TULANG – Atasi Bongkok, Tulang Patah, Slip Disc, Skoliosis

masalah tulang

Memang masalah sikit pasal bongkok tulang belakang.  Orang tua biasanya akan ada masalah osteoporosis. Ada juga masalah lain, tulang belakang dan bengkok, tapi bukan bongkok, tapi biasanya kita ni banyak puncanya. Mungkin dari kecik dah kena, atau ada juga masalah lain seperti angkat berat, kurang kalsium dan sebagainya. Jadi bongkok nih memang akan jadi masalah dan buat bongkok tulang belakang.

KITA BUKAN SAHAJA SEMAKIN TUA MALAH KITA SEMAKIN PENDEK

Kita Bukan Sahaja Semakin Tua Malah Kita Semakin Pendek.

Kita bukan sahaja semakin tua malah kita semakin pendek.Pernah tak korang check ketinggian ? Tahu tak kalaukita semakin memendek atau ketinggian makin menurun itu adalah tanda tanda kita sedang mengalami osteoporosis

Terkejut kan.. Tapi tu adalah realiti. Kita tidak akan makin tinggi tapi semakin rendah..kenapa itu terjadi? Kehilangan ketinggian adalah salah 1 proses semulajadi tanda penuaan.Sesetengah orang mula mengecut sedikit seawal 30 tahun . Kehilangan ketinggian yang terlalu mendadak merupakan isyarat yang kita mempunyai risiko tinggi mengalami masalah tulang pinggul, tulang belakang

Apabila usia meningkat, kita akan kehilangan kolagen, kalsium dan protein. Tulan yang normal mesti mempunyai kepadatan kolagen, protein dan kalsium yang tinggi. Apabila proses kehilangan ketinggian makin meningkat maka kita berisiko untuk mendapat osteoporosis dimana tulang akan lemah dan senang rapuh.

SKOLIOSIS – TULANG BELAKANG BENGKOK

Pernah dengar tentang Skoliosis ? “Itulah doktor, hari-hari bawa beg berat pergi sekolah. Sekarang tulang belakang pun dah jadi bengkok”. Seorang ibu mengadu kepada saya bahawa tulang belakang anak beliau yang berusia 13 tahun kelihatan senget menyebabkan cara berjalan beliau kelihatan agak aneh.

Skoliosis ditakrifkan sebagai keadaan di mana tulang belakang seseorang membengkok dan melengkung pada paksinya. Ia lebih kerap berlaku di kalangan wanita iaitu sebanyak 2 peratus berbanding lelaki hanya 0.5 peratus. Skoliosis terbahagi kepada beberapa jenis termasuk:

  • Idiopathic (punca tidak diketahui)
  • Congenital (skoliosis berlaku sejak di dalam rahim)
  • Neuromuscular (Kecacatan saraf tunjang dan otot seperti Cerebral palsy,muscular dystrophy)
  • Tumour (ketumbuhan pada saraf atau tulang belakang)
  • Infection (jangkitan kuman, contohnya tuberculosis)
  • Metabolic (gangguan proses bahan kimia dalam badan contohnya osteoporosis, Ricket)
  • Mesenchymal disorders (gangguan sel tisu badan contohnya Marfan syndrome, Ehler-Danlos syndrome)
  • Traumatic (kecederaan)
  • Degenerative (De Novo Scoliosis)

MASALAH SLIP DISC

Slip Disc – Sakit Makin Berkurang, Dah Boleh Main Badminton

Adakah anda selalu mengalami sakit belakang? Mungkin ada kenalan anda mengatakan anda menghidap ‘slipped disc’ atau disk tergelincir. Ramai yang berpendapat, apabila sakit belakang sahaja, ia adalah berpunca daripada slip disc. Benarkah begitu? Apakah disk yang dimaksudkan?

Mengikut statistik, masalah sakit belakang amat kerap berlaku. Hampir 70 peratus manusia dewasa akan mengalami sakit belakang pada satu-satu masa kehidupan mereka. Lebih 50 peratus daripada jumlah ini akan sembuh dalam masa seminggu selepas mendapatkan rawatan dan 90 peratus lagi sembuh antara 1 hingga 3 bulan selepas menjalani rawatan. Hanya sebahagian sahaja yang mengalami masalah slipped disc.

Slipped disc ini sebenarnya merujuk kepada bahagian disk atau kusyen pelapik tulang belakang yang beralih tempat, membonjol ke belakang lantas menekan bahagian saraf tunjang (spinal cord) atau saraf akar (nerve root) tulang belakang pesakit.

slip disc

Punca-punca Slip disc

Antara punca-punca yang dikenalpasti boleh menyebabkan masalah ini berlaku adalah:

  1. Trauma – contohnya pesakit jatuh terduduk, mengalami kemalangan jalanraya dan sebagainya.
  2. Pesakit mengangkat bebanan yang berat – contohnya kerana pekerjaan, atau mendukung anak untuk tempoh masa yang lama
  3. Tidak menjaga postur belakang semasa duduk atau mengangkat barang. Posisi membongkok akan menyebabkan disk menekan saraf di belakang.
  4. Duduk terlalu lama – contohnya pemandu lori dan bas yang duduk berjam-jam lamanya kerana memandu
  5. Sukan mengangkat berat

Ia juga menjelaskan kenapa masalah slipped disc ini berlaku secara majoritinya dikalangan pemuda dalam usia 20 ke 30-an terutamanya mereka yang bekerja sebagai buruh kasar dan selalu mengangkat bebanan. Mengikut kajian, individu yang obes dan merokok juga lebih mudah bagi mendapat masalah ini

 

Apapun, kena jaga tulang belakang ini, sakit woo, tapi apapun kena baca jugak tips yang nak dikongsikan di sini, amek tips ni pun  kat blog nih,
hahaha, so mula-mula kena jaga jugak teknik jaga bongkok tulang belakang, yang penting kena jaga benda ini dulu.

1. Ketika mengangkat barang atau bayi dari lantai, jangan membongkok

Bengkokkan sedikit lutut.
Ketika membongkok dan mengangkat barang berat dari lantai, ini menyakiti dan membebani tulang punggung dengan beban berat.
Ia boleh menyebabkan kekejangan.
Ketika hendak mengangkat barang berat dari lantai, pastikan menjaga tulang belakang supaya tetap lurus.
Angkat barang tersebut dekat dengan tubuh, lalu perlahan-lahan berdiri.

2. Jangan angkat barang lebih tinggi dari kepala

Begitu juga ketika anda menyimpan barang berat ke tempat yang tinggi dari kepala, pastikan jangan mengangkat barang tersebut lebih tinggi dari kepala.
Jika hendak menyimpan barang berat di tempat yang tinggi, gunakan tangga atau kerusi.
Mengangkat beban berat di atas kepala menyebabkan tulang belakang mendapat tekanan yang sangat besar.

3. Ganti posisi sekerap mungkin jika harus berdiri dalam waktu lama

Contohnya ketika menyerika baju, gunakan alas atau kerusi kecil untuk meletakkan kaki secara bergilir-gilir.
Ini perlu untuk menyeimbangkan dan mengganti tumpuan berat badan.
Berdiri tegak, jangan membongkok dengan kepala tegak.

4. Berjalan dengan tegak, dengan kepala memandang ke depan dan punggung lurus

Berjalanlah dengan postur tegak, pandangan ke depan, dan ujung-ujung kaki menunjuk lurus ke depan.
Gunakan kasut yang selesa dan bertapak tipis.
Hindari berdiri dengan posisi yang sama dalam waktu lama.
Jangan berjalan membongkok, hindari menggunakan high heels dalam waktu yang lama.

5. Ketika di dalam kereta, duduklah tegak

Tarik sit supaya kaki berada lebih dekat dengan pedal.
Pastikan kedua lutut Anda selari dengan pinggul.
Sokong bahagian bawah punggung dengan penyokong tulang belakang.
Jangan duduk terlalu jauh dari stering.
Perhatikan kaki ketika menekan pedal.
Jika terlalu jauh, dekatkan, ini kerana otot kaki boleh menyebabkan menjadi kejang dan tekanan di tulang punggung.

6. Ketika duduk di depan komputer

atau di depan tv terlalu lama, pastikan peha selari dengan lantai, jangan sampai lutut lebih tinggi dari peha atau angkat kaki lebih tinggi dari lantai. Biarkan kedua telapak kaki berada rata di lantai dan punggung mendapatkan sokongan dari belakang kerusi. ntuk lebih selesa, berikan pelapik bergulung dibahagian bawah punggung.
Pastikan anda melihat lurus ke depan, tidak menunduk atau melihat ke atas. Posisi yang tidak selesa dalam waktu yang lama boleh menyebabkan kekejangan otot.

7. Ketika tidur

Manusia memang memiliki kebiasaan dan posisi keselesaan masing-masing.
Namun, untuk menjaga supaya tulang punggung tetap baik, pastikan tempat tidur cukup keras dan rata.
Ketika tidur dengan posisi mengiring, bengkok sedikit lutut, biarkan kedua lutut tersebut bertemu.
Jika tidur telentang, letakkan bantal kecil dibawah lutut. Hindari tidur telungkup, kerana ini boleh menyebabkan tulang belakang sakit.
Elakkan tidur di fabrik yang terlalu lembut, seperti sofa, kerana ia tidak boleh menyokong tulang punggung.

diet tulang patah

  1. Susu – Beberapa kajian perubatan menunjukkan bahawa susu adalah sumber protein dan kalsium yang kaya. Sudah tentu ini dapat meningkatkan sistem imun anda dan tulang patah cepat  sembuh.
  2. Brokoli – Sayuran hijau, terutama brokoli mempunyai kandungan vitamin K yang begitu besar. Vitamin K berguna dalam membina jisim tulang dan menyembuhkan sebarang kecederaan tulang yang rosak.
  3. Orange – Sakit apabila patah disebabkan oleh keradangan. Vitamin C dalam oren boleh membantu melegakan kesakitan. Di samping itu, limau juga boleh meningkatkan peluang tulang patah cepat sembuh dan menggalakkan sistem imun menjadi kuat.
  4. Yogurt – Asid amino dalam yogurt, seperti lisin dan glutamin, berfungsi dalam, penyerapan kalsium. Yogurt juga mempunyai protein dan fosforus yang dapat membantu meningkatkan proses tulang patah cepat sembuh.
  5. Labu dan biji bayam – Bayam dan biji labu mempunyai jumlah zink yang tinggi. Dalam proses penyembuhan fraktur diperlukan zink untuk pulih dengan cepat.
  6. Tomato – Tomato bermanfaat dalam membina tisu tulang dan meningkatkan pengeluaran kolagen untuk memperbaiki kulit anda. Untuk keputusan maksimum, penggunaan tomato secara tetap.

FAKTOR YANG MEMPENGARUHI PENYEMBUHAN TULANG RAHANG

Tulang Rahang Retak Sembuh Dalam Masa 2 Minggu ?

Tulang rahang retak sembuh dalam masa 2 minggu ? macam mustahil , tapi tentu ada cara terbaik dalam diet supaya badan kita cukup nutrisi.

1. Faktor pesakit

Umur : Tulang yang patah sembuh lebih cepat dalam kanak-kanak berbanding orang kumpulan umur yang lain. Secara umumnya, semakin muda seorang kanak-kanak tulangnya dijangka lebih cepat sembuh sehingga berusia pertengahan remaja – yang mana tulang sudah tidak mengalami pertumbuhan lagi.
Kesihatan pesakit : Bagi penghidap penyakit kronik, penyembuhan luka menjadi isu. Penyakit-penyakit ini memberi kesan terhadap sistem imun, mungkin susah bergerak bagi orang yang mengalami obesiti atau pengaliran darah yang kurang.

2. Faktor tulang

Kepadatan tulang : Bahagian yang bersifat kurang tumpat iaitu pada hujung tulang sembuh lebih cepat daripada badannya yang bersifat lebih tumpat.
Jenis tulang : Tulang selangka lebih mudah sembuh berbanding tulang lain. Mungkin sebab itu jika tulang selangka patah, rawatannya biarkan ia sembuh tanpa sebarang intervensi. Lagipun, tulang ini dipegang oleh otot yang banyak, risiko untuk beralih adalah rendah.

3. Faktor lain berkaitan patah tulang

Pergerakan pada tempat patah : Pergerakan berlebihan akan memanjangkan masa untuk sembuh. Oleh sebab itu bahagian yang terlibat akan disimen atau dipasang besi.
Tulang putus sepenuhnya : Proses ini akan mengambil masa agak lama untuk menyambung kembali tulang-tulang tersebut.

4. Faktor lain berkaitan kecederaan

Tempat tulang patah : Jika tulang patah berdekatan dengan sendi, kadar penyembuhan mungkin lebih lambat.
Bekalan darah : Jika bekalan darah ke bahagian tulang patah berkurang, kadar penyembuhan mungkin lebih lama kerana tisu rosak memerlukan bekalan darah yang banyak untuk membawa oksigen dan membuang sel-sel mati.

Tulang patah memerlukan waktu yang lama untuk sembuh. Setelah melakukan pembedahan untuk menyatukan tulang kembali, pesakit masih harus menunggu berbulan-bulan, bahkan bertahun-tahun, agar tulang boleh kembali seperti semula.

Meskipun begitu, bukan bererti penderita patah tulang dibiarkan pasrah dan menunggu. Proses penyembuhan patah tulang juga boleh dipercepatkan dengan memilih nutrisi yang tepat. Berikut adalah beberapa nutrisi yang diperlukan oleh pesakit patah tulang.

jenis tulang patah

KALSIUM

Salah satu nutrisi yang diperlukan untuk menjaga kesihatan tulang patah. Begitu juga ketika seseorang mengalami tulang patah. Doktor James Balch dan Mark Strengler, penulis Prescription for Natural Cures mencadangkan pesakit patah tulang untuk suplemen kalsium hingga 500 – 600 miligram setiap hari.
Selain itu, mengambil makanan yang kaya kalsium seperti susu, soya, pisang, yogurt, tauhu, tempe, dan lain-lain juga boleh membantu memenuhi keperluan kalsium pesakit. Beberapa sayuran seperti brokoli, dan lobak juga kaya akan nutrisi kalsium dan bagus diambil setiap hari.

VITAMIN D

Vitamin D memiliki peranan penting untuk menyerap kalsium ke dalam darah dan tulang. Tanpa vitamin D yang cukup, kalsium yang ada dalam makanan dan suplemen akan mengalami kesukatan untuk diserap tubuh, sehingga hanya akan berakhir sia-sia. Untuk itu, sangat penting memenuhi keperluan vitamin D dan kalsium.
Cara mudah mendapatkan vitamin D adalah dengan berjemur di bawah sinar matahari pagi yang belum panas. Sinar matahari mengandung banyak vitamin D. Selain dari sinar matahari, vitamin D juga boleh didapati melalui kuning telur, minyak ikan, atau daging ikan seperti salmon, sardin, tuna, dan lain-lain. Seseorang harus mengambil sekitar 400 – 800 unit vitamin D sehari.

VITAMIN K

Dalam artikel yang ditulis pada tahun 2012, saintis di Florida menjelaskan pentingnya vitamin K untuk kesihatan tulang. Vitamin K memberikan peranan penting bagi penyembuhan patah tulang. Hal ini kerana vitamin K bertugas untuk memperkuatkan osteocalcin, komponen protein pada tulang, tanpa meningkatkan jumlah mineral dalam tulang. Proses ini akan membantu penyembuhan patah tulang dengan lebih cepat dan menurunkan risiko tulang retak.
Vitamin K biasanya terdapat dalam sayur-sayuran seperti brokoli, kembang kol, ikan, hati, daging, dan telur. Lelaki memerlukan 120 mikrogram vitamin K dan wanita memerlukan 90 mikrogram. Bagi pesakit patah tulang, peneliti menyarankan untuk mengambil vitamin K 20 peratus lebih banyak dari keperluan orang normal setiap hari.

NUTRISI LAIN

Nutrisi lain yang bagus untuk mempercepatkan proses penyembuhan patah tulang adalah boron dan silica. Dua nutrisi ini akan meningkatkan penyerapan kalsium dalam darah dan tulang. Selain itu, ada juga nutrisi lain yang meningkatkan penyerapan kalsium seperti vitamin C dan magnesium. Vitamin C membantu produksi kolagen yang diperlukankan untuk proses penyembuhan tulang.

SET TULANG SHAKLEE

1. Ostematrix

diet tulang patah

Ostematrix adalah gabungan kalsium, magnesium dan vitamin D. Kalsium adalah mineral utama dalam komposisi tulang manusia. Justeru, ia berfungsi penting dalam penyembuhan patah tulang. Vitamin D dalam Ostematrix memberikan penyerapan optimum kepada kalsium oleh tubuh. Hanya pengambilan dengan beberapa kaplet Ostematrix cukup untuk keperluan kalsium yang disarankan oleh pakar tulang bagi mempercepat proses memperkuat tulang.

2.Energizing Soy Protein (ESP)

tulang patah cepat sembuh

Serbuk ESP Shaklee merupakan sumber protein soya terbaik. Ia kaya dengan sumber protein yang diperlukan tubuh bagi membina semula tulang yang telah patah dan retak. Bukan itu sahaja, protein dalam ESP juga membantu bagi pertumbuhan sel-sel baru bagi menggantikan sel tulang yang telah rosak atau mati.

3. Vitalea

tulang patah cepat sembuh

Vitalea mengandungi Vitamin K yang diperlukan untuk memperkuat osteocalcin iaitu komponen protein penting pada tulang. Proses ini akan meyembuhkan patah tulang dengan cepat dan mengelakkan risiko tulang retak.

4.Omega guard

tulang patah cepat sembuh

Omega Guard membantu mencegah degradasi tulang rawan pada sendi, memulihara sendi yang tercedera kerana patah. Omega Guard juga adalah pelincir untuk membantu pergerakan sendi lebih lancar.

5. COLLAGEN

Shaklee Collagen Powder merupakan suplemen kolagen hebat yang mengandungi 4,000mg proprietari RSS (Red Snapper Scale) Collagen, kolagen yang berkualiti tinggi dan tulen yang diekstrak daripada sisik ikan merah.

Kolagen bermolekul sangat ringan Shaklee, kira-kira 1,000 Dalton*, dapat diserap dengan mudah oleh badan dan dapat membantu kepada peningkatan sintesis kolagen pada lapisan dermis dengan berkesan.

Tujuh bahan utamanya termasuk, ekstrak biji benih Camellia japonica, ekstrak Pfaffia, kolagen ikan, ekstrak kerangkerangan, Lactobacillus acidophilus, vitamin C dan vitamin B yang digabungkan untuk meningkatkan keberkesanan kolagen RSS dan menyokong kecantikan anda dari dalam ke luaran.

Shaklee Collagen Powder mudah larut dengan minuman dan makanan kegemaran anda.

Setiap hidangan dipek di dalam satu uncang untuk memudahkan anda menggunakannya secara segera pada bila-bila masa dan di mana saja.

RESVERATROL UNTUK KESIHATAN TULANG PATAH ?

Kerana resveratrol mempunyai sifat anti-radang yang kuat, para penyelidik Denmark berpendapat bahawa ia mungkin membantu mengelakkan keradangan yang menyebabkan kelemahan tulang. Mereka melakukan kajian pada orang yang mempunyai sindrom metabolik, kombinasi tekanan darah tinggi, kolesterol tinggi dan gula darah tinggi, kerana keadaan mereka menyebabkan mereka berisiko melemahkan tulang.

Para penyelidik merekrut 66 lelaki pertengahan umur dengan sindrom metabolik tetapi tidak osteoporosis dan mula mengesan kesan resveratrolpada enzim pembentukan tulang dan kepadatan tulang pada duri-duri lelaki yang lebih rendah. Mereka melakukan ini dengan membahagikan peserta kepada tiga kumpulan. Satu kumpulan menerima 1,000 miligram (mg) sehari dari formulasi semulajadi resveratrol dipanggil transresveratrol (sebagai pil 500 mg yang diambil dua kali sehari), kumpulan lain menerima 150 mg (sebagai pil 75 mg yang diambil dua kali sehari), dan Kumpulan ketiga menerima pil plasebo.

Hasilnya: Ia tidak mengambil masa lama untuk resveratrol menunjukkan tanda. Selepas hanya empat bulan, lelaki yang mengambil dos harian resveratrol mengalami peningkatan sebanyak 16% dalam enzim pembentukan tulang yang dipanggil alkali fosfatase tulang, yang biasanya ditemui pada kanak-kanak yang melalui spurts pertumbuhan. Mereka juga mempunyai ketumpatan tulang 3% lebih banyak daripada mereka pada permulaan kajian. Sementara itu tiada perubahan yang dilihat dalam kumpulan plasebo, dan perubahan minimum dilihat dalam kumpulan resveratrol dos rendah.

kanser rahim

VIVIX : MINUMAN BOTANI TERBAIK POLIFENOL RESVERATROL UNTUK TULANG PATAH

Vivix mengandungi resveratrol. Malah Vivix terbukti 10 kali lebih bertenaga daripada resveratrol, disamping tidak mengandungi alkohol, sebaliknya hanya menggunakan bahan semula jadi, tanpa pewarna tiruan serta perasa tambahan dan HALAL!

Saintis telah menjalankan kajian dan hasil kajian mendapati orang-orang Perancis gemar memakan daging yang berlemak tinggi dan minum wain dengan banyak, tetapi kadar penyakit jantung tetap rendah di Perancis. Selepas bertahun-tahun membuat kajian, saintis menemui rahsia di sebalik Paradoks Perancis terdapat pada Resveratrol yang terkandung dalam wain merah.

Satu hidangan Vivix mengandungi jumlah resveratrol yang sama banyak seperti yang terdapat dalam 100 gelas wain merah.

Sekiranya hendak dibandingkan dengan minuman jus lain, Vivix ternyata mendahului dengan hanya 1 sudu teh sehari mampu membekalkan ORAC* value yang diperlukan tubuh iaitu 3000-5000 ORAC (Oxygen Radical Absorbance Capacity (ORAC) is a method of measuring antioxidant capacities of different foods ).

Perlu diingatkan vivix adalah makanan sihat. Tumbuhan terpilih yang membantu sel sel aktif dan sihat. Bila sel kita sihat, tisu badan kita akan aktif dan terbina dengan cepat. Oleh sebab itu luka cepat sembuh. Luka lambat sembuh bila kita kurang makan makanan yang sihat, cukup makan tetapi makanan itu belum lengkap nutrisi yang badan kita perlukan untuk proses penyembuhan.

minum vivix shaklee tulang belakang sihat

tulang belakang sihat saraf vivix shaklee

vivix shaklee rawat tulang belakang

tulang rahang

tulang rahang

tulang rahang

tulang rahang

DISEMBER 2015
TESTIMONI 46 : MUHAMMAD FAIZ BIN AHMAD

Assalammualaikum..Saya Muhammad Faiz Bin Ahmad berusia 23 tahun. Saya ingin kongsikan #ShakleeEffect saya kepada semua. Sebenarnya saya sebelum ni anti-supllemen tau! Tu lah orang cakap, bila tak sakit memang kita tak cari supplemen-supplemen ni..Bila dah kena sendiri baru rasa kepentingannya.

Jom ikuti kisah saya..

Saya terlibat dalam kemalangan jalan raya awal bulan 3 tahun ni. Semasa tu saya menunggang motosikal. Badan saya tercampak dalam gaung setelah saya cuba mengelak daripada sebuah kereta yang ‘makan’ jalan laluan saya. (Masa tu rasa macam superman plak badan melayang terbang). Akibatnya saya mengalami patah tulang belakang dan juga patah tulang di atas telapak kaki saya.

Menurut doktor tulang belakang yang patah tu tulang yang no 2 seperti carta di atas. Doktor cakap akan ambil masa untuk sembuh dan akan baik dengan sendiri sebab usia saya masih muda lagi baru 23 tahun. Tapi, ambil masa tu berapa lama? Doktor pun tak dapat nak pastikan dan saya pula takkan nak menunggu sahaja tanpa usaha apa-apa..

Sampai bila saya nak berkerusi roda dan terbaring atas katil sahaja tunggu tanpa buat apa-apa. Perlukan usaha juga kan sebab doktor hanya bagi ubat tahan sakit sahaja. Takkan boleh sembuh dengan ubat tu ja..Jadi, saya meminta kakak saya yang kebetulan pengedar Shaklee memberi cadangan supplemen yang mana boleh membantu mempercepatkan proses penyembuhan tulang saya ni.

Jadi, kakak saya cadangkan ESP, Zinc, Ostematrix dan AJHT. Alhamdulillah setelah mengamalkan supplemen tersebut dengan konsisten selama sebulan tanpa culas, tulang patah yang dialami oleh saya sudah bercantum semula!!. Dengan izinNya jua. Alhamdulillah…Menakjubkan!!

Doktor pun berkali-kali tengok xray macam tak percaya. Siap tanya dah berapa lama accident ni sehinggakan doktor tu pun panggil doktor yang dari pemerhatian saya lebih senior dari dia untuk mengesahkannya. Jadi balutan simen di kaki doktor terus buka dan menyuruh saya menggunakan tongkat pula sebab katanya tulang baru bercantum dan tak mau bagi tekanan yang kuat sangat ke atas kaki saya..

Lagi pula untuk menampung tulang belakang saya sebab doktor minta untuk teruskan pakai bengkung keras tu sekurangnya selama 6 bulan untuk memastikan tulang tu betul-betul kukuh dan bercantum dengan baik sebab melibatkan tulang belakang takut menekan saraf yang akan beri kesan buruk pada badan saya nanti.

Bulan ke -3 iaitu temujanji ketiga saya dengan doktor, doktor kata bengkung keras yang membalut badan saya tu dah boleh dibuka. Katanya tulang saya dah bercantum elok cuma dalam masa setahun ni saya tidak dibenarkan untuk angkat benda-benda yang berat dan juga menunggang motor.

Alhamdulillah gembira lah saya. Saya dah boleh bergerak dengan bebas tanpa perlu rasa seperti “Iron Man” lagi!! Saya juga tak perlu jumpa dengan doktor lagi dan hanya diberikan ‘open appoinment’ sekiranya terjadi apa-apa seperti rasa sakit dan sebagainya.

Alhamdulillah!!Sekarang ni saya masih konsisten mengamalkan Ostematrix dan juga ESP sahaja. Saya perlu mengambil bekalan kalsium secukupnya untuk pastikan tulang saya betul-betul kuat.

Syukur Alhamdulillah. Terima Kasih.

tulang patah

Untuk keterangan lanjut atau sebarang pertanyaan, anda boleh menghubungi saya  

Ainul Mustafa  013-3612717 

atau klik icon di bawan ini. Bertindak sekarang sebelum terlambat.
tulang patah cepat sembuh
ATAU

tulang patah cepat sembuh

Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya.
Penghantaran sekitar Shah Alam, Petaling Jaya, Klang, Subang Jaya, Bangsar, Kelana Jaya

Ainul Mustafa
Pengedar Shaklee Shah Alam
Email: ainulfadzilah@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp: 013-3612717
www.wasap.my/60133612717

RUJUKAN

MERDEKA, BOTTOMLINEINC , AIDARASHID, MMGAZZETE, CERITAADUNIA

Leave a Reply

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Close Menu
WhatsApp chat Nak Order Shaklee ?