GOUT – Boleh Menjatuhkan Negara ? Ketahui Cara Mengatasinya !!!

gout boleh menjatuhkan negara

Betul ke ini, hahaha, ini adalah satu petikan yang sangat dasyat, bahaya sebenarnya gout.

Sampai dalam filem rock oo pun, menekankan isu nih, pemain gitar tak boleh kena gout, hooo, memang sampai begitu sekali cerita gout ,

Ttapi takpa, kita nak cerita pasal gout, dan macam mana nak elak dari pada penyakit nih.

Paling best last sekali cerita ayah blogger terkenal Zarith Sofia yang makin sihat dari penyakit menyusahkan .

APA ITU GOUT ?

Dirujuk sebagai “ancient disease” dan sudah diketahui kewujudannya sejak 1800.

Kadar pesakitnya dianggarkan satu dalam 100 orang.

Meskipun sering dikaitkan dengan lelaki, tetapi perempuan juga terutama yang sudah putus haid berhadapan dengan masalah ini.

Ia membabitkan serangan serta-merta yang bukan saja menyebabkan kesakitan tetapi turut membengkak dan rasa panas di sendi.

Selalunya ia membabitkan jari kaki yang besar tetapi juga ia boleh memberi kesan pada tumit, lutut, tapak kaki, buku lali dan jari kaki.

BAGAIMANA GOUT MENYERANG ?

Ianya boleh terjadi kerana terhasilnya asid uric secara berlebihan.

Asid uric terbentuk semula jadi dalam darah sebagai hasil pecahan produksi pelbagai proses kimia.

Tetapi apabila buah pinggang tidak dapat membuang asid uric atau tubuh menghasilkan asid uric yang berlebihan ia akan terkumpul di sendi yang kemudiannya membuatkan ia membengkak.

Tetapi ingat, gout mungkin terjadi sebagai tanda komplikasi penyakit yang lain juga.

Terkenal sebagai penyakit yang diwarisi, gout juga boleh disebabkan pengamalan gaya hidup yang kurang sihat seperti pengambilan minuman beralkohol yang berlebihan.

Malahan ada sesetengah ubat-ubatan dan makanan merangsang peningkatan asid uric seperti makanan laut, kacang, roti manis dan ikan bilis.

Gout bermula dengan sendi kaki (seperti ibu jari) yang menyebabkan rasa sakit, membengkak dan merah selain rasa kaku dan panas.

Menyentuh atau bergerak akan menjadikannya sangat sakit.

Simptom gout boleh terjadi dalam masa yang pantas (sehari) dengan serangan pertama biasanya terjadi waktu malam.

Gout hanya menyerang sekali saja bagi sesetengah orang tetapi ia akan menyerang lagi beberapa bulan berikutnya.

penyakit gout

8 TANDA SERIUS PENYAKIT GOUT MENYERANG

  1. Penyakit gout kebiasannya menyerang ibu jari kaki dan akan menyebabkan ibu jari kaki menjadi merah, panas, bengkak dan tersangat sakit.
  2. Jika bukan di ibu jari kaki, sakit gout ini bisa menyerang bahagian lain di kaki sebagai contoh di kawasan buku lali, dan juga di tumit kaki.
  3. Sendi yang diserang terasa bisa dan sensitif dengan sebarang geseran. (Jika kritikal, pesakit tidak mampu berjalan kerana kaki terasa sakit apabila memijak permukaan lantai)
  4. Serangan selalunya berlaku pada waktu malam.
  5. Sakit mungkin berlarutan sehingga 1-2 minggu jika tidak mendapat rawatan secepat mungkin.
  6. Benjolan besar merah akan timbul di sendi dan cuping telinga.
  7. Kencing yang kerap.
  8. Bila tengah malam iaitu pesakit merasa sejuk seperti disiram air sejuk di tempat sakit dan ini akan menyebabkan mereka mengigil dan demam dan ini mungkin akan berlaku seminggu dua minggu dan kemudiannya akan berhenti secara sendirinya rasa sakit.

KENALI KADAR ASID URIK ANDA

Asid Urik 5

1.5 mg/dL – 5 mg/dL , 0.09mmol/L – 0.30 mmol/L , 89umol/L – 297 umol/L

Bagi mereka yang berada dalam kelompok Asid Urik 5 ini, kadar asid anda berada dalam kadar yang selamat.

Namun, jangan mudah selesa dengan kadar ini kerana asid urik berubah-ubah setiap masa mengikut gaya hidup kita.

Lakukan pemeriksaan dengan kerap supaya asid urik tidak menjadi tinggi dan kekalkan gaya hidup sihat anda.

Asid Urik 6

5.1 mg/dL – 6 , 0.30 mmol/L – 0.36 mmol/L, 303 umol/L – 357 umol/L

Kumpulan Asid Urik 6 ini dikenali sebagai “Borderline Uric Acid Levels”.

Jika anda berada dalam kelompok ini, usah dedahkan diri anda dengan cuaca yang sejuk kerana ia mungkin memudaratkan.

Jika anda tidak mampu untuk berada dalam kumpulan 5, jadi kumpulan ini adalah yang terbaik dan disarankan oleh doktor kerana ia tidaklah serius dan tidak juga selamat.

Namun, pemeriksaan asid urik harus dilakukan sekerap mungkin, tiga kali sebulan.

Asid Urik 6.5

6.1 mg/dL – 7.2 mg/dL, 0.36 mmol/L- 0.43 mmol/L, 363 umol/L – 428 umol/L

Kadar risiko asid urik ini adalah sebagai tanda amaran kepada anda untuk membuat sesuatu berkaitan asid urik anda.

Kumpulan 6.5 ini sudah dikira yang paling teruk dan agak susah sekiranya jika mahu melakukan sebarang treatment.

Pada kadar ini, gout akan menyerang bila-bila masa sahaja.

Semakin tinggi kadar asid anda, semakin banyak risiko yang bakal anda hadapi.

Asid Urik 7

7.3 mg/dL – 11.1 mg/dL, 0.43 mmol/L – o.66 mmol/L, 434 umol/L – 660 umol/L

Dangerous Uric Acid Levels (Warnings).

Jika anda memiliki kadar asid urik seperti kumpulan ini, awas! Batu kristal gout sedang terbentuk di celah-celah tulang anda dan akan terhasilnya batu yang akan melekat di buah pinggang ataupun pundi kencing anda.

Kadar asid urik yang terlampau tinggi akan menjejaskan tulang anda.

Bukan itu sahaja, malah kulit, buah pinggang serta hati anda juga akan rosak disebabkan batu kristal yang terhasil.

Anda harus ingat, gout boleh menyebabkan kerosakan tetap  pada tubuh anda, contohnya seperti penyakit Stroke.

Oleh itu, anda dinasihati untuk berjumpa dengan doktor dan dapatkan rawatan secepat mungkin.

PUNCA PENYAKIT GOUT

  1. Tidak cukup minum air sehari iaitu kurang dari 2L sehari
  2. Gemar sangat makan kacang tanah, kacang putih dan kacang bergaram
  3. Gemar makan buah-buahan jeruk.
  4. Gemar makan mee segera
  5. Gemar dan kerap mengambil Nescafe, air sunquick, oren squash dan segala minuman berperisa
  6. Gemar dan kerap makan mi kuning dan roti canai.
  7. Gemar dan kerap minum teh kedai
  8. Gemar dan kerap makan cokelat dan Milo dan segala sejenisnya
  9. Gemar dan kerap ambil durian, rambutan, ciku, mangga siam, mata kucing siam dan longan dgn kuantiti yg banyak.
  10. Gemar dan kerap makan jambu dan tembikai termasuk tembikai susu
  11. Kerap dan banyak mengambil kerang, ketam, udang dan sotong serta telur masin
  12. Kerap dan banyak makan buah oren seperti oren sunkist, air limau seperti air teh O limau.
  13. Kerap dan banyak mengambil kordial SUNQUICK serta kordial lainnya
  14. Terlalu kerap makan kari
  15. Tidak suka makan sayur terutama sayuran pahit.
  16. Stress yg tak terkawal.
  17. Kerap mengambil ubat pain killer
  18. Gemar makan dan kerap fastfood seperti burger dsbnya
  19. Penggambilan ubat yang bermacam.

fakta gout

MENGELAK GOUT TERJADI

Jangan biarkan ia tidak dirawat kerana kemungkinan untuk terjadinya kerosakan sendi dan ketidakupayaan untuk bergerak boleh terjadi.

Gout biasanya mudah dikesan menerusi pemeriksaan biasa.

Biasanya doktor akan mengambil contoh cairan sendi dan cuba mengesan kehadiran kristal asid uric.

Selain itu ujian darah juga dibuat untuk memastikan tahap asid uric dalam tubuh.

Walaupun bunyinya agak menakutkan gout sebenarnya boleh dikawal dengan mengubah gaya hidup.

Kurangkan minuman beralkohol, hadkan pengambilan daging merah atau ikan yang tinggi purine dan kawal berat badan anda.

Selain itu gout boleh dikawal dengan ubat-ubatan

Ada dua kategori ubat iaitu ubat-ubatan yang diberi ketika masih diserang gout dan ubat-ubatan untuk rawatan jangka panjang.

Ubat seperti non steroidal anti-inflammatory drug (NSAID), colchicine dan cortisteroids diberikan semasa serangan terjadi.

Ia akan mengawal bengkak dan kesakitan.

Rawatan jangka panjang pula membabitkan ubat-ubatan untuk mengawal tahap asid uric dalam darah dengan menyekat penghasilannya.

Harus anda ketahui ubatan jenis ini membabitkan disiplin anda, sebaik ubat-ubatan seperti ini dihentikan, tahap asid uric akan kembali meningkat.

Antara makanan yang harus dielakkan:

  • Makanan laut; ikan, kerang, sardin dan ikan bilis
  • Sayur-sayuran seperti asparagus, bunga kobis dan bayam
  • Organ dalaman haiwan seperti paru, hati dan jantung
  • Daging merah
  • Cendawan
  • Yis (roti putih, roti manis)

GOLONGAN BERISIKO TERKENA SERANGAN GOUT

  • Mereka yang berusia 40 ke 50 tahun terdedah kepada gout tetapi gout juga boleh terjadi di kalangan mereka yang lebih muda.
  • Memiliki sejarah keluarga yang berhadapan dengan gout
  • Mereka yang mengamalkan gaya pemakanan yang tidak sihat
  • Wanita putus haid
  • Obesiti, diabetes dan hyperlipidemia atau mereka yang mengalami stress

vivix shaklee

TURUNKAN PARAS ASID URIK DENGAN VIVIX

VIVIX – minuman antioksidan kaya resveratrol dapat bantu baik pulih sel-sel darah yang rosak dengan menstabilkan kandungan asid uric ke tahap yang normal.

Vivix juga bantu perbaiki sel-sel yang membengkak dan mengelakkan pengumpulan protein yang berlebihan dalam badan

Ubat gout

vivix rawat gout

sembuh gout

DERITA AYAH ZARITH BERAKHIR DENGAN VIVIX SHAKLEE

Seronok pulak, bila dapat tahu, shaklee ada produk yang sangat hebat,iaitu Vivix Shaklee,

Alhamdulillah, cerita zarith di bawah ini sangat menarik, jom baca sikit kat bawah ini:

Assalamualaikum

Ayah Zarith dah menderita sakit gout ni sejak ayah berusia 30-an.

Awal kan? Ayah kata sebab ayah suka sangat makan seafood ni, sampai asid urik pun berkumpul dalam badan ayah. Sekarang ni ayah dah berusia 70 tahun.

Cuba bayangkan berapa puluh tahun dah ayah menderita penyakit gout ni.

Berpuluh tahun ayah bergantung kepada ubat gout dan ubat tahan sakit.

Kesian ayah.

Bila gout datang, bahagian buku lali ayah bengkak.

Nak jalan pun tak boleh, inikan pula memandu. Seret kaki, memapah di dinding.

Sanggup ke seorang anak tengok ayahnya macam tu?

Mesti tak tertahan air mata.

Padahal ayah cuma termakan bubur lambuk yang ade perisa udang kering sedikit.

Padahal ayah jamah sikit sambal kacang semasa hari raya. Padahal ayah cuma makan sedikit jemput-jemput udang kering yang ibu bust.

Kesian ayah. Kuat berpantang tapi kadangkala tak dapat tahan juga, bila ade majlis tertentu.

Zarith dapat tahu tentang satu produk Shaklee yang Zarith gelarkan tonik ajaib ini dari seorang rakan.

Dia kata ibunya penghidap diabetes makan ni ok.

Anti-oksidan tinggi. anti-radikal dan anti-penuaan jugak.

Bila tengok ramuan yang digunakan clalam Vivix barulah Zarith tahu kenapa Vivix ni begitu istimewa sekali

Zarith tawakal kepada Allah. tuba bell sebotol Vivix untuk ayah makan. 1-lati berdebar-debar. risau ayah taknak makan.

Alhamdulillah ayah nak mencuba.

Seminggu lepas makan. ayah cakap badan ayah rasa sihat dan segar.

Memang Zarith dapat tengok dari percakapan dan pergerakan ayah.

2 minggu selepas makan Vivix ayah cakap dah boleh tahan 4 hari tanpa painkiller.

Tak sakit dan boleh berjalan seperti biasa.

Sebulan lepas to ayah cakap boleh tahan 6 hari tanpa painkiller.

Syukur Alhamdulillah.

Anak mana yang tak gembira bila dapat tahu ayah sihat setelah berpuluh tahun menderita gout.

Anak mana yang tak gembira bila dapat tahu ayah tak bergantung lagi kepada ubat yang boleh memberikan banyak side effect pada ayah.

Ayah makan Vivix hari-hari. sebesar satu sudu KFC tu je.

Jadi satu botol tu boleh bertahan selama dua bulan setengah. Jimat kan?

Yang paling happy bila ayah cakap ” Bagus la vitamin awak bagi ayah tu. dia boleh lawan asid uric dalam badan ayah ni.

Ayah tak payah makan ubat lagi.” Alhamdulillah Zarith hanya mampu tersenyum.

Kadang-kadang tu bila ayah ada majlis di hotel yang menghidangkan udang galah yang pernah menjadi kegemaran ayah pada waktu muds dulu. ayah makan je.

Bila tanya ayah ok ke. Nanti ayah jawab “Sebelum pergi majlis tu ayah dah makan Vivix.

Bila malam tu ayah rasa nak kena gout. ayah makan vivix sekali lagi sebelum tidur. Alhamdulillah takde pulak kena gout”

Kata ayah sambil tersenyum simpul.

Bahagia agaknya dapat makan udang galah setelah bertahun tak makan.

Syukurlah Allah bagi Zarith peluang untuk balas sedikit jasa ayah. walaupun sebenarnya tak terbalas di dunia ini.

Semoga ayah sentiasa dilindungi Allah dan diberikan kesihatan yang terbaik.

Dan bila Zarith kongsikan kebaikan Vivix kepada beberapa orang rakan yang menghidap gout. suami menghidap gout.

Alhamdulillah mereka juga telah mencuba dan perubahan sangat positif.

sumber: glamlelakipanduanpercuma, ibuzarith

CARA ORDER VIVIX SHAKLEE

Untuk keterangan lanjut atau sebarang pertanyaan, anda boleh menghubungi saya

Ainul Mustafa  013-3612717

atau klik icon di bawan ini.

e-sell

ATAU

daftar ahli shaklee

Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya.

Penghantaran sekitar Shah Alam, Petaling Jaya, Klang, Subang Jaya, Bangsar, Kelana Jaya, Alam Impian, Denai Alam,

Ainul Mustafa
Pengedar Shaklee Shah Alam
Email: ainulfadzilah@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp: 013-3612717
www.wasap.my/60133612717

Leave a Reply

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Close Menu