DIET DIET SIHAT

SIHAT DENGAN DIET SIHAT

Boleh Tak Makan Nasi Lemak Waktu Pagi ?

Boleh Tak Makan Nasi Lemak Waktu Pagi ?

Boleh ke nak makan nasi lemak pagi2

Boleh jer kan abe wa dah cakap…makan biar kabar, dah tahu kita jenis sedentary jaga lah portion….

Yang jahak dalam hidangan nasi LEMAK adalah sambal bukan pekataan LEMAK tu..Tahu tak 1g lemak terkandung 9 kalori berbanding 1g Carb dan protein yang hanya 4 kalori. Yang bagi lebih banyak tenaga adalah LEMAK..

Bunyi je lemak mesti takut kan Takut makan terus jadi LEMAK…As long as makan masih dalam range BMR & DCR iaitu defisit kalori jangan risau tak naik punye lah..Sambal ikan bilis 2 sudu besar lebih kurang 100kcal+-.. per serving nasi LEMAK 230g bersamaan 390kcal +-

Beli nasi lemak CIAST sambal asing balik so kena rearrange balik..nasi banyak walaupun harga rm 1.50 .
nasi amik 1 cup je sambal 1 sudu cukup.. tambah lagi 3 biji telur ayam gred C 200kcal+- nasaboh dia bg telur suku je…celah gigi abe wa je ni…

Makan je apa yang nak makan…tapi jaga portion.Tahu apa yang kita makan… InsyaAllah selagi ada DEFISIT KALORI jangan risau berat tak kan naik

kredit : Anuar Mokhtar

Leave a Reply

%d bloggers like this: