9 Langkah Kena Buat Kalau Nak Elak Guntingan Episiotomi Pada Faraj Masa Bersalin

9 Langkah Kena Buat Kalau Nak Elak Guntingan Episiotomi Pada Faraj Masa Bersalin

Bila fikirkan koyakan masa bersalin, ngilunya seperti terasa. Rupa-rupanya ada cara yang membolehlah ia dielak.

URUTAN PERINEUM
Urutan yang dilakukan di bahagian perineum amat digalakkan ketika hamil kerana ia sedikit sebanyak dapat membantu anda memudahkan proses kelahiran yang bakal dilalui kelak.

Ibu dinasihatkan untuk memulakan urutan perineum di antara bahagian lubang dubur dan lubang faraj bermula daripada minggu ke-34 kehamilan sehingga tiba saat mahu melahirkan. Kajian yang pernah dijalankan menunjukkan urutan perineum berupaya mengurangkan risiko koyakan pada bahagian perineum.

Hal ini juga dapat mengurangkan risiko episotomi yang biasa dilakukan oleh para doktor dengan menggunting sedikit bahagian faraj untuk melancarkan laluan bayi. Lebih daripada itu, kebanyakan wanita yang pernah mengamalkan teknik ini melaporkan mereka tidak mengalami kesakitan di bahagian perineum dalam tempoh tiga bulan selepas melahirkan.

JENIS MINYAK DAN MASA URUTAN
Urutan ini boleh anda lakukan sendiri di rumah, satu hingga dua kali sehari dengan menggunakan minyak tertentu yang berasaskan sumber bahan semula jadi. Antaranya minyak kelapa, minyak kelapa dara, minyak zaitun dan lain-lain. Namun yang demikian, elakkan daripada menggunakan minyak bayi, jeli petroleum atau apa jua jenis minyak yang mengandungi bahan kimia.

Selain daripada diri sendiri, anda boleh juga meminta suami melakukan urutan perineum. Apa yang lebih penting, lakukannya sewaktu anda tenang dan jangan sesekali lakukannya dalam keadaan terpaksa. Masa yang paling sesuai untuk melakukan urutan ini ialah sejurus selepas mandi. Lazimnya selepas mandi, bahagian perineum lebih lembut dan selesa untuk disentuh. Walau bagaimanapun, adalah dinasihatkan agar anda mendapatkan pandangan daripada doktor terlebih dahulu sebelum melakukan urutan ini.

9 Langkah Nak Elak Guntingan Episiotomi Pada Faraj Masa Bersalin

  1. Cuci tangan anda dengan sempurna. Pastikan kuku sentiasa pendek.
  2. Kedudukan yang sesuai untuk melakukan urutan ini ialah bersandar pada bantal di atas katil atau sofa dengan lutut dibengkokkan ataupun duduk di tandas. Dapatkan kedudukan yang selesa dan pastikan lokasi urutan adalah selamat dan tiada gangguan.
  3. Sapukan jari dengan minyak pilihan anda.
  4. Masukkan satu jari ke dalam dinding faraj iaitu lebih kurang 1 hingga 1.5 inci ke dalam faraj.
  5. Pastikan empat jari lagi jari di bahagian punggung.
  6. Tekankan ke bawah iaitu ke arah dubur dan ke sisi sehingga mengalami sedikit rasa regangan.
  7. Tetapkan keadaan tersebut selama satu hingga dua minit.
  8. Gerakkan kesemua jari mengikut bentuk U dan lakukannya berulang kali. Urut selama mana yang anda mahu atau sekurang-kurangnya lima minit setiap kali.
  9. Selepas selesai melakukan urutan, buat kemutan pada bahagian faraj. Ia dilakukan sama seperti anda hendak menahan kencing atau menahan angin keluar. Tahan selama 10 saat dan lepaskan 10 saat. Ulang semula sehingga 10 kali.

sumber majalah pa&ma

cepat sembuhkan luka Gunting Episiotomi Pada Faraj Masa Bersalin

 

LUKA JAHIT BERSALIN TERBUKA SAMPAI TAK BOLEH JALAN, TAK BOLEH DUDUK .

Bersalinkan Maryam secara normal dan vacum. 2 hari sakit tak dapat tidur, seminggu di hospital, 2 kali induce.

Sehari balik dari hospital, maryam demam panas dan kuning naik tinggi. Jadi kena masuk nicu. 5 hari dia di NICU, Ainul ulang alik 2-3 kali ke DEMC setiap hari untuk hantar susu. Jahit kat bawah yang ” banyak” belum sembuh.. asyik bergerak ke sana sini sampai 1 tahap ainul nak berjalan pun sakit giler. nak duduk lagi la. sampai dalam kereta menangis dekat husband sebab tak boleh nak duduk pun. nak duduk pun takut.

huhuu Ya ALLAH sakitnya. Nak duduk sakit.. Nak berjalan lagi la sakit.. Sampai nak duduk menanges.. huhuhu

 

 

 

 

 

VIVIX ni bukan untuk cepatkan luka bersalin sembuh..malah

untuk KURUS

untuk AWET MUDA

Untuk KULIT CANTIK 

KENAPA ANDA WANITA SELEPAS BERSALIN SANGAT MEMERLUKAN VIVIX

9 Bulan kita wanita korban kan tubuh badan, rahim kita membawa zuriat. Proses bersalin yang menyakitkan. Terpaksa pula tanggung kesakitan luka jahitan bersalin yang teruk.

Faraj kita aset utama kita. Jika ianya rosak .. macam macam perkara akan berlaku. Kita makin tua makin sakit, suami mungkin akan mula makan luar..

Rahim, faraj hanya ada 1.. Jagalah ia dan bagi yang terbaik , paling terbaik untuk aset penting kita ini

 

 

Jika kita boleh minta hantaran tinggi masa kawen, maka kita wajib juga minta vitamin berpantang paling MAHAL

 

Cara Order VIVIX SHAKLEE

Cara 1 – Anda boleh terus klik ke VIVIX ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan

Cara 2 – Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Shah Alam, Petaling Jaya, Klang, Subang Jaya, Bangsar .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Shah Alam, Petaling Jaya, Klang, Subang Jaya, Bangsar.

 

Ainul Mustafa
Certified Product Trainer

Email: ainulfadzilah@gmail.com

Call/SMS/WhatsApp: 013-3612717

COD Area: Shah Alam, Petaling Jaya, Klang, Subang Jaya, Bangsar

 

 

Leave a Reply

CommentLuv badge

Close Menu