KENCING MANIS – Elak Kaki Kena Potong, Buta Akibat Diabetes

diabeteskencingmanis

DIABETES ? KENCING MANIS ? Macamana diabetes boleh terjadi? Haa meh nk habaq, 2 Jenis Diabetes.

Type 1 : bila sel badan tak boleh menghasilkan insulin.
Type 2 : bila sel badan tidak kenal insulin.

FAKTA KENCING MANIS

Insulin umpama “kunci” untuk membuka pintu kepada gula (glukos) nak masuk ke dalam sel kita. sel kita memerlukan gula sebagai makanan dia.

insulin akan kawal kadar kemasukan gula ke dalam sel.

bila sel dah cukup kepeluan gulanya, insulin kana kunci pintu sel jadi gula takleh masuk lagi. kalau kita makan lagi banyak gula..

sel dah cukup gula dah, gula tu akan berada dalam darah. oleh itu makan berpada-pada jangan ikut nafsu.

Bagi pengidap diabetes, yang Type 1, badan dia memang tak boleh hasilkan insulin, ataupun insulin yg dihasilkan tak cukup. umpama bilik ada 15 tapi kunci ada untuk 5 bilik je.

5 orang je boleh masuk, lagi 10 orang berlegar-legar kat luar.

Apa jadi bila kena berlegar di luar ? penat, letih, pitam.

macam tu lah bila gula tokleh masuk dlm sel kita, tp berlegar-legar dalam salur darah kita, ia jadi tak seimbang.

Yang Type 2 pulak terjadi bila bilik 15, kunci pun 15 tapi silap kunci.

patut nak buka bilik guna kunci bilik tapi dia pegi bagi kunci kereta…

Luka Kencing Manis Lambat Sembuh. Cara Elak Kena Potong

Kenapa luka kencing manis lambat sembuh. Cara Elak Kena Potong akibat luka teruk kerana kencing manis.  Luka lambat sembuh kerana bila gula dalam darah tinggi .Dalam keadaan gula tinggi dalam darah, kuman senang membiak. Bila dah banyak kuman, luka pun automatik lambat baik.

Gula yang tinggi juga sebabkan darah jadi lebih pekat. Jadi, peredaran darah tak lancar. Bila peredaran darah tak lancar, oksigen dan nutrien sukar dibawa ke tempat luka. Jadi luka pun lambat nak sembuh.

Luka Kencing Manis Lambat Sembuh. Cara Elak Kena Potong

Buta Kerana Diabetes ? Ada Harapan Ke Nak Pulih ?

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menganggarkan seorang penduduk dunia akan menjadi buta kerana diabetes setiap lima saat.

Manakala seorang kanak-kanak pula akan menjadi buta setiap minit. Anggaran ini selari dengan sejumlah 7 juta orang menjadi buta setiap tahun.Kemungkinan pesakit jadi buta adalah 25 kali ganda berbanding orang sihat.

Jumlah itu menjadikan 180 juta orang di seluruh dunia berhadapan dengan ketidakupayaan penglihatan. Daripada jumlah itu 40 hingga 45 juta mereka buta. Angka ini dijangka meningkat seiring dengan pertumbuhan populasi warga tua yang akan bertambah dua kali ganda menjelang 2020.

BUTA KERANA DIABETES ?

Di Malaysia bagaimanapun, kebanyakan punca masalah butaan kerana diabetes. Lebih malang, mereka yang terjejas dengan masalah itu dalam lingkungan usia produktif.

Risiko buta kerana diabetes sangat besar di Malaysia jika diukur pada jumlah penghidapnya. Pada 2006, jumlah pesakit diabetes meningkat kepada 14.5 peratus berbanding 8.5 peratus 10 tahun sebelumnya. Manakala impak terbesar diabetes adalah pada kesihatan saraf (58 peratus) dan kesihatan mata (53 peratus).

Walaupun impak diabetes pada mata begitu besar, hanya lima ke 20 peratus pesakit saja yang menjalani pemeriksaan mata. Mereka yang menjalani pemeriksaan mata ini juga tidak menjalaninya secara berkala menyebabkan risiko buta kerana diabetes terhadap mereka sangat besar.

Kajian di tujuh hospital di tujuh negeri mendapati, 38 peratus dari 6288 pesakit kencing manis sebenarnya penghidap diabetes tanpa mereka sedari.

ELAK KENCING MANIS

mana nak boleh buka. jadi, sama orang-orang tak boleh masuk ke dalam bilik (gula tak boleh masuk ke dalam sel).

Keadaan2 ni adakan buat kadar gula dalam darah kita jadi tinggi!

Bila gula dalam darah tinggi, macam2 masalah kesihatan akan berlaku, cthnya:

Oleh itu jagalah kesihatan ye., Jaga makan, jaga aktiviti, jaga ibadah…

jgn biar dah sakit baru nak jaga.

Jaga dari sekarang. Makan vitamins jgn culas!

Petua 1: Dapatkan lebih banyak aktiviti fizikal

Terdapat banyak faedah kepada aktiviti fizikal yang kerap.

Senaman boleh membantu anda:

Kurangkan berat badan boleh menurunkan gula darah anda.

Ia meningkatkan kepekaan anda terhadap insulin – yang membantu mengekalkan gula dalam darah anda dalam julat yang normal.

Kajian menunjukkan bahawa kedua-dua senaman aerobik dan latihan rintangan boleh membantu mengawal diabetes, tetapi manfaat yang lebih besar datang dari program kecergasan yang termasuk kedua-duanya.

Petua 2: Dapatkan banyak serat

Ia kasar, ia sukar – dan ia boleh membantu anda:

Mengurangkan risiko diabetes dengan meningkatkan kawalan gula darah anda.

Mengurangkan risiko penyakit jantung.

Menggalakkan kehilangan berat badan dengan membantu anda berasa kenyang.

Makanan yang tinggi serat termasuk buah-buahan, sayur-sayuran, kacang, biji-bijian, kacang dan benih.

Petua 3: Dapatkan bijirin

Walaupun ia tidak jelas mengapa, biji-bijian boleh mengurangkan risiko kencing manis dan membantu mengekalkan tahap gula dalam darah.

Cuba untuk membuat sekurang-kurangnya setengah bijirin anda bijirin penuh.

Banyak makanan yang dibuat dari biji-bijian datang siap untuk dimakan, termasuk pelbagai roti, produk pasta dan banyak bijirin.

Lihatlah perkataan “keseluruhan” pada pakej dan antara beberapa perkara pertama dalam senarai bahan.

Petua 4: Kurangkan berat badan tambahan

Jika anda kelebihan berat badan, mencegah kencing manis boleh bergantung kepada berat badan.

Setiap paun anda kehilangan boleh meningkatkan kesihatan anda, dan anda mungkin akan terkejut dengan berapa banyak.

Peserta dalam satu kajian besar yang kehilangan jumlah yang sederhana berat – sekitar 7 peratus daripada berat badan awal – dan dijalankan secara teratur mengurangkan risiko diabetes membangunkan sebanyak hampir 60 peratus.

Petua 5: Membuat pilihan yang lebih sihat

Cara elak kencing manis yang terbaik ialah menjaga diet.

Diet rendah karbohidrat, diet indeks glisemik atau diet fad lain boleh membantu anda menurunkan berat badan pada mulanya, tetapi keberkesanannya pada mencegah kencing manis tidak diketahui tidak pula kesan jangka panjang mereka.

Dan dengan tidak termasuk atau menghadkan kumpulan makanan tertentu, anda boleh menyerahkan nutrien penting.

Sebaliknya, berfikir dan pelbagai bahagian kawalan sebagai sebahagian daripada pelan sihat-makan keseluruhan.

turunkan bacaan kencing manis

RESEPI JUS PERIA KATAK UNTUK PESAKIT KENCING MANIS

“Pahit sangat la mak, tak nak minum!” Tak tahu dia resepi turunkan bacaan kencing manis.

Mak selalu paksa saya minum sebab kami sekeluarga ada kencing manis.

Mak selalu cakap Peria Katak ni bagus untuk orang kencing manis.

Nak tak nak terpaksa redha je telan jus ni setiap minggu.

Saya nak kongsikan resepi jus Peria Katak mak saya:

Bahan-bahan:
1/2 biji peria – bersihkan dan buang biji – potong kecil-kecil
2 biji epal hijau – buang biji dan potong kecil-kecil
300ml air masak

Cara:
1. Campurkan peria, epal hijau dan air masak ke dalam pengisar.
2. Kisar hingga halus.
3. Tapis bahan kisar.
4. Tuangkan jus ke dalam gelas.
5. Sedia untuk dihidangkan.

AMARAN: Tarik nafas dalam-dalam sebelum minum, pahitnya boleh rasa sampai kat otak. hehe.

Tapi, kata orang tua, pahit itu elok, pahit itu ubat.

ESP SHAKLEE – SUSU UNTUK KENCING MANIS

Bila sudah ada kencing manis/ diabetes, semua makanan kena kawal. itu tak boleh, ini tak boleh.

Adoii mana 1 yang boleh makan.

Bila tak cukup makan, nutrisi dalam badan pun makin berkurang.

Bila Nutrisi berkurang, macam mana kencing manis nak makin baik.

Salah makan makin naik bacaan gula.

Silap gaya kaki kena potong

susu untuk kencing manis

Berbanding susu lain yang terdapat di pasaran, ESP SHAKLEE mengandungi rendah karbohidarat dan gula.

Dalam setiap hidangan ESP, kandungan karbohidratnya adalah 10 gram manakala kandungan gula adalah 9 gram.

ESP juga merupakan kumpulan minuman yang mempunyai Indeks Glisemik yang rendah.

Indeks Glisemik ESP adalah 39 sahaja.

Indeks Glisemik menggambarkan kadar kecepatan gula dalam darah meningkat apabila kita makan sesuatu makanan.

Indeks glisemik ESP adalah rendah menjadikan ianya sesuai untuk pesakit kencing manis.

Selain itu, kandungan protein di dalam ESP membantu pembinaan sel-sel baru yang rosak akibat penyakit kencing manis.

Sel-sel yang rosak akan menyebabkan berlakunya pelbagai komplikasi kepada pesakit kencing manis.

KELEBIHAN ESP SHAKLEE UNTUK PESAKIT KENCING MANIS ?

  1. Soya bukan GMO – Perkara utama yang perlu diambilkira adalah jenis soya yang digunakan. Pastikan soya adalah dari tanaman yang tidak diubah secara genetik.
  2. Rendah Indeks Glisemik – Soya dicernakan dan diserap secara perlahan-lahan lalu peningkatan gula dalam darah tidak terlalu mendadak dan pelepasan hormon insulin juga sedikit  demi sedikit. Maksudnya pankreas tidak terlalu terbeban untuk hasilkan insulin.
  3. Asid amino lengkap – Dalam asid amino yang terkandung dalam soya, ada sebatian arginine uyang membantu mengurangkan sensitiviti badan terhadap insulin dan menaikkan toleransi terhadap gula.
  4. Tiada kandungan laktosa – ESP bukan sahaja dijamin tiada kandungan laktosa (gula), malahan juga tiada emak dan kolestrol. Pengambilan ESP selama 12 minggu berturut menunjukkan pengurangan paras LDL kolestrol jahat. Ini bermakna paras kolestrol LDL dapat dikawal secara sihat.
  5. Dibuktikan dengan Landmark study – Berdasarkan Landmark study dari University of California, Berkerley menunjukkan pengamal suplemen Shaklee mengalami masalah diabetes adalah peratus paling rendah.

BAGAIMANA VIVIX MEMBANTU PESAKIT KENCING MANIS ?

Ingat kembali punca utama kencing manis adalah apabila insulin tidak dapat dihasilkan dan isulin yang dihasilkan lemah, tidak berfungsi dengan baik .

Jadi mesti la kita perlu rawat punca utama kan.

Pankreas yang hasilkan insulin.

Ini bermakna kita perlu pankreas yang sihat.

Itu la tujuan kita ambil  dimana VIVIX berfungsi membina, merawat sel yang rosak.

Sel > Tisu > organ > Sistem > organisma ( manusia).

Jadi bila sel kita sihat , tisu dan organ juga sihat.

Pankreas salah 1 organ dalam badan kita kan.

Bila 50% sel pancreas rosak, pesakit. akan mula dapat sakit diabetes, bacaan gula akan meningkat.

Tapi bila pesakit ni makan Vivix, sel-sel yang masih ada dalam pancreas akan ditingkatkan keupayaannya.

Bila % keupayaan pancreas meningkat, kawalan gula semakin baik.

1. Vivix Tingkatkan Insulin

Vivix bersifat anti radang yang menghalang sistem imun kita merosakkan ‘Beta Cell’ yang berfungsi untuk hasilkan insulin.

Kesan dari genetik yang sihat, fungsi sistem imun akan lebih fokus kepada mengatasi toksik dan radikal yang masuk ke dalam tubuh.

2. Vivix Atasi Insulin Resistance

Masalah ‘Insulin Resistance’ ini banyak dipengaruhi oleh kadar guna dalam darah.

Bila anda ambil makanan yang tinggi gula (budaya orang kita), maka tubuh akan hasilkan lebih banyak insulin untuk menukarknya menjadi tenaga.

Jadi , Vivix menghalang proses ini dengan mengawal kepekatan gula dalam darah.

Malah Vivix juga akan meningkatkan fungsi insulin untuk menukar guna kepada tenaga.

3. Vivix Perbaiki Genetik

Genetik kencing manis yang diwarisi dari ayah atau ibu akan cenderung untuk melakukan proses yang sama.

Vivix membantu melindungi dan memperbaiki kerosakan pada genetik atau DNA untuk menghalang atau mengawal risiko kencing manis.

4. Vivix Melambatkan Pembentukan Protein AGE

AGE ( Advance Glycation End Products) ialah sejenis protein rosak yang dihasilkan oleh tubuh yang menyokong proses penuaan dan penyakit kritikal seperti kencing manis dan masalah jantung.

Oleh itu, anti oksidan dari Vivix akan melambatkan penghasilan sel ini.

5. Vivix Membantu Menyembuhkan Luka

Resvaratrol dalam Vivix membantu mengatasi masalah luka pesakit kencing manis.

Antioksidan ini membantu melawan serangan keatas luka yang menjadi luka pesakit kencing manis jadi lebih teruk.

Kesannya, pengamal Vivix mendapati luka lebih cepat sembuh dan tidak buruk.

vivix shaklee

vivix shaklee

vivix shaklee

vivix shaklee

turunkan bacaan kencing manis

kencing manis

vivix power kencing manis

cara elak kencing manis

elak ayah kena diabetes

cara elak kencing manis

vivix shaklee

vivix shaklee

Cara Nak Cepat Legakan Luka Kencing Manis Lambat Sembuh. Cara Elak Kena Potong

Nak tunjuk perkongsian gambar kaki seorang wanita umur 50an yang dulu nampak tulang akibat kencing manis, semakin baik pertumbuhan isi lepas amalkan Vivix.

[AMARAN: Kalau seriau, jangan tengok gambar. Baca je ok?]

Gambar kiri ni menunjukkan waktu sebelum belum apply herbal blend lagi. Beliau baru minum Vivix & cuma konsisten minum vivix sahaja setiap hari.

Gambar kanan pulak tunjukkan bahagian tulang tu tumbuh isi (tisu baru) then baru beliau berani sapu Herbal Blend lepas beberapa kali cuba letak cream hospital.

Tapi krim tu nampak tak berkesan kata customer ni sebab mungkin tak sesuai dengan beliau, luka jadi gatal.

Beliau letak seluruh kawasan luka. Kira macam cream yang selalu nurse sapu lepas dressing luka.

Lebih kurang 3 minggu minum Vivix, syukur la isi cepat tubuh sehingga dapat cover bahagian tulang yang terdedah tu. Kira lepas 3 minggu la baru beliau berani sapu Herbal blend.

Memang sangat membantu la. Permukaan luka pun nampak cantik bersih dan isi yang tubuh pun sihat kemerahan ?? ini yang doktor puji.

Ni kaki mak yunk habis luka nanah kencing manis.

Kencing manis; darah tinggi yang sangat teruk

Tengok di luar elok ja..tp nanah makan di dalam…

Patut mak tak boleh jalan…dia kata kaki sakit sgt…

Pastu selalu kerap demam.

Pi hospital doc suruh buat operation untuk buang nanah tu..

Berbulan-bulan jugak nak sembuh…

Bila luka nak hampir sembuh…ada nanah lgi

Buat operation lagi…

Kira pi hospital tu sampai nurse doc kenal.

Bila luka hampir sembuh

Lubang luka nanah kencing manis tu tak nak katup…

pastu berair ja

Macam macam kasi makan…mahal murah…

cara elak kencing manis

BOLEH MELIHAT SEMULA DENGAN VIVIX

Mak saya mengidap kencing manis dan bila makanan tidak terkawal, bacaan kandungan gula dalam darahnya mula naik mendadak. Apabila perkara ini berlarutan, penglihatan mak menjadi kabur dan makin kabur. Mak kata, apa yang beliau rasa adalah…matanya menjadi makin kembang dan berair. Apabila hal ini bertaku, maka mak tak boleh melihat dengan balk bertambah buruk lagi mak tidak dapat memandu. Mak saya tak boleh makan sebarang supplement kerana ia akan menambah burukkan keadaan yang dia lalui. Mungkin disebabkan fungsi buah pinggangnya yang sedikit terjejas akibat kencing manis.

Oleh kerana itu saya hanya berikan mak saya vivix sahaja. Pada mulanya mak makan setengah sudu teh sehari tetapi kerana mak saya selesa dengan vivix, beliau mengambil 2 sudu besar sehari. Kini saya bekalkan mak saya 2 botol vivix untuk sebulan consume. Dalam masa tak sampai sebulan, penglihatan mak menjadi lebih baik. Mak rasa kedudukan matanya semakin elok dan tidak seperti sebelumnya yang mana ianya mengembang dan berair.

Alhamdulillah, mak saya boleh melihat semula ….tak pertu duduk dekat dengan tv untuk menonton seperti sebelum ini disebabkan matanya yang kabur. Penglihatan mak dah kembali sedia kala. Syukur pada ALLAH alas izinNYA jua. 

CARA ORDER VITAMIN KENCING MANIS SHAKLEE

Untuk keterangan lanjut atau sebarang pertanyaan, anda boleh menghubungi saya

Ainul Mustafa  013-3612717

atau klik icon di bawan ini.

e-sell

ATAU

vivix shaklee untuk kencing manis

Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya.

Penghantaran sekitar Shah Alam, Petaling Jaya, Klang, Subang Jaya, Bangsar, Kelana Jaya, Alam Impian, Denai Alam,

Ainul Mustafa
Pengedar Shaklee Shah Alam
Email: ainulfadzilah@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp: 013-3612717
www.wasap.my/60133612717

This Post Has 4 Comments

  1. Kencing manis mmg kena jaga sbb org kata klu dah dtg susah nak pergi. Family saya pun ada rekod juga, so mmg dah waktu jaga kesihatan sebaiknya. Thanks sharing 🙂

  2. Banyak rakyat di Malaysia yang mempunyai masalah badan terlalu gemuk. Walaupun bukan semua orang obese akan dapat diabetes tapi risiko semakin tinggi..

Leave a Reply

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Close Menu
WhatsApp chat Nak Order Shaklee ?