ini:

Assalamualaikum

Ayah Zarith dah menderita sakit gout ni sejak ayah berusia 30-an. Awal kan? Ayah kata sebab ayah suka sangat makan seafood ni, sampai asid urik pun berkumpul dalam badan ayah. Sekarang ni ayah dah berusia 70 tahun. Cuba bayangkan berapa puluh tahun dah ayah menderita penyakit gout ni. Berpuluh tahun ayah bergantung kepada ubat gout dan ubat tahan sakit.

Kesian ayah.

Bila gout datang, bahagian buku lali ayah bengkak. Nak jalan pun tak boleh, inikan pula memandu. Seret kaki, memapah di dinding. Sanggup ke seorang anak tengok ayahnya macam tu?

Mesti tak tertahan air mata.

Padahal ayah cuma termakan bubur lambuk yang ade perisa udang kering sedikit. Padahal ayah jamah sikit sambal kacang semasa hari raya. Padahal ayah cuma makan sedikit jemput-jemput udang kering yang ibu bust.

Kesian ayah. Kuat berpantang tapi kadangkala tak dapat tahan juga, bila ade majlis tertentu.

Zarith dapat tahu tentang satu produk Shaklee yang Zarith gelarkan tonik ajaib ini dari seorang rakan. Dia kata ibunya penghidap diabetes makan ni ok. Anti-oksidan tinggi. anti-radikal dan anti-penuaan jugak. Bila tengok ramuan yang digunakan clalam Vivix barulah Zarith tahu kenapa Vivix ni begitu istimewa sekali

Zarith tawakal kepada Allah. tuba bell sebotol Vivix untuk ayah makan. 1-lati berdebar-debar. risau ayah taknak makan. Alhamdulillah ayah nak mencuba.

Seminggu lepas makan. ayah cakap badan ayah rasa sihat dan segar. Memang Zarith dapat tengok dari percakapan dan pergerakan ayah.

2 minggu selepas makan Vivix ayah cakap dah boleh tahan 4 hari tanpa painkiller. Tak sakit dan boleh berjalan seperti biasa.

Sebulan lepas to ayah cakap boleh tahan 6 hari tanpa painkiller.

Syukur Alhamdulillah.

Anak mana yang tak gembira bila dapat tahu ayah sihat setelah berpuluh tahun menderita gout. Anak mana yang tak gembira bila dapat tahu ayah tak bergantung lagi kepada ubat yang boleh memberikan banyak side effect pada ayah.

Ayah makan Vivix hari-hari. sebesar satu sudu KFC tu je. Jadi satu botol tu boleh bertahan selama dua bulan setengah. Jimat kan?

Yang paling happy bila ayah cakap ” Bagus la vitamin awak bagi ayah tu. dia boleh lawan asid uric dalam badan ayah ni. Ayah tak payah makan ubat lagi.” Alhamdulillah Zarith hanya mampu tersenyum.

Kadang-kadang tu bila ayah ada majlis di hotel yang menghidangkan udang galah yang pernah menjadi kegemaran ayah pada waktu muds dulu. ayah makan je. Bila tanya ayah ok ke. Nanti ayah jawab “Sebelum pergi majlis tu ayah dah makan Vivix. Bila malam tu ayah rasa nak kena gout. ayah makan vivix sekali lagi sebelum tidur. Alhamdulillah takde pulak kena gout” Kata ayah sambil tersenyum simpul. Bahagia agaknya dapat makan udang galah setelah bertahun tak makan.

Syukurlah Allah bagi Zarith peluang untuk balas sedikit jasa ayah. walaupun sebenarnya tak terbalas di dunia ini. Semoga ayah sentiasa dilindungi Allah dan diberikan kesihatan yang terbaik.

Dan bila Zarith kongsikan kebaikan Vivix kepada beberapa orang rakan yang menghidap gout. suami menghidap gout. Alhamdulillah mereka juga telah mencuba dan perubahan sangat positif.

sumber: panduanpercuma, ibuzarith

CARA ORDER VIVIX SHAKLEE

Cara 1 – Anda boleh terus klik ke VIVIX ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan.

Cara 2 – Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Shah Alam, Petaling Jaya, Klang, Subang Jaya, Bangsar .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Shah Alam, Petaling Jaya, Klang, Subang Jaya, Bangsar.

Ainul Mustafa
Email: ainulfadzilah@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp: 013-3612717
www.wasap.my/60133612717

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge