b-complex

B-COMPLEX – Kenapa B-Complex Shaklee Terbaik ?

Salam sejahtera semua. Semua orang pernah dengar ke pasal Vitamin B-Complex ? saya rasa ramai dah tahu dah, Tapi vitamin B ni memang special sikit dari vitamin yang lain. Sebabnya dia ada macam-macam jenis, dan paling menarik, digabungkan ianya menjadi B-Kompleks. Apa yang menarik pasal vitamin B nih ? Jom sambung baca lagi.

b-complex

Kenapa Vitamin B-Complex Penting Untuk Anda ?

Biasanya orang kata vitamin B untuk tenaga , metabolisme, tapi apa kata kita tengok satu persatu khasiat setiap vitamin B yang ada. Setiap satu ada fungsinya tersendiri.
  1. B1 (Thiamin) – thiamin diperlukan untuk menghasilkan tenaga sel daripada makanan yang anda makan, dan juga diperlukan untuk sintesis DNA dan RNA.
  2. B2 (Riboflavin) – riboflavin adalah blok binaan asas untuk pertumbuhan dan perkembangan yang normal. Ia diperlukan untuk pengeluaran tenaga sel sihat dan juga menyokong aktiviti antioksidan di dalam badan.
  3. B3 (Niacin) – menyokong lebih 200 tindak balas kimia dalam badan termasuk pengeluaran tenaga sel dan sintesis asid lemak. Niasin dalam bentuk asid nikotinik telah dikaji untuk peranannya dalam kesihatan kardiovaskular.
  4. B5 (Asid Pantothenic) – asid Pantothenic membantu menyokong sintesis asid lemak dan pengeluaran tenaga sel di dalam badan.
  5. B6 – Terlibat dalam lebih 100 tindak balas sel di seluruh tubuh, vitamin B6 memainkan peranan penting dalam menjaga pelbagai fungsi tubuh yang beroperasi pada tahap terbaik. Vitamin B6, juga dikenali sebagai pyridoxine, diperlukan untuk metabolisme asid amino dan glikogen (bentuk simpanan badan glukosa), dan juga perlu bagi sistem saraf normal, hormon dan fungsi sel darah merah.
  6. B7 (Biotin) –  Bagi mereka yang kekurangan Biotin, kajian menunjukkan bahawa Biotin boleh membantu dalam kesihatan rambut, kulit & kuku. Biotin juga menyokong karbohidrat yang sihat, protein dan metabolisme lemak.
  7. B9 (Asid folik ) – asid folik diperlukan untuk sintesis DNA, pembentukan sel-sel darah merah dan untuk metabolisme asid amino. Asid folik adalah yang paling dikenali untuk peranannya dalam kesihatan janin dan pembangunan adalah penting untuk pembentukan saraf tunjang bayi dan sistem saraf. Proses perkembangan penting berlaku semasa minggu-minggu awal kehamilan, dan pengambilan asid folik begitu mencukupi adalah sangat penting untuk semua wanita dalam usia melahirkan anak.
  8. B12 – Vitamin B12 atau cobalamin, memainkan peranan penting dalam laluan badan yang menghasilkan tenaga selular. Ia juga diperlukan untuk sintesis DNA, pembentukan sel darah merah dan untuk fungsi sistem saraf yang sihat.

4 Panduan Memilih Vitamin B Yang Bagus

Pastikan ketika membeli B complex . B complex itu mengandungi
  1. Kesemua 8 vitmin- B1, B2, B3,B5,B6,B12 , asid folik dan biotin sebagaimana dinyatakan dalam RDA ( kesemuanya perlu diambil pada masa yang sama)
  2. Harus mengandungi 100% RDA untuk asid folik dan biotin
  3. Pastikan jurang peratusan nilai harian B1, B2, B3 dan B12 tidak terlalu besar
  4. Elakkan pengambilan B-kompleks yang menawarkan rumusan larut -air ( sustain release )

Apakah kelebihan vitamin B Complex Shaklee untuk ibu mengandung?

-Amat diperlukan untuk pembentukan dan aktiviti sel genetik.
-Mencegah anemia (tekanan darah rendah).
-Membekalkan asid folik yang sangat penting utk mengelakkan kecacatan janin

Berdasarkan Kongress Obstetrik dan Ginekologi Amerika (ACOG), kajian menunjukkan pengambilan vitamin B6 bukan sahaja selamat, malah sangat berkesan untuk mengurangkan kesan ‘morning sickness’ seperti loya, mual dan muntah.

Kesan kekurangan B complex

Satu kajian yang dikeluarkan pada 2007 menunjukkan, wanita yang mengalami kekurangan vitamin B (khususnya B6) susah untuk hamil, dan jika boleh hamil pun mereka akan mudah keguguran. (Wallahua’lam)
*kajian ke atas 300 wanita china selama setahun*

Bakal ibu yang yang ada masalah genetik, kekurangan vitamin B12 semasa awal kehamilan, akan meningkatkan risiko bayi untuk mendapat masalah jantung kongenital. *Kajian Jurnal Genetic and Metabolisme*

Tengok betapa pentingnya kita makan makanan yang ada vitamin B complex seperti sayur-sayuran, namun selalunya ia tak mencukupi (tidak menepati ODA- Optimum Daily Allowance) nak-nak ibu hamil pulak yang berkongsi vitamin dengan baby kan?

Sebab itu disarankan makan vitamin tambahan B complex.

1.Apa itu Acid Folic?

Folic (Foh-lik) asid adalah vitamin B. Ia membantu badan membuat sel-sel baru yang sihat. “Asid folic” dan “folat” bermaksud perkara yang sama. Asid folicadalah satu bentuk buatan manusia folat. Folat didapati secara semula jadi dalam sesetengah makanan. Kebanyakan wanita tidak mendapatkan semua asid folik yang diperlukan melalui makanan sahaja.

2.Siapa yang memerlukan Acid Folic

Semua orang memerlukan acid folic  Tetapi asid folik adalah sangat penting bagiwanita yang mampu untuk hamil. Apabila seorang perempuan mengeluarkan asid folik yang mencukupi dalam badan sebelum dan semasa mengandung, ia boleh mencegah kecacatan kelahiran utama, termasuk:
1. Spina bifida  yang berlaku apabila tulang belakang bayi yang belum lahir itu tidak rapat untuk melindungi saraf tunjang.
Akibatnya, saraf yang mengawal pergerakan kaki dan fungsi lain tidak berfungsi. Kanak-kanak dengan spina bifida selalunya kurang upaya sepanjang hayat. Mereka juga mungkin perlu banyak pembedahan.
2. Anencephaly yang apabila kebanyakan atau semua otak tidak berkembang. Bayi dengan masalah ini mati sebelum atau sejurus selepas kelahiran.
Hasil beberapa kajian menunjukkan bahawa asid folik juga boleh membantu mencegah lain-lain jenis kecacatan kelahiran.
Asid folik juga membantu menjaga darah anda sihat. Tidak mendapat cukup boleh menyebabkan anemia

3.Berapa banyak  yang diperlukan oleh wanita

Wanita boleh mendapatkan keperluan  400-800 mcg atau mikrogram asid folik setiap hari, walaupun mereka tidak bercadang untuk hamil. (Ini adalah sama dengan 0.4 hingga 0.8 mg atau miligram.) Dengan cara itu, jika mereka mengandung, bayi akan kurang berkemungkinan untuk mempunyai kecacatan kelahiran. Berbincanglah dengan doktor anda tentang berapa banyak asid folikanda perlu jika:
1.Anda hamil atau merancang untuk hamil. Wanita hamil perlu 400-800 mcgasid folik pada peringkat awal kehamilan selalunya sebelum mereka tahu bahawa mereka hamil. Seorang wanita hamil perlu menjaga mengambil asid foliksepanjang kehamilan. Wanita perlu berbincang asid folik mereka perlukan dengan doktor mereka. Sesetengah doktor menetapkan vitamin pranatal yang mengandungi jumlah yang lebih tinggi asid folik.
2.Anda sedang menyusukan. Menyusukan wanita memerlukan 500 mcg. Sesetengah doktor mencadangkan bahawa wanita menyusukan menginap mengambil vitamin pranatal mereka untuk memastikan mereka mendapat banyak asid folik semasa mereka sedang menyusukan dan sekiranya mereka hamil lagi
3.Anda mempunyai bayi dengan kecacatan kelahiran otak atau tulang belakang dan ingin hamil lagi. Doktor anda mungkin memberi preskripsi untuk 4000 mcg asid folik. Iaitu 10 kali ganda dos biasa. Mengambil dos yang tinggi asid folik boleh mengurangkan risiko mempunyai bayi yang lain dengan kecacatan kelahiran.
4.Anda mempunyai ahli keluarga dengan spina bifida. Doktor anda mungkin memberi preskripsi untuk 4000 mcg asid folik.
5. Anda mempunyai spina bifida dan ingin hamil.

4.Bagaimana anda pastikan anda mendapat cukup asid Folic setiap hari?

Wanita boleh mendapatkan asid folik yang mencukupi dengan mengambil pil vitamin setiap hari. Jika anda mempunyai masa yang sukar untuk menelan pil, anda boleh cuba produk kunyah atau cecair yang mempunyai asid folik.Semaklabel pada botol untuk kepastian. Atau anda boleh mengambil pil yang hanya mengandungi asid folik. Apabila memilih jenama vitamin, mencari “USP” atau “NSF” pada label. Ini “meterai kelulusan” bermakna bahawa pil telah dibuat dengan betul dan mengandungi jumlah vitamin yang dinyatakan pada label. Juga, pastikan pil belum tamat.
Jika botol tidak mempunyai tarikh luput, jangan membelinya. Tanya ahli farmasi anda untuk membantu memilih produk. Sila ambil perhatian, jika anda sudah mengambil vitamin prenatal harian, anda mungkin mendapat semua asid folik yang anda perlukan. Semak label untuk kepastian.
Sila lihat label pada vitamin anda

5.Apa Makanan yang Mengandungi Acid Folic

Asid folik didapati secara semula jadi dalam sesetengah makanan seperti sayur-sayuran berdaun, buah-buahan sitrus, kacang (kekacang), dan bijirin penuh. Asid folik ditambah kepada makanan yang dilabel “diperkaya” seperti:
  • Bijirin sarapan pagi (Ada yang mempunyai 100 peratus daripada Nilai Harian asid folik dalam setiap hidangan)
  • roti
  • tepung
  • pasta
  • cornmeal
  • nasi putih

label makanan

Semak label pada bungkusan itu untuk melihat jika makanan mempunyai asid folik. Label akan memberitahu anda berapa banyak asid folik adalah dalam setiap hidangan. Kadang-kadang, label akan berkata “folat” dan bukannya asid folik.

6.Bolehkah saya mendapatkan acid folic yang mencukupi melalui makanan semata-mata?

Badan tidak menggunakan bentuk semula jadi asid folik (folat) semudah bentuk buatan manusia. Kita tidak boleh pastikan bahawa makan makanan yang mengandungi folat akan mempunyai manfaat yang sama seperti mengambil acid folik. Juga, walaupun anda mengambil diet yang sihat yang seimbang, anda mungkin tidak mendapat semua nutrien yang anda perlukan setiap hari dari makanan semata-mata. Di Malaysia, kebanyakan wanita yang makan makanan diperkaya dengan asid folik masih tidak mendapat apa yang mereka perlukan. Itulah mengapa ia adalah penting untuk mengambil vitamin dengan asid folik setiap hari.

7.Bolehkah wanita terlalu banyak acid folic?

Anda tidak boleh terlalu banyak asid folik dari makanan yang secara semula jadi .Pengambilan terlalu banyak asid folik boleh menyembunyikan tanda-tanda bahawa seseorang itu kekurangan vitamin B12, yang boleh menyebabkan kerosakan saraf.
Kekurangan vitamin B12 adalah jarang berlaku di kalangan wanita dalam usia melahirkan anak. Plus, vitamin yang paling pranatal juga mengandungi B12 untuk membantu wanita mendapatkan apa yang mereka perlukan. Orang berisiko tidak mempunyai cukup vitamin B12 adalah terutamanya orang 50 tahun dan lebih tua dan orang-orang yang tidak makan produk haiwan.
info dari:
Tracy Wolff, M.D., M.P.H.
Medical Officer
Agency for Healthcare Research and Quality

8.Bagaimana memilih Asid Folik atau Vitamin B yang baik?

  • Mengandungi kesemua 8 vitamin- B1, B2, B3, B5, B6, B12, asid folik dan biotin sebagaimana dinyatakan dlam RDA (kesemuanya perlu diambil pada masa yang sama)
  • Harus mengandungi 100% RDA untuk asid folik dan biotin
  • Pastikan jurang peratusan nilai harian B1, B2, B3 dan B12 tidak terlalu besar
  • Elakkan pengambilan B-complex yang menawarkan rumusan larut air (sustain-release)
b-complex

Cadangan asid Folik yang lengkap seperti yang dicadangkan seperti diatas adalah :-

vitamin b untuk hamil
Terdapat 8 jenis vitamin B yang diperlukan setiap individu & kesemuanya lebih berkesan apabila bertindak bersama. Kesemua 8 jenis vitamin B termasuk biotin bertindak dengan:
  • Menggalakkan kesihatan system kardiovaskular
  • Menolong memetabolismekan karbohidrat, lemak & protein
  • Membantu dalam sintesi DNA & sel-sel baru

Tiamin (Vitamin B1)

  • Menolong memelihara kesihatan badan
  • Membantu dalam tumbesaran yang normal
  • Membantu badan dalam metabolisme karbohidrat
  • Diperlukan untuk membebaskan tenaga daripada karbohidrat

Riboflavin (Vitamin B2)

  • 1 faktor untuk memelihara kesihatan badan
  • Membantu badan menggunakan tenaga daripada makanan /memetabolismekan protein, lemak & karbohidrat
  • Jumlah  tambahan riboflavin diperlukan semasa kehamilan dan penyusuan apabila pengambilan harian melalui pemakana tidak mencukupi
  • Diperlukan untuk membebaskan tenaga daripada protein, lemak & karbohidrat

Niasin (Vitamin B3)

  • Membantu tumbesaran dan perkembangan yang normal
  • Menolong badan dalam penggunaan tenaga daripada makanan
  • Diperlukan untuk membebaskan tenaga daripada protein, lemak & karbohidrat

Piridoksin (Vitamin B6)

  • Membantu dalam pemeliharaan kesihatan badan
  • Menolong badan dalam metabolismen protein, lemak & karbohidrat

Sianokobalamin (Vitamin B12)

  • Membantu dalam pemeliharaan kesihatan badan
  • Membantu dalam pembentukan sel darah merah
  • Diperlukan untuk penghasilan sel darah merah

Acid Folic

  • Membantu dalam pembentukan sel darah merah
  • Membantu mencegah kecacatan tiub neural bagi wanita yang merancang untuk mengandung sebelum konsepsi dan semasa 12 minggu kehamilan pada dos 400 mikrogram sehari
  • Perlu untuk tumbesaran dan pembahagian sel-sel

Biotin

  • Membantu dalam pemeliharaan badan yang sihat
  • Membantu badan dalam metabolisme lemak & karbohidrat

Perbezaan Vitamin B Complex Shaklee 

  • Mengandungi Sistem Penyerapan Bioaktif – Acid folik tambahan dan vitamin B penting tidak mudah diserap.  Oleh itu, Shaklee berjaya menghasilkan kandungan asid folik yang unik serta boleh membuatkan zat makanan lebih mudah diserap dan teknologi berpaten ini eksklusif untuk Shaklee.
  • Mudah di telan 
  • Mengandungi kesemua 8 Vitamin B yang penting termasuk 100% Nilai Harian biotin

Jom Order B-Complex Shaklee

Jika anda berminat untuk mendapatkan vitamin B yang terbaik untuk semua family anda, jom hubungi kami, atau klik gambar di bawah untuk membuat pesanan secara online.
013-3612717
ainulfadzilah@gmail.com

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.