6 Jenis Intermittent Fasting Yang Mudah

6 Jenis Intermittent Fasting Yang Mudah

Gaya hidup dan tabiat makan kita sangat berbeza dari orang ke orang, Terdapat 6 jenis puasa untuk menyesuaikan gaya hidup anda. Saya akan memberikan definisi ringkas setiap IF:

😬16: 8, puasa selama 16 jam sehari, makan selama 8 jam – Ini adalah pilihan yang paling popular. Pilihan ini tidaklah melampau seperti orang lain, kerana anda tidak berpuasa selama tempoh yang lama. Ia membolehkan banyak fleksibiliti tidak kira jika jadual anda sepanjang minggu Secara teori, pengenalan mudah ke dalam perubahan gaya hidup untuk berpuasa dan mengawal pemakanan.Sebagai contoh, jika anda menamatkan makan terakhir pada jam 7:30 petang pada malam Khamis, anda tidak akan makan sehingga 11:30 pagi pada hari Jumaat.

🤤warriors diet(20:4)- puasa selama 20 jam, makan selama 4 jam- Ini adalah yang hebat untuk orang yang tidak terlalu lapar pada waktu siang dan benar-benar boleh membuang makanan berat. Juga, jika anda bersenam pada waktu petang selepas bekerja seperti yang saya lakukan, ini mungkin menjadi pilihan yang bagus untuk anda. Jadi, contohnya, saya biasanya berhenti makan pukul 7 malam (saya tidak akan pergi lebih lama daripada itu dengan kaedah ini) dan akan berpuasa sehingga pukul 3 petang pada hari berikutnya.

🤔5:2 – ini adalah di mana anda makan secara normal selama 5 hari, kemudian selama 2 hari anda membataskan makan anda kepada kira-kira 500 kalori pada setiap hari . anda tidak perlu mengira apa-apa kalori kecuali pada 2 hari yang anda pilih.Jadi, contohnya, anda boleh memilih pada hari Isnin dan Khamis dengan makanan kecil @ kalori rendah dan makan seperti biasa pada hari-hari yang lain.

😋Eat-Stop-Eat – puasa selama 1 atau 2 hari dalam seminggu, matlamatnya adalah untuk membuatnya penuh 24 jam sebelum makan makanan seterusnya – Perkara yang hebat tentang kaedah ini adalah hanya 1 hari dalam seminggu, jadi anda boleh makan secara normal untuk baki minggu ini. Sebagai contoh, jika anda selesai makan malam pada hari Isnin pada jam 6 petang, anda akan berpuasa sehingga jam 6 petang pada hari Selasa. Mungkin sukar bagi orang untuk memulakan dan meneruskan kaedah ini dan kerana anda tidak memakan apa-apa kalori pada hari-hari puasa tersebut.sesuai untuk org yg xboleh berterusan melakukan IF setiap hari.

😏alternate Day Fast
– puasa selang seli selama 1 hari, makan hari berikutnya dan ulangi. Itu sahaja. Sebagai contoh, anda boleh memilih untuk makan pada hari Ahad, Puasa pada hari Isnin, makan pada hari Selasa, puasa pada hari Rabu, dan lain-lain. Ini adalah pendekatan yang lebih tegar dan bagus untuk orang yang suka jenis struktur itu tetapi mungkin bukan jangka panjang pilihan untuk kebanyakkan orang yg mahu mengawal berat badan😬

😁OMAD, singkatan dari One Meal A Day – (23:1) ini adalah di mana anda makan satu hidangan biasanya 1 jam setelah puasa 23 jam

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.