DIET DIET SIHAT

Sihat Dengan Diet Yang Sihat

Bagaimana Nak Ukur Penuaan ?

Bagaimana Nak Ukur Penuaan ?

Macam mana kau nak ukur penuaan ? Macam mana kau nak ramal umur orang tuh ? Hahhaa ada oranf kata tengok body composition, ada kata tengok muka orang tuh, kalau berkedut , sah sah dah tua. Ada orang kata tengok itu ini bla bla bla. .. Ok saintis pun tak nak kalah, bila diorang discover TELOMERE .

Telomere, satu cap kecil dihujung chromosom, itulah pelindung sel , hahhaa, saintis mendapati kalau makin pendek telomere ni, sel terdedah kepada kerosakan, dan boleh membahayakan kita kepada penyakit kritikal yang lain. Ok memang hebat. Saintia gunakan panjang telomere untuk mengkaji perilaku yang boleh menyebabkan seseorang itu cepat tua , cepat sakit, paling gila guna panjang telomere untuk predict jangka hayat seseorang , uish gile tuh. Contohlah, satu kajian menunjukkan orang yang buat yoga, boleb pelihara panjang telomere dari yang tak buat langsung. Sebab tuh kau kena solat, barulah kau akan nampak muda dari biasa. Bukanlah magik, tapi itulah ilmu Allah ni sangat luas.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.