Berdoalah Kepada Allah

Berdoalah Kepada Allah

Kenapa Doa?
.

Sebab doa adalah tugas seorang hamba.

Allah berfirman dlm surah adz-Dzariyat ayat 56,

وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ

“Dan tidaklah Aku ciptakan jin dan manusia kecuali utk beribadah kepadaku”
[51:56]

Dan Rasulullah bersabda,

الدعاء مخ العبادة

“Doa adalah intipati/otak ibadah”
[HR Ibadah]

Secara amnya, doa tu sendiri adalah satu bentuk pengabdian kepada Allah.

Doa tu KPI kita sebagai hamba Allah.

Dan Allah telah berjanji utk sahut setiap doa kita.

Menurut ulama sufi, bila kita rasa nak minta doa ttg sesuatu, sbnrnya kita memang boleh dapat dah pun, kerana Allah tak akan berikan hamba-Nya doa yang Dia takkan terima.

Rasulullah bersabda,

ليس شيء اكرم على الله تعالى من الدعاء

“Tiada lah yang lebih mulia di sisi Allah daripda doa”
[HR Tirmizi]

Berdoalah jgn rasa berat. Doa dari hati, malaikat pun turun mengaminkannya. Doa lah walau ada rasa “Betul ke cara aku doa ni?” Walaupun ada rasa was-was, doa lah jgn berhenti. Bila niat kita suci berdoa kepada Allah dan bukan selain-Nya, Allah akan tunjuk jalan dan bimbing kita.

Tunaikan hak2 kita dan hak2 Allah. Buat kerja kita kita, & baik sangka selalu dgn kerja Allah. Kerja kita, doa. Kerja Allah, memakbulkannya.

باسمك اللهم ندعو
في غدو ورواح
لك منا كل حمد
في مساء وصباح
هب لنا منك رشدا
واهدنا سبل الصلاح
إن تقوى الله نور
وطريق للفلاح

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.