DIET DIET SIHAT

SIHAT DENGAN DIET SIHAT

Tips Diet Mudah

Tips Diet Mudah

Tips Diet Mudah . Apa khabar semua ? Banyak bebenar sekarang tips diet mudah yang ada kat internet nih. Yang ni antara yang menarik, semuanya pasal Diet, Diet, Sihat. OKlah, jom baca sikit entry tips diet mudah yang ni pulak ok ?

12 TIPS DIET MUDAH

Boleh baca di bawah 12 tips diet mudah walaupun anda mungkin sekarang rajin senaman dan amalkan set kurus. Jadi perkara asas ini wajib buat. Jangan pula makan benda benda mengarut ini.

1. Jangan skip sarapan

Penyelidikan menunjukkan pengambilan sarapan pagi dapat membantu anda mengawal berat badan anda. Sesetengah orang skip sarapan kerana mereka fikir ia akan membantu mereka mengurangkan berat badan, kita boleh terlepas nutrien penting. Ia juga dapat menggalakkan kita untuk mengambil lebih snek sepanjang hari kerana anda berasa lapar.

2. Makan Seperti Biasa

Sesetengah orang berfikir kurang makan akan membantu mereka mengurangkan berat badan, tetapi kajian menunjukkan makan dengan kerap sepanjang hari membantu membakar kalori pada tahap yang lebih cepat. Ia juga mengurangkan keinginan untuk makan makanan ringan, makanan yang tinggi lemak dan gula.

3. Makan banyak buah-buahan dan sayur-sayuran

Buah-buahan dan sayur-sayuran yang rendah kalori dan lemak, dan tinggi dalam serat – tiga bahan penting untuk penurunan berat badan yang berjaya. Ia juga mengandungi banyak vitamin dan mineral.

4. Lebih aktif

Kajian menunjukkan aktiviti yang kerap adalah kunci untuk mengurangkan berat badan dan menyimpan ia di luar. Senaman boleh membantu membakar kalori berlebihan anda yang tidak boleh dibakar semasa diet. Cari satu aktiviti yang anda suka dan mampu untuk dimuatkan ke dalam rutin anda.

5. Minum air yang banyak

Orang kadang-kadang keliru rasa dahaga dengan kelaparan. Boleh jadi anda akan makan, walaupun sebenarnya anda hanya perlukan air. Anda harus  minum kira-kira enam hingga lapan gelas (1.2 liter) air, sebaik-baiknya air, setiap hari – atau lebih jika ia panas atau anda sedang bersenam.

6. Makan makanan tinggi serat

Makanan yang mengandungi banyak serat boleh membantu menjaga anda berasa kenyang, yang sempurna untuk kehilangan berat badan. Serat hanya didapati dalam makanan daripada tumbuh-tumbuhan seperti buah-buahan dan sayur-sayuran, oat, roti bijirin penuh, beras perang dan pasta, andbeans, kacang dan lentil.

7. Baca label makanan

Mengetahui bagaimana untuk membaca label makanan boleh membantu anda memilih pilihan yang lebih sihat, dan menyimpan cek pada jumlah kalori, lemak, garam dan gula yang anda makan. Gunakan maklumat kalori untuk bekerja bagaimana makanan tertentu sesuai dengan elaun kalori harian anda pada rancangan penurunan berat badan.

8. Gunakan pinggan yang lebih kecil

Kajian menunjukkan orang yang menggunakan pinggan yang lebih kecil cenderung untuk makan bahagian-bahagian yang lebih kecil dan masih berpuas hati. Dengan menggunakan pinggan yang lebih kecil dan mangkuk, anda mungkin boleh secara beransur-ansur membiasakan diri makan bahagian-bahagian yang lebih kecil tanpa lapar. Ia mengambil masa kira-kira 20 minit untuk perut untuk memberitahu otak itu penuh, jadi makan secara perlahan-lahan dan berhenti makan sebelum anda berasa kenyang.

9. Jangan mengharamkan makanan

Tidak mengharamkan apa-apa makanan daripada rancangan penurunan berat badan anda, terutama yang anda suka. Makanan yang mengharamkan hanya akan membuat anda mengidamkan mereka lagi. Tidak ada sebab anda tidak boleh menikmati sekali-sekala selama anda tinggal dalam elaun kalori harian anda.

10. Jangan menyimpan makanan ringan

Untuk mengelakkan godaan, elakkan menyimpan makanan ringan seperti coklat, biskut, kerepek dan minuman bergas yang manis, di rumah. Sebaliknya, menyimpan makanan ringan yang sihat seperti buah-buahan, kek beras tanpa salt, kek oat, popcorn tanpa salt atau tanpa gula, dan jus buah-buahan.

11. Kurangkan pengambilan alkohol

Adakah anda tahu segelas standard wain boleh mengandungi banyak kalori sebagai sekeping coklat, dan segelas bir mempunyai kira-kira jumlah kalori yang sama dengan sebungkus kerepek ? Dari masa ke masa, minum terlalu banyak boleh menyumbang kepada pertambahan berat badan.

12. Merancang makanan anda

Merancang sarapan anda, makan tengah hari, makan malam dan makanan ringan untuk seminggu, boleh memastikan anda berpegang kepada elaun kalori anda. Cuba untuk merancang 4-7 hari makanan biasa dan makanan ringan. Buat senarai untuk membeli-belah, kerana tidak merancang boleh membuatkan anda tergoda dengan makanan kalori tinggi.

Mitos Tentang Diet Rendah Lemak

1- Kadar lemak dalam makanan tidak berkait dgn kenaikan berat badan dan penyakit, tapi JENIS LEMAK dan KALORI yg memainkan peranan. Kebanyakan diet rendah lemak juga mengurangkan lemak yg diperlukan oleh tubuh. Lemak baik ni melindungi tubuh dan jantung kita tau.

2- Diet rendah lemak biasanya membuatkan seseorang makan makronutrien yg lain dgn kadar lebih banyak, misalnya karbohidrat bertapis. Ini menyebabkan insulin spike, akibatnya badan akan menyimpan lemak dgn lebih banyak.

3- Pengeluar makanan ‘rendah lemak’ biasanya tidak mengurangkan gula, garam atau bijirin bertapis.

Oleh itu makanlah makanan seimbang, pilih lemak yg sihat, kurangkan karbohidrat bertapis serta makanlah sayuran dan buah-buahan segar.

Diet Nak Kurus ?

Boleh ke tukar2 diet Kalau Nak kurus?

Boleh je takde masalah, Tapi Kalau boleh fokus pada 1 diet sahaja dahulu dan yg paling sesuai dengan anda.

Sebab semua jenis diet berkesan untuk Kurus, Berjaya atau tidak untuk Kurus itu bergantung kepada orang yg bawa diet tu, boleh konsisten ke tak,

Diet Nak kurus sangat ambik masa, Kalau anda tak boleh Sabar, anda cubalah diet ape pon anda takkan berjaya kurus,

Kuncinya adalah Sabar dan konsisten bila tengah diet.

Ubah mindset yang u diet bukan Nak kurus sahaja, Tapi Nak sihat sekali,

“Jangan makan untuk kenyang Tapi makan untuk Kurus” Dapat ??

Diet Makan Nasi Tak Stress

Dulu pernah diet tak makan nasi sampai bertahun, tapi kalini naa dapat ilmu baru

Diet makan nasi dan tak stress
Yang penting hari hari timbang berat turun

Nak tahu macam mana
Korang boleh ambik nasi dua kali sehari
Tapi naa hanya ambik sekali saja

Breakfast jangan lupa
Dan malam hanya naa makan buah

Menu naa buat ni tanpa minyak dan sedap
Sapa kata diet tak boleh makan sedap?
Boleh kalau tahu cara

Harini naa masak sayur+ayam blackpaper dan ikan bakar.
Nasi cuma 3sudu dan tak boleh tambah.

Kalau lapar minum air masak banyak banyak
Amalkan makan dalam portion yang sedikit
Lama lama akan terbiasa dengan sendiri

Workout at least 30minute setiap hari
Cuba dalam masa seminggu
Korang akan dapar resultnya

Okeyy, selamat mencubaa

Leave a Reply

%d bloggers like this: