SKIM PIRAMID vs MLM

SKIM PIRAMID vs MLM

Skim Piramid.

.

“MLM ni skim piramid!” Kata seseorang.

“Apa maksudnya skim piramid?”

“Orang di atas yang paling kaya. Yang di bawah bukannya ada duit pun” kata beliau.

“Antara gaji CEO dgn makcik cleaner, mana lagi banyak?”

“CEO lah” jawab beliau.

“Skim piramid ke tu?”

“……”

Skim piramid adalah satu sindiket penipuan dalam financial market. Mereka menjalankan ‘pelaburan’ secara haram, yang mana ‘pelabur’ yang sedia ada dibayar oleh ‘pelaburan’ dari pelabur baru.

Ia bukan sejenis perniagaan malah ia adalah scam!

Berbeza dgn bisnes MLM. Dalam MLM, siapa-siapa pun boleh mendapat income lumayan. Bermula dulu atau bermula lambat, bukan isunya. Yang di bawah income lebih banyak dari yang di atas, itu biasa. Yang baru mula sebulan lebih banyak income dari yang dah 5-6 tahun.

Tiada siapa menikmati usaha siapa2. Semuanya rezeki Allah SWT dari usaha, doa dan keazaman sendiri. Ia adalah sistem yang lebih baik dari sistem CEO-makcik cleaner tadi. Di MLM sesiapa pun boleh jadi ‘CEO’, tak perlu berebut jawatan dgn sesiapa.

Ingin bina bisnes MLM yang cemerlang? Lakukan seperti membina piramid…berstrategi, berat, leceh, sabar, tak putus asa, ….. dan bila dah siap semua orang hairan “Bagaimana mereka melakukannya????”. Lihat saja piramid di Mesir & Central America. Hingga hari ni macam2 teori ttg pembinaannya.

Bila bina bisnes mcm piramid, bisnes akan kukuh.

Tengok piramid bentuk bagaimana. Ia macam bentuk bukit kan? Kukuh, stabil.

Follow the law of nature & you’ll never be wrong.

~aKakLyna
iReachPreneur
📍Chichen Itza, Mexico

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.