RAMBUT GUGUR – Petunjuk Kanser PROSTAT ? Awas Semua !!!

rambutgugurpetunjukkanserprostat

MASALAH rambut gugur sememangnya merunsingkan. Lebih mencemaskan lagi apabila masalah yang dianggap alah bisa tegal biasa dalam kalangan lelaki ini sebaliknya turut dikaitkan dengan penyakit lebih serius iaitu kanser prostat.

Inilah hasil kajian terbaru sekumpulan penyelidik Perancis diketuai Dr Philippe Giraud, penyelidik Hospital European Georges Pompidon di Paris. Kajian sejak 2004 dengan proses analisisnya memakan masa dua tahun, mendakwa lelaki yang mengidap kanser prostat, adalah dua kali ganda berkemungkinan menunjukkan tanda-tanda keguguran rambut atau botak seawal usia 20-an berbanding mereka yang tidak mengidap masalah itu.

rambut gugur petunjuk kanser prostat

MASALAH RAMBUT GUGUR

“Kajian mendapati, lelaki yang mula gugur rambutnya pada usia 30-an atau 40-an, tidak berdepan risiko kanser prostat sebaliknya mereka yang mula keguguran rambut pada usia 20-an mengalami risiko lebih tinggi mengidap kanser pada awal usia atau mengalami tumor yang lebih agresif.
“Rambut gugur yang dikaitkan dengan masalah androgen juga ada kena mengena dengan kanser prostat,” katanya dalam kenyataan media yang dipetik Persatuan Perubatan Onkologi Eropah, baru-baru ini.
Dr Giraud berkata, biarpun sehingga kini tiada bukti kukuh menunjukkan manfaat proses saringan terhadap orang awam bagi mengesan kanser prostat, penyelidik perlukan cara berkesan bagi mengenal pasti lelaki yang berisiko tinggi menghidap penyakit barah berkenaan.
Sehubungan itu, beliau dan rakan penyelidik akan membuat lebih banyak kajian lanjut bagi melihat sama ada campur tangan kaedah rawatan mungkin bersesuaian bagi lelaki yang mengalami botak pada usia muda.
“Pakar perubatan perlu tahu siapa sasaran saringan dan dipertimbangkan untuk pencegahan kemoterapi.
“Botak pada usia 20-an mungkin boleh jadi faktor risiko paling mudah untuk mengesan masalah ini, begitupun banyak lagi kajian perlu dilakukan untuk mengesahkan penemuan ini,” katanya yang juga Profesor bidang radiasi onkologi Universiti Descartes Paris.

KAJIAN CORAK BOTAK LELAKI

Menerusi kajian itu, kumpulan penyelidik itu menyedari corak botak lelaki (androgenic alopecia) sangat biasa berlaku dan dialami separuh dari keseluruhan lelaki pada satu peringkat dalam kehidupan mereka. Sebelum ini, pencetus penyakit ini dikaitkan dengan perubahan testosterone kepada hormon androgenic.
Bagi memeriksa dengan teliti kemungkinan hubungan antara corak rambut botak dengan kanser prostat, pasukan penyelidik Perancis mengambil masa dua tahun menganalisa perkembangan penyakit dan corak keguguran rambut terhadap 388 lelaki yang mengalami kanser prostat berusia antara 46 hingga 84 tahun.
Bermula pada 2004, penyelidik meminta mereka menunjukkan sama ada pernah mengalami masalah botak sebelum ini, bila masalah rambut gugur bermula dan secara khusus jenis rambut gugur yang berlaku ketika berusia 20, 30 dan 40 tahun.
Kajian mendapati 37 pesakit kanser prostat (dan 14 lelaki sihat) mengalami beberapa bentuk keguguran rambut pada usia 20 tahun, seperti penyusutan rambut di dahi kepada botak bertompok di atas kepala atau kombinasi kedua-duanya. Dalam kajian itu sebarang bentuk keguguran rambut pada usia 20 tahun dikaitkan dengan bergandanya risiko kanser prostat, yang mana tanpa corak khusus keguguran rambut menjadikannya risiko yang lebih mudah dijangka berbanding risiko lain.
Biarpun pasukan penyelidik enggan membuat kesimpulan bahawa masalah botak dan kanser prostat saling berkaitan, seorang lagi pakar Amerika Syarikat iaitu Dr Nelson Neal Stone, Profesor Klinikal Urologi dan Radiasi Oncology di Mount Sinai School of Medicine, New York City bersetuju bahawa hasil kajian berkenaan boleh dipertimbangkan.

FAKTOR GENETIK

“Kita juga sedar wujudnya faktor genetik yang menjadikan kanser prostat lebih tersebar luas. Sebagai contoh, lelaki yang ada kaitan persaudaraan seperti bapa saudara, bapa atau abang yang disahkan kanser prostat adalah 2.5 hingga tiga kali lebih berisiko alami barah prostat berbanding lelaki tanpa sejarah keturunan. Genetik juga memainkan peranan kepada lelaki yang mengalami rambut gugur pada usia muda,” katanya.
Barah prostat : # Turut digelar penyakit orang tua kerana lambat merebak. # Kira-kira 90 peratus dari sel barah ini merebak ke tulang selain kawasan lain termasuk pundi kencing. # Isi padu ketumbuhan ini berlipat ganda setiap 4 tahun. # Penduduk di California, Amerika Syarikat adalah 100 kali lebih ramai dijangkiti barah ini berbanding penduduk Cina di Shanghai.

PETUA ELAKKAN RAMBUT GUGUR

Petua pertama

Keguguran rambut akibat dari banyak sebab. Kebiasaannya dialami oleh yang baru lepas bersalin. Ini perlu dijaga kerana rambut adalah mahkota seorang wanita. Bagi muslimah yang memakai tudung pula adalah juga satu faktor menyebabkan keguguran rambut tapi itu bukan satu alasan tidak memakai tudung. Ikutilah petua ini langkah demi langkah untuk mendapatkan rambut yang cantik dan wangi.
Pertama sekali selalulah menyapukan perahan air limau nipis untuk menghilangkan kelemumur selama 2 minggu. Kelemumur juga boleh menyebabkan keguguran rambut. Kemudiannya anda memerlukan santan untuk menyuburkan rambut. Santan perlu dilumurkan keseluruhan rambut hingga kekulit kepala bagi mendapatkan hasil yang baik. Tidak perlu terburu-buru untuk membasuhnya perapkan dengan tuala untuk setengah jam. Biarkan ia berminyak dan meresap. Kemudian basuh dengan air suam.
Buatlah barang sebulan. Bagi anda yang rajin selepas rawatan menyuburkan rambut gunalah daun lidah buaya untuk mendapatkan rambut yang lebih cantik lagi menawan. Caranya ambil lendir daun lidah buaya tu dan sapukan kepada rambut hingga kekulit kepala. InsyaAllah dalam masa 2 bulan rambut anda tidak akan gugur malah semakin cantik dan sihat.
Ini kerana kesan dari khasiat buah limau nipis, santan dan lidah buaya yang sememangnya sesuai dijadikan penawar bagi mereka yang mengalami keguguran dan ketidaksuburan rambut.

Petua Kedua

Ambil beberapa helai daun bunga raya dan lidah buaya. Basuh hingga bersih dan kisarkan hingga hancur. Perap ramuan di atas kepala selama sejam. Lakukan 2 kali seminggu.Insyaallah anda akan memperolehi rambut lebat, hitam dan berkilat semulajadi.

Petua Ketiga

Ambil lemak ayam dan masak sehingga menjadi minyak. Sapukan ke kuit kepala seeloknya pada waktu malam. Amalan ini juga dapat mencegah kelemumur.

Petua Keempat

Rendamkan kacang hijau semalaman. Tapis dan gunakan airnya bagi disapu atas kulit kepala sambil dipicit perlahan2. Amalkan selalu hingga rambut baru kelihatan tumbuh. Di samping itu, elakkan mengikat rambut dgn getah.

TIPS RAMBUT CANTIK

Oklah, hari ini dila nak share sikit dengan korang pasal tips rambut cantik.

Hoo, jangan salah faham, rambut ini bukan wanita je kena jaga, malah lelaki pun kena jaga jugak tak tau. Hahhaa.

Oklah, jom kita tengok apa yang ada pada rambut ini.

Huuu, rambut gugur, rambut tak gugur, rambut cantik, dan macam-macam jenis rambut.

tips rambut cantik

Tips Rambut Cantik

hoo, rambut ini memang dah jadi masalah, kalau siapa yang tak jaga, bila dah tua , jadi putih, itu bukan masalah, itu memang dah fitrah.

Tapi masalah yang kita tak nak jaga bila rambut muda-muda dah keguguran.

Apa puncanya ye ?

  1. Bahan KIMIA – kalau tak natural, memang bahaya, lagi lagi berlebihan, memang boleh rosakan rambut, jadi kenalah elak bahan kimia yang bahaya lagi memudaratkan
  2. Perubahan HORMON – memang ada, melahirkan anak, mengandungkan anak, akan berlaku perubahan hormon, yang menyebabkan rambut cepat gugur.Lelaki pun, lepas kahwin, dah tua sikit, akan ada jugak, so kena jaga-jaga ye.
  3. Faktor GENETIK – memang faktor yang sangat biasa, kalau mak ayah ada, anak-anak pun ada harapan untuk ada masalah rambut gugur.
  4. Aliran DARAH – hooo, baru tahu jugak ini, aliran darah yang tak lancar pun boleh sebabkan masalah keguguran rambut
  5. Gaya MAKAN – gaya makan kalau tak sihat, jawabnya memang boleh juga buat, hormon jadi tak tentu hala, rambut gugur berjela-jela.
  6. STRESS – yang ni mudah, memang ramai orang faham, orang yang suka sangat fikir sampai tak jaga kesihatan, memang akan ada masalah keguguran rambut yang teruk.

Atasi Masalah Rambut Gugur

Hahaha, untuk atasi masalah rambut gugur ini, kita kena terbalikan apa yang ada di atas tadi, oklah, jom kita tengok macam mana nak terbalikkan masalah di atas dengan solusinya.

  1. SENAMAN – ye, ini salah satu teknik yang baik, dan sihat, bagi aliran darah lancar, kurangkan stress dan detox badan supaya sihat
  2. JAGA MAKAN – jaga makan, ambillah makanan yang berkhasiat ok ?
  3. CUCI RAMBUT – cuci rambut dengan cara yang betul, dan cari bahan organik yang lebih baik dari pencuci rambut berkimia.

Vitamin Tambahan Untuk Rambut Cantik

Sebab dah jual vitamin ini, oklah, Dila nak share dengan korang beberapa vitamin yang bagus, bagi rambut korang cantik berseri menawan debom debom gitu.

Ada yang bagus, hehehe.

  1. Vitamin A – antioksida, bagus untuk kulit, dan membantu rambut tumbuh
  2. Vitamin B – mengawal stress supaya kurang gugur, dan juga menggalakan pertumbuhan rambut
  3. Vitamin C – membantu penyerapan zat besi
  4. Vitamin D – membantu stimulasi sel baru dalam rambut
  5. Vitamin E – membantu pengaliran darah

VIVIX ATASI MASALAH RAMBUT GUGUR ?

  • Membantu melindungi dan membaiki DNA – Kandungan Vivix melindungi dan memperbaiki sel DNA. Setiap hari, sel-sel tubuh badan kita diserang oleh hampir sejuta agen yang mampu merosakkan DNA kita. Ia mampu merosakkan pengkalan data genetik, menghasilkan ‘typo’ (kesilapan susunan DNA dari yang asal) yang mana ini boleh mengganggu fungsi sel. Vivix mengandungi resveratrol iaitu sejenis anti-oksidan yang sangat hebat dan terbukti membantu melindungi DNA dari terus rosak. Pada masa yang sama membetulkan sel-sel yang telah rosak.
  • Pengawalaturan gen – Kerosakan dan kecacatan DNA boleh menyebabkan kemerosotan umur pada tahap sel. Dalam satu penemuan utama ramuannya,Vivix membantu mengaktifkan satu sistem pengawalan genetik utama yang membantu melambatkan penuaan terus pada tahap sel.
  • Biogenesis Mitokondria – Mitokondria sangat penting dalam penghasilan tenaga yang diperlukan oleh sel. Mitokondria merupakan penjana tenaga dalam tubuh. Apabila jumlah mitokondria berkurangan, kecekapan sel badan dalam menghasilkan tenaga juga berkurangan. Salah satu kelebihanVivix adalah ia menggalakkan biogenesis (penghasilan baru) bagi memastikan penghasilan tenaga sentiasa mencukupi seperti yang diperlukan oleh sel.
  • Melambatkan pembentukan protein AGE – Pembentukan dan pengumpulan protein AGE (Advanced Glycation End Products) boleh menyebabkan kerosakan pada tahap sel yang mengganggu kekuatan dan jangka hayat sel. Ramuan Vivix yang mengandungi 10x ganda resveratoral (kandungan unik dalam Anggur Muscadine) sangat membantu melambatkan pembentukan protein AGE itu tadi.
vivix shaklee selesaikan masalah rambut gugur

ORDER VIVIX SHAKLEE

Cara 1 – Anda boleh terus klik ke VIVIX ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan
Cara 2 – Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Shah Alam, Petaling Jaya, Klang, Subang Jaya, Bangsar .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Shah Alam, Petaling Jaya, Klang, Subang Jaya, Bangsar.
Email: ainulfadzilah@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp: 013-3612717

Leave a Reply

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Close Menu