DIET DIET SIHAT

SIHAT DENGAN DIET SIHAT

Minyak Ikan Besarkan Payudara ? Boleh Kuruskan Badan ? Kulit Cantik ?

Minyak Ikan Besarkan Payudara ? Boleh Kuruskan Badan ? Kulit Cantik ?

Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia, kira-kira 1/3 daripada semua kematian berkaitan dengan penyakit kardiovaskular. Bagaimanapun, kebanyakan penduduk Rusia tidak pernah mendengar masalah berkaitan dengan jantung. Rahsia itu adalah dalam produk yang semua orang telah mendengar tentang – minyak ikan. Minyak ikan mengandungi asid lemak tak boleh ditukar seperti omega-3 dan omega-6 yang membantu menjaga jantung dan vesel kita sihat. Kami memutuskan untuk mengetahui lebih banyak maklumat tentang tubuh kita dan mengetahui tentang beberapa kesan minyak ikan yang menakjubkan jika kita mengambilnya secara teratur.

1. Risiko penyakit jantung akan berkurang.

Penghitungan sifat-sifat sihat minyak ikan sentiasa bermula dengan kesan positifnya pada tahap kolesterol di dalam tubuh – jumlah titisan kolesterol “berbahaya”. Asid lemak omega-3 dan omega-6 yang minyak ikan mengandungi penurunan risiko penyakit jantung kerana tahap trigliserida jatuh, rupa plak pada bahagian dalam arteri menghilang, dan tekanan darah berkurangan.

2. Pemikiran akan menjadi lebih cepat dan lebih fleksibel.

Omega-3 mengandungi DHA atau asid docosahexaenoic yang menjadikan sel membran sihat dan menguatkan sambungan sel-sel saraf. Sebab-sebab ini membolehkan kita menggunakan minyak ikan sebagai cara untuk mencegah penyakit Alzheimer. Banyak kajian juga menunjukkan bahawa minyak ikan merangsang fungsi otak, dan meningkatkan masa tindak balas, fungsi otak yang lebih tinggi, dan kelajuan membuat keputusan.

 

3. Sistem imun akan bertambah baik.

Di banyak negara, asid polyunsaturated ditambah kepada makanan biasa seperti mentega atau marjerin. Masalahnya, ini adalah sumber tambahan omega-3 yang terkandung dalam minyak ikan, dan ia merangsang penghasilan prostaglandin. Mereka menjadikan sistem kekebalan tubuh lebih kuat dan membantu tubuh menangani jangkitan.

4. Stamina akan bertambah baik.

Michael Hutchinson dalam bukunya, Lebih Pantas: Obsesi, Sains dan Nasib Di Sebalik Cyclists Terpantas di Dunia, menulis bahawa satu-satunya perkara yang beliau yakin 100% ialah asid lemak, omega-3, dan minyak ikan benar-benar berfungsi. Para saintis mengesahkan ini: selepas mengambil nutrien ini dengan kerap, tubuh mula menggunakan lemak semasa latihan lama menyimpan penyimpanan glikogen untuk latihan yang lebih sukar. Ini meningkatkan masa seorang atlet dapat bersenam.

5. Risiko masalah kemahiran motor akan berkurangan.

Di pertengahan abad yang lalu, ia mendapati bahawa orang yang tinggal di dekat laut dan makan ikan mengalami sakit sendi kurang kerap. Ini kerana sendi memerlukan lemak: tanpa lemak, tisu sendi kehilangan keanjalan yang akhirnya menyebabkan kecederaan. Sudah tentu, minyak ikan tidak begitu berkesan untuk merawat arthritis tetapi ia pasti hebat untuk mencegah masalah ini.

 

6. Anda akan memulihkan tenaga lebih cepat selepas latihan.

Semasa kajian di mana para peserta perlu menganggarkan kesan mengambil asid omega-3, mereka mendakwa bahawa bilangan proses keradangan dan intensiti sakit otot selepas latihan telah berkurang. Eksperimen pada otot menunjukkan bahawa asid lemak tak tepu dapat melindungi sel-sel saraf dari kecederaan dan mencegah kematian mereka. Semua ini menyokong hakikat bahawa mengambil minyak ikan secara teratur tidak akan membuat anda superman, tetapi pasti akan membantu anda melatih lebih kerap dan dengan intensiti yang lebih tinggi.

7. Lebih mudah untuk menangani stres.

Asid polyunsaturated dapat meningkatkan penghasilan serotonin, hormon yang bertanggungjawab untuk mood yang baik. Oleh itu, lebih mudah bagi anda untuk menangani stres. Dalam beberapa kes, minyak ikan juga diresepkan kepada kanak-kanak dengan gangguan hiperaktif dan defisit perhatian. Mengikut maklumat daripada kajian penyelidikan, minyak ikan bahkan boleh memberi pengaruh positif kepada orang-orang dengan skizofrenia dan penyakit mental yang lain.

8. Tekanan mata anda akan berkurangan.

Doktor boleh menetapkan minyak ikan untuk orang yang mempunyai glaukoma. Masalahnya ialah, asid lemak membantu mengeluarkan cecair mata yang menyebabkan tekanan mata yang lebih rendah. Sudah tentu, minyak ikan tidak boleh diambil sebagai penawar sepenuhnya, tetapi banyak penyelidik masih berfikir bahawa sumber tambahan omega-3 boleh menjadi satu cara untuk mencegah masalah mata.

9. Anda akan mempunyai sumber tambahan vitamin dan mineral.

Minyak ikan juga mengandungi sebilangan besar mineral dan vitamin. Vitamin mungkin berbeza-beza bergantung kepada jenis ikan dan banyak faktor lain, jadi minyak ikan tidak boleh diambil sebagai multi-vitamin. Walau bagaimanapun, minyak ikan sebagai sumber tambahan vitamin A dan D dapat membantu anda menghilangkan rambut rapuh dan menyerap kalsium dan fosforus. Secara historis, menggunakan minyak ikan telah ditetapkan untuk mereka yang kurang vitamin D dan ia digunakan untuk diresepkan untuk mencegah kanak-kanak riket.

10. Kulit anda kelihatan sihat.

Minyak ikan mempunyai pengaruh positif pada kulit kerana asid omega-3 dapat menyimpan kolagen – asas elastik kulit kita yang menghalang penampilan kedutan. Tekanan umur dan berterusan mengurangkan jumlah kolagen yang menjadikan kulit kering. Satu sumber tambahan asid lemak tak tepu boleh juga membantu dengan jerawat. Di antara semua asid lemak, omega-3 mempunyai kesan imunomodulator yang paling kuat yang mempercepat penyembuhan.

 

11. Adalah lebih mudah untuk mengekalkan diet.

Semasa penyelidikan, saintis mendapati bahawa mengambil minyak ikan secara berkala mengurangkan selera makan dan mewujudkan sensasi penuh selepas makan. Juga, beberapa saintis berfikir bahawa sumber tambahan omega-3 meningkatkan keupayaan tubuh untuk memecah lemak. Jadi, daripada menyimpan lemak, tubuh akan menggunakannya sebagai sumber tenaga untuk aktiviti harian. Perkara yang paling penting untuk diingat mengenai minyak ikan adalah bahawa ia mempunyai banyak kalori.

12. Saiz payudara anda akan meningkat

Penyelidikan menunjukkan bahawa lemak polyunsaturated boleh meningkatkan saiz payudara. Anda boleh makan minyak zaitun, kacang kering, tauhu, atau rumpai laut, atau hanya mengambil minyak ikan kod. Ini adalah cara yang semulajadi untuk membuat payudara tumbuh.

sumber: thntamvn

Minyak Ikan Muka Cantik ?

Salam sejahtera, hahaha, saya baca tajuk nih, saya rasa pernah tulis pasal makan ikan dulu, tulislah macam-macam, tapi  yang ni menarik jugak. Betul  ke makan ikan muka cantik ? Hahhaha, oklah nak cerita nih macam-macam contoh kita boleh tengok, tak susah pun.

Dulu aku pernah ada supervisor, phd dan master, dan muka diorang memang jenis awet muda, hahaha, ini cerita  betul punya. Tahu tak muka diorang ni bersih, oh ye, memang aku perati tabiat makan diorang. Lagi lagi supervisor phd aku, dia makan ikan, tak pernah aku tengok dia  makan ayam ke , daging ke, jarang wei, hahahha. Muka awet muda, selain itu pergi kedai order air kosong je, memang diet gile.

Aku pernah tulis macam-mana nak cantik , tapi nak ceritakan kat sini, korang pernah tak tengok orang yang duduk di kepulauan, yang memang makan ikan nature  , tak goreng, tak masak, ye  tuh orang jepun. Orang jepun, memang diakui kulit cantik, sebab diet mereka macam tuh, mereka suka makan mentah,  tak goreng, takda minyak, lepastuh minum green tea, memang ada harapan nak kulit cantik.

Bila sebut pasal ikan, kena memilih jugak ikan nih. Sebab korang pun tahu, dunia sekarang, penuh dengan pencemaran macam kat pahang tuh. Hahhaa, ikan yang biasa mungkin dah kena pencemaran minyak, jadi jawabnya, ikan laut dalam pilihan terbaik. Sebab apa ? kerana mereka ni makan makanan yang tak tercemar, tak diusik, kat situ semuanya makan natural dan sangat bagus. Sebab tuh aku nak masuk cerita pasal nak share dengan korang 2 vitamin penting dari hasil ikan laut dalam.

Omega-3 – minyak paling cool dalam dunia, omega 3 ni bagus untuk jantung, imuniti,  kesihatan budak budak, dan macam-macam lagilah. Nak cantik pun, bagus makan omega-3, sebab ia boleh mengurangkan keradangan pada wajah muka.
Kolagen – yang ni memang semua orang suka. bab kolagen nih, ramai salah faham, sampai ada kata kolagen ada pada tumbuhan. Hahhaa,  itu tak betul, kolagen hanya ada  pada haiwan, termasuklah spesis manusia.

Nak diceritakan lagi,  kalau hidup kita  tak makan ayam, takpa, tapi nak cerita, makan ikan lagi bagus, daging ikan takde lemak, ayam ada, tinggi kolesterol lagi.  Jadi, makan ikan fresh, laut  dalam,  itu yang terbaik.

Leave a Reply

%d bloggers like this: