DIET DIET SIHAT

SIHAT DENGAN DIET SIHAT

Makan Sayur Buah Berat Tak Turun ?

Makan Sayur Buah Berat Tak Turun ?

Makan Sayur Buah Berat Tak Turun ? MAKAN SAYUR & BUAH PUN BERAT TAK TURUN. KENAPA? Dah diet, dah bersenam tapi bila naik alat penimbang, lahhhh 1-2kg je turun Sia-sia je diet tapi result tak best. Hmm tak semangat dah ni. Eh jangan give up! Jom kita ambil tahu kenapa

1️ Sayur dimasak dengan tambahan gula, garam dan msg yang berlebihan. Orang malaysia confirm buat yang ni, masak lemak, masak sambal, macam-macam!

2️ Sayuran digoreng dengan tepung. Hahh sekarang ni banyak yang dicelup tepung kan? Sedap tapi berminyak!

3️ Terlalu banyak mayonis dan topping tambahan.

4️ Sayur dimasak dengan santan yang berlebihan.

5️ Tambah gula dan susu dalam jus sayur dan buah.

6️ Tambahan sos yang berlebihan.

Benda-benda kat atas ni confirm ada antara korang yang buat kan? Fikir makan sayur je, tapi tak fikir cara kita makan Tak semestinya makan sayur tu terus kurussss! Kena hati-hati tau!

Hilangkan Lemak Perut dengan Sayur

Lemak perut bukan sahaja menyusahkan dan menjejaskan imej diri kita serta keyakinan kita, malah ia memudaratkan kesihatan. Beberapa kajian saintifik dan penyelidikan telah menunjuk ke arah lemak perut sebagai petunjuk peningkatan risiko diabetes, penyakit jantung dan komplikasi lain.

Ramai orang bergelut untuk menghilangkan lemak menjengkelkan yang enggan meninggalkan perut kita dan dengan gaya hidup kita yang semakin tidak aktif, pinggang kita hanya boleh dijangka meningkat. Tetapi, menghilangkan lemak perut bukanlah tentang melakukan crunches setiap hari, tetapi mengenai pemakanan yang sihat.

Terdapat beberapa makanan sihat yang mempunyai kebolehan membakar lemak perut semulajadi dan pengambilan makanan ini boleh membantu anda mencairkan lemak tersebut dari perut anda dan mencapai matlamat anda secara semula jadi. Kebanyakan makanan ini mengandungi rangkaian antioksidan yang kaya yang membantu meningkatkan kesihatan keseluruhan juga.

Daripada melabur dalam kalori ‘kosong’, ini adalah masa yang baik untuk merombak diet anda dan berfikir tentang makanan yang bukan sahaja rendah kalori tetapi juga merupakan kumpulan nutrisi.

Sayur-sayuran dan buah-buahan mempunyai banyak serat dan penuh dengan nutrisi seperti mineral dan vitamin penting yang boleh membantu badan anda meningkatkan metabolisme dan seterusnya membakar lemak perut. Memasukkan ini dalam diet anda boleh membantu anda bukan sahaja dalam perjalanan penurunan berat badan anda, tetapi juga untuk menjalani kehidupan yang panjang dan sihat.

Ungkapan “abs dibuat di dapur” tidak keterlaluan dan memasukkan sayur-sayuran pembakar lemak ini dalam diet anda akan membantu anda mencapai matlamat badan anda dengan lebih cepat. Sayur-sayuran penuh dengan serat, yang membantu anda kenyang.

Oleh kerana serat mengambil sedikit masa untuk dihadam dan oleh itu, menghalang anda daripada makan berlebihan. Sayuran tempatan bermusim juga merupakan sumber antioksidan, mineral dan vitamin yang baik yang penting untuk gaya hidup sihat.

5 Sebab Sayuran Boleh Membantu Anda Menurunkan Berat Badan dan Hidup Lebih Lama

Menurunkan berat badan? Hidup lebih lama? Mungkin betul kata ibu awak suruh awak makan sayur. Nasib baik, sayur-sayuran adalah komponen penting dalam Pendekatan Pemakanan Atkins. Malah dalam Induksi, 12 hingga 15 gram Karbohidrat Bersih setiap hari hendaklah terdiri daripada sehingga enam cawan salad dan sehingga dua cawan sayur-sayuran yang dimasak (bergantung pada sayur-sayuran yang anda pilih). Pilihan anda menjadi lebih banyak apabila anda melalui fasa Atkins yang seterusnya. Teruskan membaca untuk lebih banyak sebab mengapa anda perlu makan sayur-sayuran anda.

1) Sayur-sayuran membantu membuat anda kenyang lebih lama. Serat dan air dalam sayur-sayuran mengisi anda dengan lebih cekap daripada makan karbohidrat yang diproses yang kekurangan serat. Menggabungkan sayur-sayuran dengan protein dan lemak yang sihat akan membuatkan anda berpuas hati sehingga tiba masanya untuk makan seterusnya.

2) Sayur-sayuran membantu mengelakkan penurunan dan lonjakan tahap tenaga anda. Sekali lagi, serat dalam sayur-sayuran membantu mengawal gula darah anda. Jika anda makan semua sayur-sayuran yang diperuntukkan setiap hari, anda tidak sepatutnya mengalami kemerosotan tenaga lewat petang (dan keinginan untuk gula) yang mungkin anda hadapi semasa makan karbohidrat yang diproses.

3) Sayur-sayuran membantu anda hidup lebih lama. Banyak kajian menunjukkan bahawa diet yang kaya dengan pelbagai jenis sayur-sayuran boleh membantu mengurangkan pengerasan arteri, membantu menurunkan paras kolesterol dan membantu mencegah keradangan, komponen banyak penyakit degeneratif termasuk obesiti, diabetes, penyakit jantung dan Alzheimer. Penyelidik percaya antioksidan (vitamin C dan E, ditambah selenium dan karotenoid) mungkin sebahagiannya bertanggungjawab untuk kesan ini.

4) Sayur-sayuran adalah pengganti makanan utama. Anda tidak boleh salah apabila anda menggantikan makanan ringan dan karbohidrat yang diproses, yang biasanya penuh dengan lemak tidak sihat dan kekurangan nutrien, dengan makanan padat nutrien seperti sayur-sayuran, yang mengandungi serat, antioksidan dan vitamin.

5) Sayur-sayuran membantu anda menurunkan berat badan. Sayur-sayuran cenderung lebih rendah kalori, namun memberikan pukulan yang lebih kuat untuk memastikan anda sihat dan kenyang lebih lama. Ini semua bermakna anda mungkin cenderung untuk makan lebih sedikit kalori, sementara masih berasa puas, jika tidak lebih berpuas hati, berbanding apabila anda bergantung pada makanan berbungkus dan makanan tanpa nutrien.

Jika saya beralih kepada diet vegetarian, adakah saya akan menurunkan berat badan?

Tidak semestinya. Diet vegetarian bukanlah diet penurunan berat badan, tetapi lebih kepada pilihan gaya hidup.

Memang benar, bagaimanapun, bahawa orang dewasa dan kanak-kanak yang mengikuti diet vegetarian secara amnya lebih kurus daripada mereka yang mengikuti diet bukan vegetarian. Ini mungkin kerana diet vegetarian biasanya menekankan lebih banyak buah-buahan dan sayur-sayuran dan termasuk bijirin penuh dan protein berasaskan tumbuhan — makanan yang lebih mengenyangkan, kurang padat kalori dan lebih rendah lemak.

Tetapi diet vegetarian tidak secara automatik rendah kalori. Anda boleh menambah berat badan dengan diet vegetarian jika saiz bahagian anda terlalu besar atau jika anda makan terlalu banyak makanan berkalori tinggi, seperti minuman manis, makanan bergoreng, makanan ringan dan pencuci mulut.

Malah sesetengah makanan yang dipasarkan sebagai vegetarian boleh mengandungi kalori dan lemak yang tinggi, seperti hot dog soya, keju soya, kacang goreng dan bar snek.

Sama ada anda mengelakkan produk haiwan atau tidak, mencapai dan mengekalkan berat badan yang sihat adalah bergantung kepada pemakanan yang sihat dan mengimbangi kalori yang dimakan dengan kalori yang dibakar.

Leave a Reply

%d bloggers like this: