anak kerap demam

ANTIBODI – Penyebab Anak Kerap Demam, Sawan, Petanda Kanser

ANTIBODI adalah elemen penting kepada penyakit sistem imun kepada manusia, terutama kanak-kanak yang sering demam, dan paling bahaya boleh membawa kepada masalah sawan. Ianya juga boleh menjadi kepada petanda kanser.

Ketahui beberapa tips terbaik untuk meningkatkan antibodi badan kita dan mengelak dari masalah tersebut.


ORDER ONLINE

Disangka hanya demam biasa, anak kerap demam namun selepas pemeriksaan dilakukan didapati ia adalah Febrile Neutropenia yang membawa kepada kanser tulang dan kini sudah berada di tahap empat, itulah kenapa antibodi lemah .

Danish Aiman Baharuddin, 16, menderita penyakit itu sejak setahun lalu telah menjalani 13 kimoterapi dan hanya berbaki satu rawatan yang sepatutnya dilakukan 25 Mac lalu, namun atas faktor keadaannya yang semakin lemah baki rawatan itu tidak diteruskan.

Ibunya, Islah Zainul Abidin, 41, berkata, penyakit anak kedua dari tiga beradik itu dikesan tahun lalu selepas mengalami demam berterusan hampir sebulan dan terdapat benjol seperti cecair di dalam kepalanya.

Menurutnya, khuatir dengan keadaan anaknya itu, dia membawanya ke klinik sebelum merujuk ke Hospital Selayang.

“Kes anak saya kemudian dibawa ke Hospital Kuala Lumpur. Pembedahan buang buah pinggang dah dibuat selepas dikesan ada ketumbuhan di situ, tapi kesihatan dia terus merosot.

“Doktor maklumkan kuman dalam badannya terlalu aktif dan daya tahan badannya tak kuat menyebabkan virus itu terus merebak ke bahagian badan lain terutama kaki, lutut, mata dan kepalanya,” katanya.

Sejak itu Islah berkata, anaknya tidak lagi bersekolah dan kini diberikan ubat tahan sakit serta hanya mampu terbaring di rumah.

“Dia memang bergantung kepada ubat tahan sakit sepenuhnya, bila dosnya dah habis dia akan menangis sebab terlalu sakit.

“Nak bangun memang tak boleh, hanya gunakan kerusi roda saja kalau dia nak keluar, makannya juga tak menentu, badannya susut separuh dari 120 kilogram kini hanya 60 kilogram,” katanya.

Sudahlah diuji dengan masalah kesihatan anak, Islah yang juga ibu tunggal turut diberhentikan kerja selepas kerap mengambil cuti untuk menjaga anaknya.

Petikan dari SINAR HARIAN

Apabila anak kerap demam ia memang membimbangkan ibu bapa.
Demam didefinisikan sebagai suhu melebihi 37.5ºC.Suhu badan normal adalah 36.6-37.5ºC.
Demam tinggi iaitu suhu teras >38.5ºC, sering dikaitkan dengan konvulsi (sawan), merengat (heat stroke) dan halusinasi (meracau).
Demam biasanya berpunca dari jangkitan kuman tetapi faktor lain yang menyebabkan radang pada tisu badan juga boleh menyebabkan demam.
Demam tidak semestinya berbahaya malah ia merupakan tindakbalas fisiologi yang penting.
Ia memberi maklumat bahawa terdapat gangguan kepada tubuh manusia.
Ia juga adalah salah satu perisai badan untuk melawan penyakit, yang mana kenaikan suhu badan dapat membasmi sebahagian kuman.
Bagaimanapun, tahap demam tidak dijadikan penanda aras keseriusan penyakit.
Sebagai contoh demam rendah pada bayi boleh disebabkan jangkitan yang serius manakala pada kanak-kanak yang lebih besar jangkitan selesema biasa boleh menyebabkan demam yang tinggi.
Oleh itu gejala-gejala lain perlu diperhatikan untuk mengetahui penyebab demam.
Selsema, batuk, sakit tekak, cirit-birit adalah gejala yang biasa dilihat apabila kanak-kanak demam, biasanya disebabkan jangkitan virus biasa.
Gejala yang bahaya seperti sawan, susah bernafas, tidak bermaya atau tidak sedarkan diri memerlukan rawatan dengan segera.
Demam dengan gejala biasa boleh diberikan sebahagian rawatan di rumah seperti:
a. Banyakkan minum air
b. Lap badan dengan air suam jika demam terlalu panas (jangan dilakukan semasa anak menggigil kerana ini akan menaikkan lagi suhu badan)
c. Ubat demam (antipiretik)
d. Oral – Paracetamol, Diclofenac, Ibuprofen
e. Supositorirektal – Paracetamol, Diclofenac
f. Jangan beri aspirin
g. Rawatan untuk gejala yang berkaitan seperti ubat selsema/batuk/cirit birit
Sekiranya tidak teruk dan tidak berlarutan tidak memerlukan rawatan.
Demam yang disertai gejala-gejala yang bahaya memerlukan pemeriksaan doktor dengan segera untuk rawatan hidrasi/antibiotik atau penyiasatan lanjut.
Demam tinggi dan berterusan tanpa gejala-gejala lain juga perlu pemeriksaan rapi serta penyiasatan termasuk ujian darah, air kencing, atau x-ray.
Jangkitan di kalangan kanak-kanak yang biasanya diabaikan ialah jangkitan telinga tengah dan jangkitan saluran kencing.
Sesetengah anak kerap demam.
Anak kerap demam tetapi tidak disertai dengan gejala yang bahaya dan pemeriksaan serta penyiasatan normal mungkin berkaitan dengan jangkitan virus biasa.
Sekiranya terdapat gejala lain seperti susut berat badan, lesu, pucat atau jangkitan berulang yang serius contohnya jangkitan paru-paru yang kerap, bisul yang teruk dan kerap, siasatan lanjutan untuk mengesan penyakit seperti leukaemia atau immunodeficiency (kekurangan immuniti).
Terdapat banyak lagi penyakit lain yang menyebabkan demam berulang tetapi selalunya disertai oleh gejala-gejala tertentu.
Demam yang berulang-ulang beserta dengan gejala biasa atau penyiasatan didapati normal biasanya akan dipantau oleh doktor.

* Usia- tahap immuniti kanak-kanak yang lebih kecil lebih rendah.
* Nutrisi- kanak-kanak yang kekurangan zat atau berat badan lebih mudah dijangkiti.
* Penyakit kronik– kanak-kanak yang menghidap penyakit kronik contohnya penyakit jantung, buah pinggang, saraf, immunodeficiency, Thalassemia dan banyak lagi lebih mudah dijangkiti kuman.
* Faktor persekitaran– keadaan sesak seperti di pusat jagaan, kebersihan tempat tinggal dan kemudahan infrastruktur seperti bekalan air bersih.
Peringatan

  1. Punca biasa demam ialah jangkitan virus biasa.
  2. Demam di kalangan bayi terutama umur bawah 3 bulan perlu di bawa berjumpa doktor.
  3. Tumbuh gigi selalunya tidak menyebabkan demam tinggi.
  4. Vaksinasi biasanya boleh menyebabkan demam biasa yang tidak berlarutan.
  5. Ubat untuk menurunkan demam TIDAK merawat punca demam.
  6. Jangkitan biasa yang tidak berkomplikasi dapat membantu membina immuniti kanak-kanak.

oleh: Dr. Wan Khairina Wan Mohd Nowalid, MBBS (Adelaide), M.Med (Paediatrics) UKM, Pakar Perunding Pediatrik dari Pantai Hospital Ampang

Sawan demam adalah sawan yang disebabkan oleh demam panas dikalangan bayi atau kanak-kanak kecil yang normal. Namun sebagi ibu bapa ianya menjadi mimpi ngeri jika anak kerap demam sampai sawan.  Bahayakah sawan? apa yang patut ibu bapa lakukan jika anak kerap demam sampai sawan?
Anak Kerap Demam Sampai Sawan
sawan demam bukanlah sejenis penyakit dan ia berbeza daripada epilepsi. Maka, ia tidak menyebabkan kerosakan otak mahupun menggugat tahap intelektual kanak-kanak. Sebaliknya ia adalah sebuah kondisi di mana kanak-kanak tersebut mengalami kekejangan akibat suhu badan yang terlalu tinggi iaitu melebihi 40°C.

  1. Jangan terlalu panik.
  2. Alihkan anak ke tempat yang selamat. Jauhkan dari buku meja atau objek yang bahaya
  3. Letak anak dalam posisi mengiring ke sebelah kiri untuk mengelakkan anak dari tersedak atau tercekik air liur, muntah, lendir, atu sebarang lendir. Posisi ini dikenali sebagai‘recovery position’ kerana objek di dalam mulut lebih mudah termasuk kedalam rongga paru paru kanan berbanding paru paru kiri. Maka, sebab itulah tidak disyorkan meletak anak anda mengiring di sisi kanannya.
  4. Mungkin anda pernah dengar orang cakap masukkan sudu atau objek keras ke dalam mulutnya untuk mengelakkan dia menggigit lidahnya. Tapi, perbuatan ini sama sekali tidak sepatutnya dilakukan kerana dikhuatiri menyebabkan objek patah dan sekaligus lebih membahayakan anak.
  5. Pantau keadaan anak. Jika berlarutan sehingga 5 minit maka segeralah bawa ke Hospital

Anak Kerap Demam Sampai Sawan

Inilah yang diceritakan oleh seorang ibu muda yang risaukan anaknya yang kerap demam. Bila demam selalu akan terjadi sawan.

Anak Kerap Demam Sampai Sawan

SISTEM pertahanan badan (antibodi) kita terbentuk secara perlahan-lahan, selaras dengan peningkatan usia. Ia adalah cara semula jadi badan melawan kemasukan organisma asing termasuk bakteria, virus, fungi dan parasit daripada menyebabkan jangkitan atau masalah kesihatan.

Antibodi terbentuk daripada protein darah yang dihasilkan dalam tisu limfoid sebagai tindak balas terhadap kehadiran antigen (bahan asing) tertentu. Antibodi ini akan sentiasa bergerak dalam plasma darah untuk menyerang antigen, sekali gus menjadikannya tidak berbahaya kepada badan. Manusia akan mengalami masalah kesihatan apabila sistem pertahanan badan yang juga disebut imun tidak dapat melawan dan menghapuskan organisma asing yang masuk ke badan.

Virus ZIKA Menyerang Bayi Dalam Kandungan. Ibu Hamil WAJIB BACA

Sekarang banyak orang panik sebab virus Zika & sekarang ni dah ada kes kat Malaysia & katanya virus tempatan sebab orang tu tak pernah keluar negara pun.

Zika ni sama la macam denggi, tak ada ubat atau vaksin, jadi bergantung pada sistem imun kita untuk lawan jika dijangkiti.

Perkongsian dari Dr Fyda Noh bagaimana mahu mengelak virus ZIKA ini

salah satu cara adalah pengambilan vitamin yang boleh membantu membina sistem imun badan kita

Dingatkan sistem imun yang kuat dapat melawan virus yang datang .Semasa hamil sistem imun akan rendah. ini kerana badan ingin membenarkan suatu ‘ketumbuhan’ baru dalam rahim.

Dos Vitamin C Yang Tinggi Selamatkan Lelaki Koma Akibat Virus H1N1

Di bawah ialah video 60 minit yang menceritakan kisah benar bagaimana seorang lelaki yang koma akibat virus H1N1 dan akhirnya terselamat dengan terapi Vitamin C dose tinggi.

Jika anda mengalami sakit yang lazimnya doktor akan bagi ubat tahan sakit atau antibiotik, cuba amalkan pengambilan 1000mg Vitamin C setiap 6 jam. Vitamin C itu akan “boost” sistem imun anda.

Dan secara semulajadi sistem imun tubuh kita akan membunuh kuman dan kita akan kembali sihat seperti sediakala TANPA UBAT/ ANTIBIOTIK.Kajian oleh University of Puerto Rico baru baru telah membuktikan mengambilan vitamin C High Dose dapat mencegah Virus Zika 

Toggle Content

Cara Tingkatkan ANTIBODI Anak-anak Dengan Vitamin

anak kerap demam

1. Mealshake

Mealshake mengandungi 24 jenis vitamin, mineral dan zat perlu.

Mealshake mengandungi anti oksidan iaitu vitamin A, C, E, zink, selenium yang merupakan agen anti-oksida yang bertindak melawan jangkitan dan juga anti penuaan.

Mealshake mengandungi protein untuk membina sel-sel kulit, kuku, rambut, organ dan darah serta mengandungi vitamin B yang lengkap untuk membina sel-sel darah merah yang sihat.

Mealshake mengandungi fiber atau serat yg memberikan rasa kenyang ketika lapar terutamanya dipagi hari.

Mealshake turut membantu melawaskan pembuangan air besar bagi mereka yang mengalami sembelit.

Mealshake mengandungi asid folik, biotin, kaya dengan kalsium dan megnasium yang diperlukan untuk membina tulang dan sel-sel untuk proses tumbesaran.

2. Omega Guard

Omega Guard memang terbaik untuk anak-anak.

Ia membantu meningkatkan dan mengawal sistem imun di samping menyihatkan peparu.

Khasiat minyak ikan juga dapat membantu memperbaiki keadaan alergik (atau ekzema) dan seterusnya membantu juga sakit asthma.

Omega Guard mengandungi DHAyang merupakan nutrisi utama untuk otak.

Justeru ia turut membantu tumbesaran dan perkembangan otak kanak-kanak, meningkatkan upaya ingatan dan pembelajaran.

3.Vitalea For Children

Vitalea FC membekalkan 18 jenis vitamin dan mineral yang penting untuk tumbesaran anak-anak.

Ini termasuk kesemua 8 jenis vitamin B yang mana rata-rata multivitamin di pasaran tidak mampu berikan.

Vitalea FC juga mengandungi kalsium, magnesium dan lain-lain yang membantu menyokong tulang yang kuat, badan yang sihat.

4. Nutriferon

Nutriferon merupakan campuran ekstrak tumbuhan semulajadi dari biji labu, bunga safflower, benih plantago dan kuntuman bunga Japanese Honeysuckle.

Ia terbukti secara klinikal dapat menyokong dan merangsang proses gerak balas imun secara semulajadi badan dan meningkatkan pengeluaran interferon semulajadi tubuh kita yang akan mengaktifkan sistem imun badan.

selesam burung

Nutriferon penggalak imunisasi (immune booster) ciptaan pakar imun, Dr Yasuhiko Kojima dari Universiti Tokyo, Jepun pada tahun 1954.Setelah membuat kajian selama 40 tahun ke atas ribuan jenis sebatian dan lebih 200 jenis herba yang berlainan, akhirnya beliau telah berjaya menemui interferon semulajadi di dunia iaitu Nutriferon. Beliau telah berjaya menetapkan bahawa ekstrak dari 4 tumbuhan iaitu biji labu, bunga Safflower,Honeysuckle Jepun dan biji Plantago mempunyai daya pendorong kepada pengeluaran semulajadi interferon tubuh.Nutriferon adalah satu formula eksklusif dan telah dipatenkan oleh Shaklee dan tidak terdapat di mana-mana kedai atau farmasi di Malaysia. Ianya hanya boleh dibeli melalui pengedar Shaklee.Mereka yang menghadapi masalah antibodi lemah, mudah sakit dan sakit yang lambat sembut sangat digalakkan untuk mengambil nutriferon.

5. Vitamin C Chewable

Antara manfaat Vitamin C Chewable adalah:

  1. Memelihara kandungan antioksidan semulajadi dalam tubuh
  2. Antioksidan sangat penting dalam melindungi sel kulit daripada rosak dan sangat membantu melambatkan penuaan
  3. Chewable vitamin c shaklee membantu menguatkan tulang, gigi dan juga gusi yang sihat.
  4. Meningkatkan sistem imun tubuh badan.
  5. Tidak mempunyai sebarang pewarna, perasa, pemanis ataupun pengawet tambahan
  6. raya oren yang sangat semulajadi masam masam manis, membuatkan kanak kanak sangat sukannya.
  7. 1 biji chewable vitamin c bersamaan dengan 1 1/2 biji oren, iaitu 100mg dalam 1 tablet.
  8. Tablet chew vitamin c, lebih kecil berbanding sustained citamin c, sangat mudah dihisap, kunyah..mahupun ditelan.
  9. Manfaat yang utama untuk penggemar chew vitamin c & sustained vitamin c ini, adalah mereka jauh berisiko dari serangan selsema, batuk, demam dan juga sangat sangat bagus untuk penghidap ekcema, resdung dan juga sebarang alergik!
  1. Mereka yang sering sakit, selsema, demam.
  2. Ibu yang menyusukan anaknya yg mana anaknya demam atau sakit yg berpanjangan.
  3. Mereka yang mempunyai masalah imunisasi.
  4. Mereka yang sering travel dan kerap ke luar negara.
  5. Mereka yang sering stress.
  6. Mereka yang terdedah dengan bahaya penyakit.
  7. Mereka yang tak suka makan banyak vitamin antioksidan, ACE boleh gantikan dengan Nutriferon sepeket sehari.
  8. Mereka yang ada mempunyai allergi dan eczema.

NutriFeron MENINGKATKAN INTERFERON semulajadi badan dan sekaligus MENGUATKAN TINDAK BALAS IMUN badan. Anda kini dah tak perlu ubat2 yang banyak lagi!
Pemakanan tambahan NutriFeron ™ yang direka untuk diambil setiap hari dan merupakan adunan empat ramuan botani ini, apabila digabungkan bersama,untuk membolehkan tubuh secara semulajadi meningkatkan pengeluaran interferon tanpa menambah tekanan kepada badan:-
Ekstrak biji labu (Cucurbita moschata), yang telah didapati dapat mendorong pengeluaran interferon;
Biji Plantago (Plantage asiatica) yang mengandungi bahan kimia yang dipanggil polisakarida yang diguna untuk merangsang sistem imun;
Bunga Safflower (Carthamus tinctorius) polisakarida, yang telah dikenalpasti dapat mendorong pembangunan makrofaj, sejenis sel darah putih;
Kuntuman bunga Japanese Honeysuckle (Lonicera japonica) yang digunakan dalam perubatan Asia.

Terbukti daripada Empat Kajian Klinikal Pada Manusia-Campuran fitonutrien yang berkesan dan selamat ini memberi sokongan imun tepat pada peringkat sel.
1. Kajian menunjukkan khasiat kesihatan yang luar biasa dan perlindungan imun yang diperolehi daripada campuran khas empat ekstrak tumbuhan di dalam NutriFeron.
2. Meningkatkan paras interferon secara semulajadi*-Para saintis dan komuniti perubatan telah mengenalpasti interferon sebagai sesuatu yang amat penting bagi fungsi imun yang sihat. NutriFeron merupakan satu-satunya pemakanan tambahan di U.S. yang dicipta oleh penemu interferon yang boleh menambahkan penghasilan interferon di dalam badan secara semulajadi.
3. Dicipta Oleh Individu Yang Menemui Interferon-Ahli imunologi yang terkenal di dunia, Dr. Yasuhiko Kojima merupakan individu pertama yang menemui interferon pada tahun 1954 semasa beliau menjalankan penyelidikan di Universiti Tokyo.
4.Rumusan Berpaten Yang Eksklusif-NutriFeron tidak dapat dijumpai di mana-mana kedai. Ia hanya boleh didapati melalui Shaklee. Rumusan berpaten NutriFeron yang unik adalah eksklusif kepada Shaklee.Ia telah melepasi satu set ujian-ujian saintifik yang ketat dari segi keselamatan, ketulenan, keberkesanan dan prestasi.
5.40 tahun kajian-Setelah menjalankan penyelidikan selama 40 tahun dengan menguji ratusan sebatian semulajadi, Dr. Yasuhiko Kojima telah menghasilkan satu campuran unik daripada empat ekstrak tumbuhan yang menggalakkan pembentukan interferon secara semulajadi di dalam badan.Menurut kajian terbaru, NutriFeron telah berjaya membuktikan kesan positif terhadap serangan sel-sel semulajadi (NK) – menyokong lebih banyak perkembangan untuk sistem sains imunisasi ini.
6. Sejak NutriFeron ™ telah dibangunkan, beberapa kajian klinikal manusia telah mendokumenkan keberkesanan makanan tambahan ini. Kajian ini, yang telah disiarkan dalam jurnal perubatan, seperti Journal Gastroenterology, Clinical Pharmacology and Therapy, dan Journal of Alternative and Complimentary Medicine,, mengetengahkan pelbagai faedah yang berkaitan dengan NutriFeron ™.

Benarkah berksan vitamin ini membantu tingkatkan Sistem Imun Anak Anak

anak kerap demam

anak kerap demam

anak kerap demam

anak makin sihat

ubat demam budak

anak demam

anak demam

TESTIMONIAL ANAK DEMAM SHAKLEE

Dahulu anak-anak kak enan kerap demam dan selsema ,boleh dikatakan setiap bulan pasti akan buat lawatan ke klinik untuk bertemu doktor bagi mendapatkan rawatan.

Bila salah seorang dari anak kak enan demam akibat tonsil membengkak ,keadaan demamnya merisaukan lagi kak enan.

Segala petua semua kak enan buat tapi bila malam menjelma suhu badannya boleh mencecah sehingga 40 darjah…huhuhu.

Kadang-kadang sehingga seminggu keadaan berlarutan dan 2,3 klinik bertukar-tukar untuk dapatkan ubat yang serasi dengan anak kak enan ni.

Saat ni duit bukan lagi ukuran ,malah kesihatan anak yang lebih penting.

Saranan saya buat ibu-ibu di luar sana, berilah anak anda makanan tambahan supaya badan mereka terlindung daripada sebarang penyakit bawaan Virus.

Makanan sekarang ini tak sama macam zaman nenek moyang kita dahulu.

Anak perlukan suplemen untuk top up semula nutrisi yang hilang daripada makanan yang kita makan.

Tambahan pula, kanak-kanak adalah insan yang suka memilih untuk makan.

Anak kita adalah harta kita. Hargailah dan sayangilah mereka.

selesema burung

SUPERMOM SHAKLEE STORY MUSIM KE 4
TESTIMONI 45 : MOHD AMIRUL BIN BADRI

Sebelum ni saya hanya pernah dengar tentang kencing tikus di berita dan saya tak sangka saya akan menjadi salah seorang yang mengalaminya. Kisah ni pada tahun lepas sekitar Ogos.

Pada mulanya saya berak darah lebih kurang dalam seminggu. Saya tak fikir ia sesuatu yang serius. Sebab saya tak ada sakit apa-apa. Kemudian lepas seminggu baru datang gatal-gatal badan, badan rasa lemah dan sakit kuat sangat di bahagian belakang. Rasa bisa-bisa badan.

Saya mula demam kebah, demam kebah dan saya cuba bertahan dua hari. Hari ketiga saya dah tak mampu tahan sakit sangat. Masa tu jam 4 pagi Subuh saya beritahu isteri dan isteri saya bawa saya ke hospital bahagian kecemasan. Saya diletakkan di katil kritikal dan dimasukkan air 8 botol. Masa tu tekanan darah terlalu rendah. Saya diletakkan di bahagian kecemasan lebih kurang 5 jam. Kemudian saya terus dihantar ke wad ICU.

Di sini saya diberitahu saya kena virus KENCING TIKUS. Ahli keluarga semua risau, yela kan KENCING TIKUS ni orang cakap PEMBUNUH SENYAP. Ia boleh menyerang fungsi organ lain macam buah pinggang, jantung, paru-paru dan sebagainya. Juga boleh mengakibatkan kematian mendadak. Mau tak risaunya. Semua risau terutama mak saya.

Di sini ICU saya dipantau rapi. Masa ni saya rasa sakit dada, muka bengkak, nak tidur pun tak selesa dan memang tak berdaya rasanya. Hati terubat bila ramai ahli keluarga, jiran-jiran dan sahabat yang datang melawat.

Rawatan kencing tikus

Saya ditahan di ICU selama dua hari. Masa hari kedua tu kakak saya datang dari Tanjung Malim hantarkan Vivix dan Nutriferon. Kali pertama dia bagi saya minum Vivix di katil ICU, dia bancuhkan ke dalam air botol. Merah. Pekat. Macam air sirap. Kakak saya pesan makan jugak Nutriferon yang diberi dalam bentuk sachet tu. Saya tuangkan je ke dalam mulut.

Selepas keluar dari ICU saya diletakkan di wad biasa selama 6 hari. Isteri saya terus berikan vitamin setiap hari. Alhamdulillah badan pun cepat rasa sihat dan segar. Hari ketujuh tu saya dah boleh teruskan kerja saya macam biasa. Terkejut geleng kepala group famili Tok Noi bila saya hantar gambar dah atas bot pada hari ketujuh tu.

Kakak saya beritahu vitamin yang diberi tu dapat membantu menguatkan imun badan saya melawan jangkitan virus dan bakteria dan memberi tenaga pada sel badan saya. Syukur Alhamdulillah. Terima kasih semua ahli keluarga dan sahabat yang mendoakan. Terima kasih Shaklee.

HFMD SEMBUH : ANAK BERANSUR SIHAT SELEPAS AMALKAN VITAMIN SHAKLEE

Pada 22 november tahun lalu, kakak saya bagitau anak buah sudah seminggu tak lalu makan minum pun merenget sebab dalam mulut dia habis melepuh. Bila pergi klinik doktor sahkan adik terkena jangkitan hand foot mouth disease. Selama itu jugak lah adik asyik terbaring tak selincah seperti biasa. Ada harapan ke hfmd sembuh nih ?

Ikutkan plan asal minggu tu family nak naik bas ke KL bagi menghadiri kenduri kahwin kawan kakak.

Tapi disebabkan keadaan adik yang tak mengizinkan plan terpaksa di tukar kakak drive sebab kesian tengok anak tak sihat.

Nanti meragam dalam bas 1 hal pulak.

hfmd sembuh

NUTRIFERON UNTUK HFMD SEMBUH

Selaku mak sedara yang belum ada anak,berbekalkan pengalaman dan testimoni kawan-kawan, saya nekad nak ikhtiar bagi Nutriferon dekat adik supaya hfmd sembuh.

Lagipun dah banyak saya baca testimoni kawan-kawan yang mana anak kena HFMD bagi anak makan Nutriferon.

Alhamdulillah kebetulan memang ada stok nutriferon kat rumah.

Jadi saya minta kakak bagi adik makan nutriferon buat macam makan serbuk gula-gula tanpa bancuh air.

Minta pandangan kawan-kawan, mereka cakap kalau budak-budak 1/2 sachet dah memadai tapi saya terlalu excited dan nak adik cepat sembuh saya bagi 1 sachet terus.

Puas berpujuk juga nak suruh makan, macam-macam umpan alhamdulillah mengena .

Keeseokan harinya tengok adik relaks makan kerepek yang keras sedangkan malam sebelumnya minum air pun sakit.

Alhamdulillah percubaan saya bagi nutriferon dekat adik berjaya.

Dekat kenduri pun dah boleh makan, dalam kereta pun dah boleh menyanyi-nyanyi bagai tak macam masa mula-mula sampai asyik merengek je.

ANAK JARANG DEMAM

Semenjak dari itu saya mintak kakak konsisten bagi Nutriferon pada anak buah.

Bila rasa nak demam ke,selsema ke cepat-cepat bagi makan Alhamdulillah tak sempat nak melarat sakitnya.

Adik pun dah pandai kalau nak demam terus makan nutriferon, lepas itu dia cakap adik dah sihat, adik makan shaklee.

Kawan-kawan jom simpan nutrifron dekat rumah.

Nutriferon membantu meningkatkan imun kita sekeluarga.

Nutriferon meningkatkan interferon semulajadi badan dan sekaligus menguatkan tindak balas imun badan.

Anda kini dah tak perlu ubat-ubat yang banyak lagi!

Pemakanan tambahan nutriferon yang direka untuk diambil setiap hari dan merupakan adunan empat ramuan botani ini, apabila digabungkan bersama, untuk membolehkan tubuh secara semulajadi meningkatkan pengeluaran interferon tanpa menambah tekanan kepada badan.

BAGAIMANA KUATKAN ANTIBODI DENGAN SHAKLEE ?

Untuk keterangan lanjut atau sebarang pertanyaan, anda boleh menghubungi saya

Ainul Mustafa  013-3612717

atau klik icon di bawan ini.

cara nak kurangkan darah tinggi

ATAU

anak kerap demam

Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya.

Penghantaran sekitar Shah Alam, Petaling Jaya, Klang, Subang Jaya, Bangsar, Kelana Jaya, Alam Impian, Denai Alam,

Ainul Mustafa
Pengedar Shaklee Shah Alam
Email: ainulfadzilah@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp: 013-3612717
www.wasap.my/60133612717

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.