KULIT KERING KASAR – Cara Menambahkan Kelembapan Kulit Supaya Cantik Berseri

Masalah Kulit Kering

Kulit kering, ‘bersisik’ dan gatal boleh membuatkan anda berasa tidak selesa. Lebih terseksa apabila anda ‘hang out’ bersama teman-teman. Situasi sebegini tentunya tidak menyenangkan dan boleh buat anda rasa malu serta hilang keyakinan diri. Apatah lagi, apabila ada yang menegurnya serta menyangkakan anda diserang penyakit kulit. Malahan, disebabkan terlalu gatal juga tidur anda yang selama ini nyenyak, kini terganggu! Kulit kering dan gatal selalunya dikaitkan dengan masalah iritasi, namun ada banyak lagi penyebabnya.
masalah kulit kering

9 Sebab Kenapa Kulit Cepat Kering

Lapisan luar kulit disebut sebagai stratum korneum, ia terdiri daripada sel-sel kulit mati dan minyak yang membantu menjaga kulit supaya sentiasa lembap. Lapisan ini berperanan untuk mmengumpul air, menjaga kulit supaya kekal sihat dan lembap.

masalah kulit kasar kering

1. Lapisan Korneum

Jika lapisan korneum ini tidak dijaga, ia tidak dapat menjaga kelembapan kulit dan masalah kulit kering akan terjadi.

2. Mandi Air Panas

Mandi menggunakan air panas dan penggunaan sabun yang banyak dapat menghilangkan kadar minyak semulajadi kulit. Ini bermakna kadar kelembapan juga akan berkurang.

3. Cuaca

Selain itu, kadar kelembapan kulit juga dipengaruhi oleh cuaca yang sejuk, panas ataupun beriklim kering.

4. Pengambilan Ubat

Pengambilan ubat jerawat, ubat alergi dan ubat hipertensi juga boleh menyebabkan kulit kering dan gatal.

5. Perubahan Hormon

Perubahan hormon estrogen ketika mendekati usia monopaus akan merangsang penghasilkan kulit yang kering dan gatal.

6. Penyakit Kulit

Penyakit kulit seperti eksim juga boleh mengurangkan kadar kelembapan kulit dan penyebab kepada kulit kering dan gatal.

7. Penyakit Genetik

Penyakit genetik juga penyebab kepada kulit kering dan gatal.

8. Penyakit Sisik Ikan

Penyakit seperti ‘ichthyosis’ (sisik ikan), “xerosis”, “asteatosis” akan menyebabkan dermatis di mana kulit menjadi merah dan gatal

9. Sabun Bakteria

Penggunaan sabun bakteria juga boleh menyebabkan kulit menjadi kering.

Bagaimana Mencegah Kulit Kering dan Gatal ?

Kulit kering boleh diatasi dengan menggunakan pelembab kulit tetapi jika anda mendapati penggunaan produk tersebut menunjukkan kesan sampingan ataupun kulit tetap menjadi kering, anda boleh bertukar kepada produk pelembap yang lain.

Hindari pelembap kulit

Hindari pelembap kulit yang mengandungi pewangi. Pilihlah pelembap yang lembut dan mengandungi humektan serta emolien. Humektan merupakan zat yang berfungsi sebagai penarik air dari udara dan menyimpan air di dalam kulit. Emolien pula bertindak untuk menghaluskan permukaan kulit.

Lap Air Dengan Tuala

Selepas mandi, anda dinasihatkan untuk mengelap air menggunakan tuala, bukannya menggosok badan dengan menggunakan tuala. Ia akan mengurangkan kadar kelembapan minyak kulit.

Elakkan Panas Matahari

Elakkan dari kulit terdedah dengan panas matahari terlalu lama. Pakailah pelindung matahari dengan SPF 15 atau lebih tinggi.

Baju Yang Sesuai

Pakaian yang berbulu boleh menyebabkan kulit menjadi gatal. Pakaian berbulu memang tampak cantik jika dipakai, namun jika ia menyebabkan kegatalan lebih elok untuk memakai baju yang boleh menyerap peluh.

Sarung tangan

Gunakan sarung tangan ketika mencuci pakaian atau apa-apa yang berkaitan dengan sabun. Hal ini adalah kerana sabun boleh menyebabkan kulit tangan menjadi kering.

Losyen Pelembap

Sapukan losyen pelembap selepas mandi. Anda dinasihatkan untuk menyapu losyen pelembap selepas selesai mandi kerana ia akan membantu kulit anda untuk mengumpul kelembapan berpanjangan dan mencegah kekeringan.

Minyak ikan

Pengambilan makanan laut seperti ikan boleh membantu mengurangkan kulit kering kerana ikan mempunyai minyak khas yang mengandungi EFA iaitu asid lemak essential. Ia membantu kulit anda dari dehidrasi.

Petroleum jelly

Bagi kulit sensitif, anda boleh menggunakan petroleum jelly. Ia sangat lembt pada kulit dan berperanan untuk mengurangkan kulit kering.

Oats

Cara paling mudah untu mengurangkan kulit kering ialah dengan menggunakan oats yang ada di rumah anda. Oat mempunyai bahan kimia yang dianggil sebagai avenanthramides yang boleh melawan peradangan dan kemerahan. Anda boleh merendam badan anda bersama oat yang telah dikisar selama 15 minit, kemudian mandi seperti biasa.

ENERGIZING SOY PROTEIN

membaik pulih sel kulit yang rosak dan membina sel baru yang lebih sihat. Membantu proses pemulihan luka dan mengurangkan parut. Merangsang pembentukan semula kulit dan otot. Mengembalikan keserian kulit dan melembabkan kulit.

SUSTAINED RELEASE VITA-C PLUS

Vitamin C memang sinonim untuk kulit. Yang penting vitamin C ni bantu pegang struktur kolagen kita. Baru la kolagen kuat. baru la anjal kulit kita. toing toing lagi bila dipegang.

shaklee kulit kasar kering

TESTIMONIAL

masalah kulit kasar kering

Saya seorang surirumah tangga sepenuh masa berumur 34 tahun. Bila dah kata surirumah dah tentulah saya orangnya yg pusing 1 rumah ke depan ke belakang ke atas dan ke bawah untuk memastikan 1 rumah bersih tanpa habuk pun. Sampailah saya sedar tapak kaki saya mula merekah, kasar dan tajam. Ada yang sampai terkoyak kulit, nak pijak lantai pun sakit ya amat. rupanya ada masalah kulit kasar.


Kulit Kasar Hilang ?
Balik kampung mengeluh pada adik masalah tapak kaki saya sampai kadang jadi malu dengan suami sebab kaki selalu bergesel dengan kaki dia masa tidur. Adik mula cadangkan saya untuk cuba vitamin C dari Shaklee sebab dia juga mengamalkannya masa tu.


Lepas 2 bulan pengambilan VIT C dengan konsisten tapak kaki beransur pulih, lebih lembut,tidak koyak & yang lebih penting sudah hilang tajam-tajamnya. Begitu juga dengan tapak tangan saya sudah lembut tak kasar macam dulu lagi sedangkan saya masih membasuh pinggan masih membasuh baju-baju kotor & pegang sabun.


Lebih teruja bila kulit muka juga berubah jadi lembab-lembab. Untuk pengetahuan semua,dulu saya adalah pengguna tegar krim malam. Saya mesti sapu krim malam sebelum tidur sebab saya ada masalah muka beruam-ruam kecil. Hanya krim malam sahaja yang bantu saya sejak dulu.Tapi semenjak saya makan VIT C, saya jugak tinggalkan rutin menyapu krim malam sebab sebenarnya rimas nak tidur dengan krim duk ada kat muka(panas-muka berpeluh).


Alhamdulillah siapa sangka VIT C mampu membantu saya atasi masalah kulit muka juga. Tiada lagi ruam-ruam kecil, jerawat pun segan nak naik waima ketika datang bulan sekalipun. Memang tak menyesal la beli VIT C ni,kulit lembut dari muka sampai tapak kaki.


Sebotol boleh tahan sampai 6 bulan sebab saya cuma mengamalkan sebiji sehari sahaja. Lebih menjimatkan sebab saya tak perlu lagi buang duit untuk beli krim-krim malam hanya untuk mencantikkan muka. Sebotol VIT C untuk seluruh badan, penjimatan berbaloi dari SHAKLEE. Alhamdulillah, terima kasih SHAKLEE.

kulit kering kasar
Kulit makin cerah dan masalah kulit kering tiada lagi
kulit makin lembut
Kulit lembut bak sutera

CARA NAK PESAN SET KULIT SHAKLEE

CARA PERTAMA

Anda boleh klik link di bawah untuk order terus secara online melalui sistem e-sell. Pihak SHAKLEE MALAYSIA akan terus pos produk tersebut kepada anda.

CARA KEDUA

Anda boleh bank in kepada kami mengikut akaun bank di bawah. Setelah itu pihak kami akan poskan produk shaklee terus ke depan rumah anda

maybank

AINUL FADZILAH MOHD MUSTAFA

164258427321

MUHAMMAD FAIZ MOHAMED SAAID

7043095106

CARA KETIGA

cod shaklee

Hubungi kami dan set appointment dengan kami untuk kami COD terus produk shaklee terus ke tempat anda. Area COD kami di sekitar Shah Alam, Klang, Petaling Jaya, Kelana Jaya, Universiti Malaya, Menara TM, dan banyak tempat lagi di sekitar Selangor dan Kuala Lumpur

This Post Has 2 Comments

Leave a Reply

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Close Menu