EPISIOTOMI – Langkah Elak Guntingan Pada Faraj Masa Bersalin

Bila fikirkan koyakan masa bersalin, ngilunya seperti terasa, takut pula kena guntingan episiotomi

Rupa-rupanya ada cara yang membolehlah ia dielak.

EPISIOTOMI

Episiotomi adalah teknik memotong sedikit kemaluan dibahagian “Perineum” yang terletak antaravagina dan anus.

Tujuannya untuk memudahkan kepala bayi keluar dari vagina.

Lazimnya luka episiotomi atau luka jahitan bersalin akan mengambil masa 2 hingga 4 minggu untuk sembuh.

Benang surgeri untuk jahitan yang digunakan adalah dari jenis ‘Absorbable Suture‘ yang boleh terurai sendiri tanpa perlu dibuka setelah luka jahitan sembuh.

Sesetengah ibu mengaku telah mencuci sendiri lukanya dengan menggunakan “Dettol”.

Tetapi mungkin sama ada cecair antiseptik itu tidak serasi atau mungkin ia tidak dilarutkan terlebih dahulu sebelum diguna dan ia boleh menghakis benang jahitan.

sumber: yourfabulousmama

luka episiotomi

9 LANGKAH ELAK GUNTINGAN EPISIOTOMI

  1. Cuci tangan anda dengan sempurna. Pastikan kuku sentiasa pendek.
  2. Kedudukan yang sesuai untuk melakukan urutan ini ialah bersandar pada bantal di atas katil atau sofa dengan lutut dibengkokkan ataupun duduk di tandas. Dapatkan kedudukan yang selesa dan pastikan lokasi urutan adalah selamat dan tiada gangguan.
  3. Sapukan jari dengan minyak pilihan anda.
  4. Masukkan satu jari ke dalam dinding faraj iaitu lebih kurang 1 hingga 1.5 inci ke dalam faraj.
  5. Pastikan empat jari lagi jari di bahagian punggung.
  6. Tekankan ke bawah iaitu ke arah dubur dan ke sisi sehingga mengalami sedikit rasa regangan.
  7. Tetapkan keadaan tersebut selama satu hingga dua minit.
  8. Gerakkan kesemua jari mengikut bentuk U dan lakukannya berulang kali. Urut selama mana yang anda mahu atau sekurang-kurangnya lima minit setiap kali.
  9. Selepas selesai melakukan urutan, buat kemutan pada bahagian faraj. Ia dilakukan sama seperti anda hendak menahan kencing atau menahan angin keluar. Tahan selama 10 saat dan lepaskan 10 saat. Ulang semula sehingga 10 kali.

sumber: majalah pa&ma

URUTAN PERINEUM

Urutan yang dilakukan di bahagian perineum amat digalakkan ketika hamil kerana ia sedikit sebanyak dapat membantu anda memudahkan proses kelahiran yang bakal dilalui kelak.

Ibu dinasihatkan untuk memulakan urutan perineum di antara bahagian lubang dubur dan lubang faraj bermula daripada minggu ke-34 kehamilan sehingga tiba saat mahu melahirkan. Kajian yang pernah dijalankan menunjukkan urutan perineum berupaya mengurangkan risiko koyakan pada bahagian perineum.

Hal ini juga dapat mengurangkan risiko episotomi yang biasa dilakukan oleh para doktor dengan menggunting sedikit bahagian faraj untuk melancarkan laluan bayi. Lebih daripada itu, kebanyakan wanita yang pernah mengamalkan teknik ini melaporkan mereka tidak mengalami kesakitan di bahagian perineum dalam tempoh tiga bulan selepas melahirkan.

JENIS MINYAK DAN MASA URUTAN

Urutan ini boleh anda lakukan sendiri di rumah, satu hingga dua kali sehari dengan menggunakan minyak tertentu yang berasaskan sumber bahan semula jadi. Antaranya minyak kelapa, minyak kelapa dara, minyak zaitun dan lain-lain. Namun yang demikian, elakkan daripada menggunakan minyak bayi, jeli petroleum atau apa jua jenis minyak yang mengandungi bahan kimia.

Selain daripada diri sendiri, anda boleh juga meminta suami melakukan urutan perineum. Apa yang lebih penting, lakukannya sewaktu anda tenang dan jangan sesekali lakukannya dalam keadaan terpaksa. Masa yang paling sesuai untuk melakukan urutan ini ialah sejurus selepas mandi. Lazimnya selepas mandi, bahagian perineum lebih lembut dan selesa untuk disentuh. Walau bagaimanapun, adalah dinasihatkan agar anda mendapatkan pandangan daripada doktor terlebih dahulu sebelum melakukan urutan ini.

CARA CEPAT SEMBUHKAN LUKA EPISIOTOMI DENGAN VIVIX

Menyembuhkan Luka Dari Dalam, di sinilah VIVIX memain peranan dalam meyembuhkan luka ibu bersalin czer.

  1. Vivix adalah sumber anti-oksidan dan mempunyai kandungan resveratrol yang tinggi membantu dalam penyembuhan luka pembedahan ibu-ibu.
  2. Vivix juga membantu dalam membaiki sel-sel hingga ke peringkat DNA lagi. Ia akan menghasilkan sel-sel baru yang lebih sihat dan panjang jangka hayatnya. Jadi, luka kita yang kita tak nampak tu akan cepat sembuh dengan Vivix (dengan izin Allah jua)
  3. Dalam kandungan Vivix juga, terdapat penjana tenaga yang dipanggil Mitochondria. Mitochondria membantu memberi tenaga yang ibu-ibu perlukan semasa berpantang. Sebab itulah ibu yang ambil Vivix semasa berpantang  cepat sihat dan bertenaga!
  4. Disebabkan Vivix nie membantu dalam melambatkan proses penuaan dalam badan kita, ibu berpantang yang mempunyai kulit kusam dan tak bermaya, menjadi bertambah cantik berseri. Orang yang tengok pun tak percaya yang ibu baru lepas bersalin dan masih lagi berpantang.

sumber: ummuzuhayr

LUKA JAHIT BERSALIN TERBUKA SAMPAI TAK BOLEH JALAN, TAK BOLEH DUDUK .

Bersalinkan Maryam secara normal dan vacum.

2 hari sakit tak dapat tidur, seminggu di hospital, 2 kali induce.

Sehari balik dari hospital, maryam demam panas dan kuning naik tinggi.

Jadi kena masuk nicu. 5 hari dia di NICU, Ainul ulang alik 2-3 kali ke DEMC setiap hari untuk hantar susu.

Jahit kat bawah yang ” banyak” belum sembuh.. asyik bergerak ke sana sini sampai 1 tahap ainul nak berjalan pun sakit giler.

nak duduk lagi la. sampai dalam kereta menangis dekat husband sebab tak boleh nak duduk pun. nak duduk pun takut.

huhuu Ya ALLAH sakitnya. Nak duduk sakit.. Nak berjalan lagi la sakit.. Sampai nak duduk menanges.. huhuhu

luka bersalin

luka bersalin

luka bersalin

luka bersalin

luka bersalin

VIVIX ni bukan untuk cepatkan luka bersalin sembuh..malah

untuk KURUS

untuk AWET MUDA

Untuk KULIT CANTIK 

KENAPA ANDA WANITA SELEPAS BERSALIN SANGAT MEMERLUKAN VIVIX

9 Bulan kita wanita korban kan tubuh badan, rahim kita membawa zuriat.

Proses bersalin yang menyakitkan. Terpaksa pula tanggung kesakitan luka jahitan bersalin yang teruk.

Faraj kita aset utama kita. Jika ianya rosak .. macam macam perkara akan berlaku.

Kita makin tua makin sakit, suami mungkin akan mula makan luar..

Rahim, faraj hanya ada 1.. Jagalah ia dan bagi yang terbaik , paling terbaik untuk aset penting kita ini.

Jika kita boleh minta hantaran tinggi masa kawen, maka kita wajib juga minta vitamin berpantang paling MAHAL

CARA ORDER VIVIX SHAKLEE

Untuk keterangan lanjut atau sebarang pertanyaan, anda boleh menghubungi saya

Ainul Mustafa  013-3612717

atau klik icon di bawan ini.

e-sell

ATAU

daftar ahli shaklee

Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya.

Penghantaran sekitar Shah Alam, Petaling Jaya, Klang, Subang Jaya, Bangsar, Kelana Jaya, Alam Impian, Denai Alam,

Ainul Mustafa
Pengedar Shaklee Shah Alam
Email: ainulfadzilah@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp: 013-3612717
www.wasap.my/60133612717

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge