TIROID – Cara Rawatan Terbaik Tanpa Ubat Kuat Doktor

dietpesakittiroid28129

Penyakit tiroid lebih kerap berlaku di kalangan wanita berbanding lelaki. Penyakit ini boleh berlaku semasa dan selepas kehamilan. Bagaimanapun penyakit ini selamat serta mudah dirawat jika diagnosis dan rawatan pada peringkat awal dilakukan. Produk shaklee yang terbaik untuk masalah tiroid ini ialah VIVIX, OMEGA GUARD, B-COMPLEX, OSTEMATRIX.

Secara anatomi, kelenjar tiroid terbahagi dua, seperti rama-rama. Dua hormon dikeluarkan kelenjar ini iaitu hormon tiroksin (T4) dan juga triiodotiroksin (T3). Hormon ini mengawal metabolisme (pengeluaran tenaga) manusia. Jika tiroid tidak berfungsi dengan sempurna, ia memberi kesan terhadap aspek kesihatan, terutama berat badan, kemurungan dan tahap tenaga.

Dengan metabolisme tinggi, anda mungkin berasa panas dan sebaliknya. Jadi kelenjar tiroid membantu fungsi badan berjalan pada kadar selamat dan berkesan. Kawalan kelenjar ini dilakukan oleh kelenjar pituitari pada otak, melalui hormon perangsang tiroid. Apabila aras hormon tiroid tinggi, akan timbul penyakit hipertiroidisme dan jika aras hormon terlalu rendah, penyakit hipotiroidisme pula berlaku. Penyakit lain seperti diabetes mellitus juga boleh menganggu pengeluaran hormon tiroid.

Terdapat ujian, pemeriksaan dan juga simptom tertentu yang boleh digunakan untuk mendiagnosis penyakit tiroid. Anda juga mungkin akan menghidap penyakit lain susulan daripada perjalanan fungsi kelenjar tiroid yang tidak teratur.

Ada dua jenis penyakit tiroid iaitu hipertiroidisme dan hipotiroidisme yang biasa menyerang wanita berbanding lelaki. Empat nisbah satu penyakit tiroid menyerang wanita berusia 20 tahun ke atas kerana sebab dan alasan yang tidak diketahui hingga kini.

Penyakit ini berlaku apabila kelenjar tiroid mengeluarkan hormon berlebihan. Biasanya ia disebabkan penyakit autoimun manakala badan manusia pula menghasilkan antibodi yang mampu merangsang kelenjar tiroid. Hipertiroidisme berlaku apabila kelenjar tiroid terlalu aktif dan menghasilkan terlalu banyak hormon tiroksin.
Penyakit Grave adalah penyebab utama peningkatan aktiviti kelenjar. Selain itu, ubat yang diambil untuk hipotiroidisme mungkin menyebabkan hipertiroidisme, jadi pengawasan doktor amat penting.
Simptom hipertiroidisme adalah hilang berat badan, kerap buang air besar, berpeluh, berdebar-debar, menggeletar, penglihatan terjejas dan bertambah selera makan.
Rawatan yang diberikan akan mengurangkan pengeluaran hormon tiroid. Ubat untuk mengurangkan debaran jantung mungkin perlu diberikan. Sekiranya rawatan yang diberikan gagal, mungkin rawatan menggunakan iodin beradioaktif diberikan untuk memusnahkan sebahagian kelenjar tiroid. Pembedahan juga salah satu daripada kaedah rawatan.
Penyakit tiroid semasa hamil Penyakit tiroid memberikan risiko pada anda dan juga kandungan. Sebab itulah pentingnya anda menjalani pemeriksaan kesihatan semasa lawatan pertama ke klinik ibu mengandung.
Dengan rawatan, anda boleh mengandung secara normal dan selamat. Rawatan anda juga mungkin diubah dos ubat secara berkala di samping ujian darah dan ujian lain yang difikirkan perlu akan dilakukan.
Rawatan iodin beradioaktif tidak akan diberikan pada pesakit hamil. Ada sesetengah ibu mengalami masalah tiroid selepas bersalin. Ini dipanggil postpartum tiroiditis. Lazimnya aras hormon tiroid ibu terbabit kembali ke normal dengan pantas. Namun, ada segelintir ibu mungkin mengalami hipotiroidisme pada masa hadapan. Perlu ditegaskan ujian pengesanan atau ujian darah hormon tiroid bukan pemeriksaan rutin semasa pemeriksaan antenatal.

Penyakit hipotiroidisme Penyakit ini berlaku apabila kelenjar tiroid tidak berfungsi secara optimum sehingga hormon tidak dikeluarkan secukupnya. Ubat yang dimakan untuk merawat fungsi tiroid berlebihan juga boleh menyebabkan penyakit hipotiroidisme.

Lazimnya, penyakit hipotiroidisme disebabkan keradangan pada kelenjar tersebut, yang dipanggil tiroiditis. Penyakit ini juga dikenali sebagai penyakit Hashimoto iaitu sejenis penyakit autoimun yang merangsang pertahanan badan supaya mengeluarkan antibodi terhadap kelenjar tiroid. Akibatnya, otak mengeluarkan isyarat melalui hormon perangsang tiroid supaya kelenjar tiroid berkerja lebih kuat. Akibatnya, kelenjar tersebut membesar dan dipanggil goiter. Akhirnya, kelenjar tiroid tidak lagi dapat mengeluarkan hormon yang diperlukan oleh badan.

Simptom hipotiroidisme adalah bengkak kaki, ingatan terganggu, lembap, malas, kuat tidur, badan sering terasa sejuk dan boleh mengakibatkan masalah jantung jika tidak segera dirawat. Pesakit yang mengalami penyakit ini mudah dirawat, tetapi terpaksa mengambil hormon tiroksin seumur hidup. Dos ubat juga mungkin diubah secara berkala bergantung kepada aras hormon tiroid.

  • bengkak di leher
  • degupan jantung yang cepat
  • cepat marah
  • cepat berpeluh
  • tidak tahan cuaca panas
  • tangan bergetar
  • kitaran haid tidak teratur
  • sentiasa gelisah
  • penurunan berat badan
  • rambut gugur
  • masalah sukar tidur (insomnia)
  • bengkak di sekeliling mata
  • kelopak mata tertarik ke dalam hingga menampakkan mata putih di bahagian atas
  • cirit-birit
  • tubuh badan lemah
  • osteoporosis
  • kurang tenaga
  • rasa sejuk
  • denyutan jantung perlahan
  • kemurungan
  • berat badan bertambah
  • kurang daya ingatan
  • kulit kering
  • rambut gugur
  • sembelit
  • beguk
  • nafsu seks turun
  • suara serak

Brokoli, kubis, kecambah brussels, cauliflower, kale, bayam, turnips, kacang soya, kacang, dan sawi hijau merupakan antara barangan makanan yang menekan aktiviti Tiroid. Makanan ini perlu dimasukkan ke dalam diet untuk keadaan hyperthyroid dan dielakkan untuk syarat-syarat hypothyroid.

Mengelakkan makanan yang ditapis, gula, produk tenusu, gandum, kafein dan alkohol didapati berkesan dalam merawat gangguan Tiroid. Asid lemak yang perlu bagi pengeluaran hormon dan anti-radang. Mengambil 1,000-1,500 mg minyak flaxseed tiga kali sehari.

Supaya proses metabolik untuk berfungsi dengan betul, kalsium dan magnesium adalah penting. Ia mesti hadir bersama-sama dalam kuantiti yang mencukupi, atau badan tidak boleh menggunakan sama ada. Nisbah optimum ialah 3 bahagian kalsium untuk 1 bahagian magnesium. Jangan sekali-kali menambah kalsium tanpa juga menambahkan magnesium. Dengan berbuat demikian, badan akan benar-benar menggunakan disimpan Mg untuk mencuba dan proses Ca supplemented, hasil akhir yang adalah bahawa badan sebenarnya susut kalsium yang disimpan rizab kerana Mg yang memegang ia di tempat yang telah diambil dari cuba untuk memproses kalsium supplemented.

Tidak kira mana rawatan alternatif yang anda memutuskan untuk menggunakan, fungsi Tiroid perlu dinilai dengan berhati-hati dan mungkin memerlukan nasihat pakar perubatan. Sesetengah orang mempunyai kejayaan besar yang menggunakan perubatan alternatif sahaja, manakala orang lain mesti menggunakan kombinasi perubatan alternatif dan konvensional.

Hyperthyroidism adalah penyakit di mana Tiroid yang menjadikan terlalu banyak hormon Tiroid yang biasa terlibat dalam proses metabolisme. Ini menyebabkan metabolisme yang sangat tinggi yang membawa kepada gejala-gejala seperti penurunan berat badan, denyutan jantung yang cepat dan sesak nafas. Makan diet yang betul, yang terdiri daripada makanan tertentu juga boleh membantu untuk mengawalnya.

Sebagai contoh Yogurt dapat mengurangkan kesan Tiroid berkontraksi untuk. Begitu juga, Makan kubis boleh menghalang keupayaan badan untuk menyerap iodin, ia boleh mengurangkan gejala-gejala hyperthyroidism. Minyak zaitun boleh digunakan dalam masakan, penaik dan menu lain sering dan didapati bermanfaat untuk hyperthyroidism adalah ia tinggi kalori dan boleh membantu untuk mengurangkan atau mengelakkan kehilangan berat badan, kesan sampingan yang biasa penyakit. Badam adalah bermanfaat bagi mereka untuk Tiroid berkontraksi kerana ia mengandungi kalsium mineral

Tips nutrisi berikut boleh membantu mengurangkan simptom-simptom penyakit tiroid (hyperthyroid):-

  1. Elakkan makanan yang menyebabkan alahan seperti produk tenusu (susu, keju dan aiskrim), gandum (gluten), soya, jagung, bahan pengawet dan bahan kimia tambahan dalam makanan. Anda boleh dapatkan ujian alahan daripada doktor.
  2. Makan makanan yang tinggi vitamin B dan zat besi, seperti bijirin penuh (whole grains) dan sayuran segar
  3. Jika anda mengambil ubat untuk hormon tiroid, sila dapatkan nasihat doktor sebelum mengambil produk yang berasaskan soya. Terdapat bukti menunjukkan soya boleh mengganggu penyerapan ubatan untuk hormon tiroid.
  4. Zat besi juga boleh mengganggu penyerapan ubatan untuk hormon tiroid.
  5. Makan makanan yang tinggi antikoksidan, seperti buah-buahan (bluberry, ceri dan tomato) dan sayuran (seperti labu dan bell pepper)
  6. Elakkan makanan seperti roti putih, pasta dan gula.
  7. Kurangkan pengambilan daging; lebihkan pengambilan ikan, kacang dan protein.
  8. Hadkan pengambilan daging yang diproses seperti makanan segera.
  9. Gunakan minyak masak seperti minyak zaitun atau minyak kelapa.
  10. Kurangkan atau tidak mengambil makanan yang mengandungi lemak trans seperti biskut, kek, kentang goreng, onion ring, donut, makanan yang diproses dan majerin.
  11. Elakkan alkohol dan tembakau. Bincang dengan doktor anda sebelum ingin mengambil produk yang mengandungi kafein seperti kopi, teh dan minuman ringan.
  12. Bersenam sekurang-kurangnya 30 minit sehari atau 5 kali seminggu.

1) PROTEIN SOYA

  • Mengandungi protein soya yang mempunyai unsur-unsur estrogen
  • Kajian mendapati estrogen boleh menghalang pengeluaran hormon tiroid seterusnya mengurangkan paras hormon tiroid dalam badan
  • Ini berguna untuk pesakit yang mengalami hypertiroidisme iaitu terlebih hormon tiroid
  • Boleh menyebabkan kurang rembesan hormon tiroid jadi tidak sesuai untuk pesakit hipotiroidisme (kurang hormon tiroid)

2) IODINE

  • Sumber iodine (kekurangan iodine adalah satu satu punca terjadinya hypotiroidisme)

3) VITAMIN A

  • menambah keberkesanan T3 (hormon tiroid yang aktif)

4) VITAMIN D

  • menambah keberkesanan T3 (hormon tiroid yang aktif)

5) ZINC

  • Zink diperlukan dalam proses penghasilan tiroksin @ T4 (hormon tiroid tak aktif) dalam kelenjar thyroid dan proses penukaran T4 kepada T3 (hormon tiroid aktif @ tironin)

6) SELENIUM

  • Selenium diperlukan untuk penukaran kepada T3 dan juga mengurangkan antibodi kepada tiroid (salah satu penyebab hipotiroidisme ialah autoimmune atau kehadiran antibodi terhadap sel tiroid dalam badan)

7) VITAMIN E

  • Vitamin E bersifat anti-oksidan (juga vitamin A dan C) yang melawan radikal-radikal bebas (kajian menunjukkan pesakit hipotiroidisme mempunyai tahap antioksidan yang rendah)

8) VITAMIN C

  • Hypothyroidism amat memerlukan vitamin ini supaya dapat mengawal rembesan hormon thyrosin ke dalam tubuh dan juga dapat mengekalkan kesihatan thyroid gland.

9) VITAMIN B

  • Kekurangan Vitamin B2 menekan fungsi tiroid kerana tiroid dan kelenjar adrenal gagal untuk mengeluarkan hormon mereka.
  • Orang yang mempunyai tiroid tidak begitu aktif atau orang-orang yang tidak mempunyai tiroid tidak dapat menyerap vitamin ini. Kekurangan serius B12 boleh menyebabkan penyakit mental, pelbagai gangguan neurologi, neuralgia, radang urat saraf dan radang kandung lendir.
  • Tanpa vitamin ini tiroid tidak boleh menggunakan bahan mentah iodin dengan cekap untuk membuat hormon. Vitamin ini diperlukan lebih dengan tiroid yang terlalu aktif. Kelemahan otot adalah perkara biasa dalam orang yang mempunyai tiroid terlalu aktif dan di kalangan mereka yang juga kekurangan B6.

10) KALSIUM

  • a telah mendapati bahawa apabila orang dengan tiroid yang terlalu aktif mengambil vitamin ini, ia membalikkan perkumuhan pesat biasa kalsium, dan osteoporosis dapat dielakkan.

11) MAGNESIUM

  • Magnesium diperlukan untuk penukaran ke T3 T4 jadi mineral ini perlu ditambah.
  • Dr Magovern memberitahu kita bahawa sesetengah orang kehilangan Magnesium pada kadar yang besar melalui kencing. Juga ia seolah-olah bahawa diet yang tinggi dalam makanan halus dan kafein akan menggalakkan kehilangan magnesium.

12) RESVERATROL

  • Mempengaruhi fungsi tiroid dengan meningkatkan pememerangkapan iodida (iodide) dan, dengan meningkatkan rembesan TSH melalui pengaktifan sirtuins dan laluan phosphatidylinositol- 4-fosfat 5 γ kinase (PIP5Kγ), memberi kesan positif kepada metabolisme.

13) OMEGA-3

    • Minyak ikan dianggap baik untuk meningkatkan penyerapan hormon tiroid dan menjaga fungsi tiroid sihat. Kaya akan asam lemak omega 3, minyak ikan juga melawan peradangan dan meningkatkan kekebalan.

kanser rahim
  1. VIVIX – Minuman botani lazat yang mengandungi campuran botani khas Shaklee termasuk ekstrak Polygonum Cuspidatum, Anggur Muscadine, Eldeberi Eropah dan Lobak Ungu.

vita-lea
2. VITA-LEA – Vita-Lea® adalah formulasi dicipta khas untuk menyokong keperluan khusus lelaki dan wanita. Setiap hidangan memberikan 28 jenis vitamin penting dan mineral kritikal, termasuk vitamin C, dan Beta Karotena untuk perlindungan antioksidan.

vitamin e
3. VITA-E COMPLEX – Vitamin E adalah antioksidan dan ia penting untuk mengekalkan kesihatan yang baik. Vitamin E juga membantu mengekalkan sistem imun yang kuat di mana kajian menunjukkan bahawa Vitamin E meningkatkan fungsi imun dikalangan orang-orang tua.

b-complex
4. B-COMPLEX – Asid Folik, salah satu vitamin B kritikal dan tidak mudah diserap. Maka, Shaklee membangunkan sistem penyerapan bioaktif berpaten yang menjadikan nutrien ini lebih mudah diserap untuk menyokong penyerapan. Teknologi berpaten ini adalah milik eksklusif Shaklee.

5. OMEGA-GUARD – OmegaGuard™ membekalkan spektrum lengkap tujuh jenis asid lemak perlu Omega-3 tulen, yang biasanya ditemui secara semula jadi dalam ikan kecil di habitat lautan dalaman air sejuk. Setiap hidangan mengandungi kepekatan 999mg Omega-3 (546mg EPA yang bermanfaat untuk kesihatan anda dan 360mg DHA yang penting untuk perkembangan dan fungsi normal tubuh).

esp shaklee
  1. ESP – Shaklee menggunakan protein soya yang tidak-diubahsuai secara genetik (Bukan-GMO) di bawah Program Pengekalan Identiti (IPP).
    Setiap hidangan membekalkan 14 gram protein berasaskan tumbuhan. Protein soya membantu menurunkan paras kolesterol.

ostematrix

2. OSTEMATRIX – Diformulasi khas dengan campuran 7 nutrien penting termasuk kalsium, vitamin D, magnesium, zink, kuprum, mangan, dan boron untuk membantu membina ketumpatan tulang. Kaplet bersaiz kecil, mudah ditelan.

vitamin c shaklee

3. VITAMIN C– Sustained Release Vita-C PlusTM adalah produk semula jadi yang diperolehi daripada ekstrak jagung yang sesuai untuk mereka yang mempunyai perut sensitif.

penyakit tiroid
Saya, Norhasnida Mohamad Nayan atau lebih mesra dengan panggilan Nieda. Saya disahkan menghidap penyakit tiroid atau lebih tepat lagi hyperthyroid sejak tahun 1999.
Banyak komplikasi akibat penyakit hyperthyroid ni terpaksa saya tanggung sampai sekarang. Penyakit tiroid ni biasanya berpunca daripada keturunan dan ia akan kekal dengan kita seumur hidup. Cuma tahap keseriusan tu je boleh berbeza-beza. Kadang-kadang boleh jadi teruk dan kadang-kadang pesakit tiroid ni akan sihat seperti biasa.
Bagi saya, saya alami masalah rambut yang sangat kronik dan terus botak, saya juga jadi sangat kurus akibat penurunan berat badan yang mendadak kerana ketidakstabilan hormon, muka nampak cengkung, period tak teratur dan selalu letih, bernafas sampai tercungap-cungap akibat degup jantung yang terlalu laju.
Pada peringkat awal dulu, saya memang tiada pilihan dan terpaksa bergantung sepenuhnya kepada ubat untuk tiroid dan ubat untuk stabilkan degupan jantung. Bayangkan degup jantung saya melebihi 100 beat seminit dalam keadaan saya duduk saja tanpa buat apa-apa aktiviti!Kalau keadaan ni dibiarkan, saya mungkin akan mendapat kegagalan jantung sebab jantung bekerja lebih daripada yang sepatutnya.
Penyakit tiroid ni banyak menjadikan hidup saya agak huru-hara tapi apa yang saya nak kata ini adalah miracle dari Allah. Syukur sangat sebab saya pun dah tak perlu lagi bergantung hidup dengan ubat.
Pernah suatu malam tu saya ambil ubat untuk selsema dan asthma sebab saya memang kena selsema teruk dah seminggu. 3 hari lepas kena selsema, saya batuk pulak. Bila dah batuk maka bermulalah episod nak start kena asthma. So doktor bagi pulak ubat asthma. Sebelum tu kat klinik dah kena nebulizer dah. Ini kali pertama saya kena nebublizer semula selepas lebih kurang 3 tahun saya berjaya mengelak.
Lepas makan ubat-ubat tu, saya terus rasa menggigil. Jantung jadi laju… Allahuakhbar!. Ini lah masalah saya yang ada penyakit tiroid (hyperthyroid) ni. Walaupun penyakit tiroid (hyperthyroid) saya dah stabil tapi penyakit ini jenis yg kekal dengan kita seumur hidup tau. Sebab tu masih banyak hal berkaitan yang perlu dijaga rapi. Penyakit ini boleh berulang bila-bila masa saja dan dia datang tanpa sebarang signal pun. Jadi ada beberapa pantang-larang yang perlu dipatuhi oleh orang yang menghidap penyakit tiroid macam saya ni sebenarnya.
Bila jantung jadi laju, badan gigil saya pun mulalah penat. So saya tidur awal malam tu. Pukul 5.00 pagi dah terbangun. Langsung tak boleh tidur sebab masih menggigil dan jantung masih laju. Tak selesa sungguh.
Saya terus ambil megadose Vivix & NutriFeron. Lebih kurang 30 minit lepas saya dah boleh rasa degup jantung saya semakin sekata & reda dan slow semula.
Orang yang hyperthyroid macam saya ni, sistem imun kami sangatlah tipis dan rapuh. Masa saya mula-mula kena hyperthyroid ni dulu, sakit, demam, selsema tu memang jadi rutin lah. 2 atau 3 bulan sekali mesti kena. Itu belum termasuk dengan alahan yang macam-macam tu. Alahan dengan seafood, dengan cahaya matahari lah. Saya dulu tak boleh kena cahaya matahari lebih-lebih tau. Kalau kena, confirmed lepas tu mata saya akan jadi merah yg teruk dan bengkak sampaikan saya terpaksa dapatkan rawatan khas daripada pakar mata masa tu. Kalau makan seafood pulak habis gatal sana sini. Bibir pun jadi bengkak.
Kalau kena gigit dengan serangga sikit pun saya boleh jadi bengkak-bengkak yang teruk sampai berminggu-minggu menanggung. Saya jadi super sensitive. Tapi semuanya berubah sekelip mata bila saya disahkan menghidap hyperthyroid. Sistem pertahanan badan saya roboh. Askar-askar yg menjaga benteng semuanya tewas.
Lama-lama bila saya kenal Shaklee, saya start amalkan pengambilan suplemen. Antaranya Vitamin C, B-Complex, Ostematrix, ESP & Vivix. ini antara yang paling konsisten saya ambil.
Selain daripada semua tu saya jugak ambil NutriFeron. NutriFeron ini lah yang bantu bangunkan benteng pertahanan badan saya danbantu kukuhkan balik sistem imun saya.
Saya bersyukur sangat sebab kenal Shaklee. Kalau tidak mungkin sampai ke hari ni saya bergantung hidup dengan ubat. Ubat bukanlah tak bagus, tapi kalau saya ada pilihan yang lebih semulajadi, berkesan pula tu, kenapa tidak kan?
Saya juga pernah terpaksa jalani 4 kali pembedahan untuk buang breast lump. Setiap 2 tahun lump tu akan berulang dan setiap kali tu lah saya terpaksa lalui pembedahan untuk buang dan ultrasound yang saya buat pada tahun 2014 menunjukkan masih banyak lagi ketulan yang berpotensi untuk menjadi lump tapi Alhamdulillah semuanya hilang.
Sekarang saya dah lebih sihat, bacaan TSH, T3 & T4 saya juga dah lama stabil, asthma pun dah jarang sangat menyerang, tiada lagi alahan kecuali pada habuk, kepala yang dulunya botak pun dah dipenuhi dengan rambut semula dan berat badan pun dah ideal. Tak lagi kurus kering macam dulu dan saya juga dah tak perlu keluar masuk bilik bedah untuk buang breast lump lagi.
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Shah Alam, Petaling Jaya, Klang, Subang Jaya, Bangsar .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Shah Alam, Petaling Jaya, Klang, Subang Jaya, Bangsar.

testimonial hyperthyroid

SUPERMOM SHAKLEE STORY MUSIM KE 4
TESTIMONI 7 : MOHAMAD ISA SHAFII

[HYPERTHYROID SEMAKIN PULIH DAN BERAT BADAN ISTERI KEMBALI NORMAL DENGAN SUPLEMEN SHAKLEE]

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Saya Mohamad Isa Bin Shafii merupakan seorang suami kepada seorang isteri yang comel dan baru mendapat cahaya mata pertama pada bulan September 2016. Saya mula kenal Shaklee pada awal tahun 2016 untuk ikhtiar hamil. Alhamdulillah sebulan selepas ikhtiar saya dikurniakan zuriat. Selepas itu terus amalkan fullset berpantang Shaklee semasa wife bersalin dan terus menjadi sebahagian dari ahli Shaklee.

Mula dari situ saya yakin dengan Shaklee dan akan terus berkongsi kebaikan yang ada pada Shaklee untuk orang ramai. Bagi saya, Sihat itu nikmat yang tak ternilai dari Allah. Duit boleh dicari tapi sihat tak boleh dicari di pasar malam. Oleh itu, kali ni saya nak kongsikan pengalaman sebenar saya dan isteri semasa amalkan suplimen Shaklee dan ini dan sembuh dari tiroid .

Pada 4 bulan lepas, masa anak saya Harraz dah berumur 7 bulan. Saya seperti biasa akan membawanya ke klinik untuk check up. Selepas settle semua hal Harraz. Saya minta wife cekkan berat badannya.

Sangat terkejut bila beratnya sangat turun dengan mendadak sampai masa tu dah jadi 30kg beratnya. Allahu, sungguh kurus! Sebelum tu hampir 40kg.

Masa tu saya tak peduli sangat pasal berat badan sebab time tu Harraz memang menyusu dada sepenuhnya. Lagi pun memandangkan wife saya seorang yang kecik molek comel cute gitu dan masa tu juga wife amalkan pil perancang keluarga. Mungkin sebab tu kot wife saya jadi kurus. Jadi saya acuh tak acuh tentang penurunan berat.

Lama selepas tu, wife dah mula jadi selalu menggigil dan berdebar dengan kuat bila lewat makan. Tekanan darah memang cepat naik. Jantung pula pam terlalu laju. Time tu memang risau sangat sangat.

Dan ada satu masa wife saya tiba tiba pengsan dan terus di bawa ke klinik bahagian kecemasan untuk pemeriksaan. Selepas siap pemeriksaan barulah saya tahu yang wife dah hidap TIROID. Tiroid ni ada 2 jenis, wife saya kena yang HYPERTIROID. Hypertiroid ni masalah hormon yang berlebihan dan terlalu aktif.

Lepas je dapat tahu, terus google dan tanya kawan kawan macam mana nak stabilkan hormon untuk kembali normal tiroid tu.Semua cadangkan untuk amalkan Set Hypertiroid Shaklee. Dan saya terus belikan suplimen Shaklee iaitu Vivix, Esp, B complex, Ostematrix dan Vitamin C. Wife amalkan set ni sehingga sebulan dan pada masa yang sama ubat tiroid yang dibekalkan oleh klinik juga di amalkan.

Selepas sebulan wife datang ke klinik untuk pemeriksaan susulan lagi dan alhamdulillah hormon tiroid kembali normal. Syukur sangat time tu tapi bengkak goiter pada leher masih tak surut. Ah sudah, saya pulak yang gelabah.

Saya terus tanya kawan yang lain dan mereka cadangkan tambah Omega Guard untuk mengurangkan bengkak goiter dan keradangan yang berlaku pada tiroid tu.

Dan check up bulan ke 2 pun masih dapat result yang sama, hormon sudah tak ada masalah cuma bengkak masih lagi tak surut dan berat wife juga makin menurun dah jadi 28kg. Disebabkan hormon tiroid dah kembali normal, dos untuk tiroid juga dikurangkan.

Haa sudah, makin risau pula saya. Buntu pula saya dibuatnya. Time tu terus saya teringat pada seorang sideline dan juga doktor. Terus saya hubungi dia dan tanya cara untuk hilangkan bengkak goister tu. Pada masa tu saya ada inform dia yang wife ada ambil pil perancang untuk elak dari pregnant sebab risau bila pregnant akan menjejaskan baby dalam kandungan pula. Bila dia tahu yang wife ada ambil pil perancang terus dia suruh STOP! sebab sebenarnya pil tu yang telah ganggu hormon tiroid.

Masa tu jugaklah saya sorokkan pil tu dan tak bagi wife makan lagi. Pada masa tu juga saya belikan GLA untuk wife supaya hormonnya kembali stabil. So wife amalkan fullset hypertiroid Shaklee ni.

Dalam masa sebulan wife amalkan set ni serta tak pernah skip ubat klinik dan juga tanpa pil perancang. Alhamdulillah berat wife naik semula sebanyak 5KG dan bengkak terus hilang! Syukur sangat sangat. Sekarang pun berat semakin naik. Makan pula semakin selera. Tekanan darah dah normal dan rasa berdebar dan menggigil juga semakin hilang! Time raya haritu cek lagi beratnya, naik lagi 2KG.

Saya bersyukur sangat bila melihat wife semakin sihat. Pipi pun dah semakin bambam hehehe. Harap dapat terus naik beratnya sampai bmi yang normal. Aminn.

So, ini lah #shakleeeffect dari wife saya. Jangan lupa amalkan Suplimen Shaklee untuk lebih sihat . Yakin dengan Shaklee yang sentiasa SELAMAT, BERKESAN DAN SEMULAJADI. Terima Kasih

Untuk keterangan lanjut atau sebarang pertanyaan, anda boleh menghubungi saya

Ainul Mustafa  013-3612717

atau klik icon di bawan ini.

e-sell

ATAU

daftar ahli shaklee

Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya.

Penghantaran sekitar Shah Alam, Petaling Jaya, Klang, Subang Jaya, Bangsar, Kelana Jaya, Alam Impian, Denai Alam,

Ainul Mustafa
Pengedar Shaklee Shah Alam
Email: ainulfadzilah@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp: 013-3612717
www.wasap.my/60133612717

sumber: ndlifestokis , ohcantik, minareenamee, sehatly

This Post Has 2 Comments

  1. This is really amazing, an article that gives motivation to all and is really useful. This is the first web that I have good value because the content of this article I think is very qualified that can amaze me with the contents of this article you create, I am very grateful to you for helping me find new ideas.
    We always wait for your next article and do not forget to visit also our articledo not forget to read more information …

Leave a Reply

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Close Menu