KOLESTEROL – Cara Berkesan Untuk Rendahkan Paras Kolesterol

kolesteroltinggi

Memang kolesterol tinggi pembunuh yang senyap kalau tak dirawat, tapi takpa, bukan bermakna kita tak boleh tahu badan kita ni banyak kolesterol ke tidak. Janji korang baca kat bawah ini, 14 tanda kolesterol tinggi dan tinggi. Jawabnya kena berubat. Produk shaklee terbaik ialah VIVIX, OMEGA GUARD dan PHYTOCOL.

14 TANDA KOLESTEROL TINGGI DALAM BADAN

1.Sakit pada kaki

Gejala umum dari kolesterol sakit pada bahagian kaki atau timbul rasa tidak selesa di bahagian kaki.
Hal ini disebabkan oleh tersumbatnya arteri sehingga aliran darah yang sepatutnya masuk ke kaki menjadi terbantut.
Rasa sakit boleh merebak di seluruh kaki, seperti betis, paha, bahkan hingga ke punggung.

2. Kram di malam hari

Menurut Dr. Darren Schneider, ketika tidur, orang-orang dengan kolesterol tinggi mungkin merasakan kram di bahagian tumit, jemari kaki, atau kaki bahagian bawah. Rasa sakit akan hilang jika kedudukan kaki digantung atau berada lebih tinggi dari kedudukan badan.
Mudahnya, anda hanya perlu mengangkat kaki ketika tidur selama beberapa minit hingga kejang yang muncul hilang secara perlahan.
Kaki boleh anda sandarkan pada dinding.

3. Kuku berubah

Kerana kuku tidak mendapat bekalan darah yang cukup akibat peredaran darah terganggu, akan berlaku perubahan seperti kuku menebal dan tumbuh lebih lambat ketika anda potong.

4. Kulit ikut berubah

Doktor sering melakukan pemeriksaan kolesterol pada seseorang yang telah mengeluh merasakan beberapa gejala kolesterol tinggi lain untuk memastikan dengan cara mengangkat atau menggantung atau meletakkan kaki di atas meja / bangku.
Pada awalnya, kaki akan berwarna putih kerana aliran darah terganggu.
Tetapi, lama kelamaan terjadi perubahan warna menjadi kemerahan atau keunguan sebab pembuluh darah mengalami pelebaran dan darah mula teralir ke kaki.
Dr. Schneider juga mengatakan bahawa pesakit kolesterol akan melihat jari-jari kaki menjadi pucat ketika duduk kerana kurangnya peredaran.

5. Kaki menjadi sejuk

Penunjuk yang satu ini tidak boleh menentukan secara pasti, kerana pada beberapa orang juga sering merasakan kedua kakinya sejuk apabila disentuh, meski tidak sedang sakit (mungkin faktor cuaca di kawasan tempat tinggal).
Tetapi, Dr. Schneider menyeru semua orang untuk lebih berhati-hati apabila rasa dingin hanya terdapat pada satu kaki saja, kemungkinan besar itu tanda-tanda jumlah lipid dalam darah berlebihan.
Jika anda mengalami gejala yang satu ini, langsung rujuk pada doktor untuk mendapat maklumat dan kepastian lebih lanjut.

6. Proses pemulihan luka yang lambat

Gejala kolesterol yang satu ini berkaitan dengan ciri-ciri pesakit diabetes, luka (terutama di bahagian kaki) akan lama sembuhnya.
Penurunan edaran menjadi penyebab luka lambat pulih, atau meski cepat tapi tidak langsung sembuh total.

7. Mati rasa

Seorang wanita pernah mengeluh bahawa beberapa jari tangannya mengalami mati rasa, dan dirinya menganggap hal tersebut adalah tanda tingginya zat purin penyebab asam urat.
Tetapi, setelah berkunjung ke doktor, ternyata mati rasa tersebut adalah kesan sekaligus gejala kolesterol tinggi.

8. Diare

Dalam memetabolismekan lemak, tubuh mempunyai keupayaan menyerap pertiga keperluan kolesterol daripada makanan yang dimakan.
Secara semula jadi, hati dapat menghasilkan kolesterol sesuai dengan keperluan tubuh, tetapi pada keadaan tertentu hati tidak mampu mengenali keperluan tersebut sehingga mengalami masalah dalam memetabolismekan lemak.
Pada keadaan atau keadaan di mana tubuh tidak mampu memetabolismekan lemak secara sempurna, akan berpotensi menimbulkan masalah dalam sistem pencernaan dan penyerapan, sehingga gejala cirit-birit yang berlebihan merupakan salah satu kesannya.

9. Lesu disertai migrain

Meski bukan gejala yang pasti berlaku, tetapi jika dilihat dari pemicunya iaitu terganggunnya proses metabolisme lemak tentu juga memberi kesan pada sistem pencernaan.
Makanan yang dimakan tidak berjaya dicerna dengan baik sehingga terkumpul pada saluran pencernaan.
Rasa kenyang yang timbul akan menghantar isyarat pada otak untuk tidak menambah pengambilan dari luar, sehingga muncul lesu dan bahkan disertai migrain kerana sebetulnya tubuh dalam keadaan kekurangan tenaga.

10. Mengganggu otak, mengundang emosi, dan penurunan kemampuan memori

Otak adalah bahagian tubuh yang menjadi tempat simpanan kolesterol paling banyak, kira-kira 25%.
Oleh sebab itu, tidak bersungguhnya proses metabolisme lemak membuat pengeluaran kolesterol darah terganggu.
Apabila kadar kolesterol LDL lebih tinggi daripada kolesterol HDL, otak akan menerima kesan seperti berkurangnya daya ingat, mudah emosi, dan mencetuskan penyakit Alzeimer beserta penyakit neurologi lain.

11. Perut kembung

Kerana berlaku masalah ketika mencerna makanan dan memetabolisme lemak, saluran pencernaan akan menyimpan kelebihan gas yang terbantut pada saluran usus yang mengarah ke kawasan perut.
Dari situlah awal mula timbul masalah seperti perut atau dada kembung.

12. Kelebihan berat badan

Selain gas, tentu lemak juga ikut terkumpul di kawasan perut sebagai kesan sampingan dari gangguan metabolisme lemak.
Dengan begitu, berat badan akan meningkat dan mengakibatkan kegemukan kerana sel-sel lemak semakin banyak, bahkan berpotensi terhadap obesiti.

13. Jantung terasa sakit atau mengalami palpitasi (berdebar-debar)

Berlebihnya kolesterol akan menghambat peredaran darah kerana terjadi penyempitan pembuluh darah pada bahagian badan yang mempunyai kolesterol tinggi.
Kerana aktiviti tersebut akan memberikan isyarat ke jantung untuk bekerja mengepam darah lebih keras agar mengalir secara normal.
Kesan sampingan yang dirasakan oleh pesakit adalah rasa sakit di jantungdan terkadang merasa berdebar-debar seperti orang panik.

14. Muncul lebam pada beberapa bahagian badan

Keadaan dimana terjadi penumpukan lemak mengakibatkan terbentuknya ketulan yang terletak di antara otot dan kulit yang secara perubatan mendapat sebutan lipoma.
Ketulan ini biasanya muncul di daerah leher, tangan, perut, dan kaki dengan bentuk kecil dan lembut, berdiameter kira-kira satu inci, dan pusat tumor di bawah kulit.

1. Oat, oat bran dan makanan tinggi serat

Oat mengandungi serat larut yang mengurangkan lipoprotein berketumpatan rendah anda (LDL), “buruk” kolesterol.

Serat larut juga ditemui dalam makanan seperti kacang buah pinggang, epal, pear, barli dan prun.

Serat larut boleh mengurangkan penyerapan kolesterol ke dalam aliran darah anda.

Lima hingga 10 gram atau lebih serat larut setiap hari mengurangkan jumlah dan kolesterol LDL.

Makan 1 1/2 cawan oatmeal dimasak menyediakan 6 gram serat.

Jika anda menambah buah-buahan, seperti pisang, anda akan menambah kira-kira 4 lebih gram serat.

Untuk mencampurkan ia sehingga sedikit, cuba keluli cut oat atau bijirin sejuk dibuat dengan oat atau bran oat.

2. Ikan dan Omega-3 asid lemak

Makan ikan lemak boleh menjadi jantung yang sihat kerana tahap yang tinggi omega-3 asid lemak, yang boleh mengurangkan tekanan darah dan risiko membangunkan darah beku.

Dalam orang yang telah mempunyai serangan jantung, minyak ikan atau omega-3 asid lemak – mengurangkan risiko kematian mengejut.

Persatuan Jantung Amerika mengesyorkan makan sekurang-kurangnya dua hidangan ikan seminggu.

Tahap tertinggi omega-3 asid lemak dalam:

  • Kembung
  • Tasik trout
  • Herring
  • Sardin
  • Tuna albacore
  • Salmon
  • Halibut

Anda perlu membakar atau memanggang ikan untuk mengelakkan menambah lemak yang tidak sihat.

Jika anda tidak suka ikan, anda juga boleh mendapatkan sejumlah kecil Omega-3 asid lemak daripada makanan seperti flaxseed tanah atau minyak canola.

Anda boleh mengambil omega-3 atau minyak ikan tambahan untuk mendapatkan beberapa manfaat, tetapi anda tidak akan mendapat nutrien lain dalam ikan, seperti selenium.

Jika anda memutuskan untuk mengambil makanan tambahan, hanya ingat untuk menonton diet anda dan makan daging atau sayur-sayuran dalam tempat ikan.

3. Walnut, badam dan kacang lain

Walnut, badam dan kacang lain boleh mengurangkan kolesterol darah.

Kaya dengan asid lemak politaktepu, walnut juga membantu menjaga saluran darah yang sihat.

Makan tentang segelintir (1.5 auns, atau 42.5 gram) hari kacang yang paling, seperti badam, hazelnuts, kacang tanah, pecans, beberapa kacang pain, kacang pistachio dan walnut, boleh mengurangkan risiko penyakit jantung.

Hanya pastikan kacang yang anda makan tidak masin atau disalut dengan gula.

Semua kacang tinggi kalori, jadi segelintir akan lakukan.

Untuk mengelakkan makan kacang terlalu banyak dan berat badan, menggantikan makanan yang tinggi dalam lemak tepu dengan kacang.

Sebagai contoh, bukannya menggunakan keju, daging atau croutons dalam salad anda, menambah segelintir walnut atau badam.

4. Minyak zaitun

Minyak zaitun mengandungi campuran antioksidan yang kuat yang boleh mengurangkan “buruk” (LDL) kolesterol tetapi meninggalkan “baik” (HDL) kolesterol tidak disentuh.

Cuba menggunakan kira-kira 2 sudu besar (23 gram) minyak zaitun sehari di tempat lain-lain lemak dalam diet anda untuk mendapatkan manfaat jantung yang sihat.

Untuk menambah minyak zaitun untuk diet anda, anda boleh tumis sayur-sayuran di dalamnya, menambah ia untuk pengasam atau mencampurkannya dengan cuka sebagai sos salad.

Anda juga boleh menggunakan minyak zaitun sebagai pengganti mentega apabila basting daging atau sebagai berenang untuk roti.

Minyak zaitun adalah tinggi dalam kalori, jadi jangan makan lebih daripada amaun yang disyorkan.

Kesan kolesterol minyak zaitun adalah lebih besar jika anda memilih tambahan minyak zaitun dara, yang bermaksud minyak adalah kurang diproses dan mengandungi lebih sihat jantung antioksida.

Tetapi perlu diingat bahawa “cahaya” minyak zaitun biasanya lebih diproses daripada minyak zaitun extra-virgin atau dara dan lebih ringan dalam warna, bukan lemak atau kalori.

5. Makanan dengan sterol tumbuhan stanols atau ditambah

Makanan kini boleh didapati yang telah diperkayakan dengan sterol atau stanols – bahan-bahan yang terdapat dalam tumbuh-tumbuhan yang membantu menghalang penyerapan kolesterol.

Marjerin, jus oren dan minuman yogurt dengan sterol tumbuhan yang ditambah boleh membantu mengurangkan kolesterol LDL sebanyak lebih daripada 10 peratus.

Jumlah sterol tumbuhan harian yang diperlukan untuk keputusan adalah sekurang-kurangnya 2 gram – yang sama mengenai hidangan dua 8-auns (237 mililiter) jus diperkaya sterol tumbuhan oren sehari.

Sterol tumbuhan atau stanols dalam makanan yang diperkayakan tidak muncul untuk menjejaskan tahap trigliserida atau lipoprotein berkepadatan tinggi (HDL), “baik” kolesterol.

Bagi mana-mana makanan ini untuk memberi manfaat mereka, anda perlu untuk membuat perubahan lain untuk diet dan gaya hidup anda.

Mengurangkan kolesterol dan jumlah lemak – lemak terutama tepu dan trans – yang anda makan.

Lemak tepu, seperti mereka dalam daging, produk tenusu penuh lemak dan beberapa minyak, meningkatkan jumlah kolesterol anda.

Lemak trans, yang kadang-kadang ditemui dalam marjerin dan kedai-dibeli biskut, keropok dan kek, adalah amat buruk bagi paras kolesterol anda.

Lemak trans meningkatkan lipoprotein berketumpatan rendah (LDL), “buruk,” kolesterol, dan rendah Lipoprotein berketumpatan tinggi (HDL), “baik,” kolesterol.

Di samping untuk menukar diet anda, ingat bahawa membuat perubahan gaya hidup tambahan jantung sihat adalah kunci untuk menurunkan kolesterol anda.

Berbincang dengan doktor anda tentang bersenam, berhenti merokok dan mengekalkan berat badan yang sihat untuk membantu mengekalkan tahap kolesterol anda rendah.

masalah kolesterol tinggi

KURANGKAN KOLESTEROL TINGGI DENGAN SHAKLEE

Dengan menjaga permakanan serta amalkan nutrisi yang lengkap, kolesterol dalam badan dapat dikawal dengan mengambil set kolesterol shaklee.

Mengandungi beberapa vitamin yang bagus dan sangat membantu, dari segi jantung dan tekanan darah.

1. VIVIX

Terkenal dengan antioksidan yang tinggi,

Antioksidan dalam Vivix membantu dalam perlindungan sel termasuklah sel di sekitar bahagian salur darah.

Orang yang alami masalah kolestrol yang tinggi adalah disebabkan oleh plug atau kolestrol berlebihan dalam salur darah.

Fungsi Vivix ini, ia melindungi salur darah kita, jadi salur darah kita akan dilindungi dari kerosakan.

Kolestrol tidak boleh menempel pada salur darah yang boleh menyebabkan kolesterol berlebihan.

Resveraterol terbukti berkesan mencegah pembekuan kolesterol dari melekat di saluran darah.

2. PHYTOCOL-ST

Fisoterol secara strukturnya adalah sama dengan kolestrol dan bersaing dengan kolestrol untuk penyerapan di dalam usus justeru meninggalkan kolestrol.

Ini bermaksud, lebih banyak fisoterol yang dimiliki tubuh anda, lebih kurang kolestrol yang diserap didalam badan!

Anda juga berpeluang menurunkan paras kolestrol LDL anda dengan pengambilan fisoterol.

Pyhtocol-ST sangat membantu dalam menurunkan paras kolesterol.

3. OMEGA GUARD

Omega Guard adalah asid lemak dari minyak ikan omega-3.

Ia sangat tinggi dengan kolesterol HDL.

Ia berfungsi untuk membawa kolesterol keluar dari salur arteri ke hati untuk proses penyingkiran.

Dengan kehadiran HDL ia dapat merendahkan paras LDL, maka plak pada dinding arteri dapat dicairkan lantas dapat melancarkan aliran darah.

Omega Guard Shaklee kaya dengan Omega-3. Omega 3 ni yang berfungsi untuk menurunkan kolesterol yang ada dalam badan kita.

Asid lemak omega-3 yang terkandung dalam Omega Guard Shaklee ini lah yang membantu turunkan tahap kolesterol.

Dengan mengamalkan Omega-3 secara konsisten di dalam diet harian kita, ia dapat mengurangkan risiko kematian mengejut kerana Omega-3 dapat mencegah daripada penggumpalan darah.

OMEGA-3 ni dapat menurunkan kadar triglyceride dan kolesterol jahat, LDL.

Dapat meningkatkan kolesterol baik (HDL) dan seterusnya menurunkan tekanan darah. Kadar triglyceride dalam darah merupakan indikator terbaik bagi mengenalpasti kesihatan jantung kita.

Omega Guard Shaklee dapat membantu mengawal penjagaan jantung terutamanya di kalangan orang dewasa dan warga emas.

Dan paling penting, vitamin shaklee ni lebih selamat dan semulajadi untuk semua peringkat umur.

Vitamin lain yang membantu ada juga seperti VIVIXPHYTOCOLCOQ-TROL dan GARLIC COMPLEX.

testimonial omega guard

TESTIMONI SET KOLESTEROL TINGGI

set kolesterol shaklee

set kolesterol shaklee

set kolesterol shaklee

Berjaya turunkan kolestrol yang terlalu tinggi tanpa ubat dalam masa sebulan

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Saya Noor Azmiah Mohamad, isteri kepada Huzair Bahrin. Kali ini saya ingin kongsikan kisah bagaimana pertama kali saya dan suami jatuh cinta dengan produk Shaklee.

Orang kata kalau tak kenal tak cinta, tak cuba mana nak tahu kan. Sebelum saya betul2 jatuh cinta dengan produk shaklee saya pernah beli dan makan beberapa vitamin shaklee tapi mmg main2 shj…sehari makan…sehari tak…kadang2 seminggu xmakan…org kata mmg tak bersungguh langsung…sampai akhirnya produk expired dan dimakan tikus, tikus pun tahu pilih produk yg natural…lawak pun ada. Tapi, sampai satu hari…saya terdesak dan terpaksa mencari semula produk Shaklee ni…

Kisahnya bermula apabila suami saya, disahkan kadar kolesterol dalam darahnya terlalu tinggi dengan bacaan 13.0 (normal 5)….bacaan hati atau Alt pula 100+ (normal 41) yang mana pada tahap merbahaya dan risiko tinggi utk serangan jantung atau strok. Masa pemeriksaan di Klinik Kesihatan (KKM) mmg doktor juga terkejut dengan bacaan tersebut dan minta refer ke hospital. Tapi, suami minta utk tangguhkan sebulan sbb suami seboleh2 tak mahu bergantung pada ubat ubatan dr hospital. Masa tu mmg risau sgt…

Sebelum membuat pemeriksaan suami saya mmg hadapi sakit sakit badan, lesu dan kalau lihat raut wajah pun tak ceria. Saya memulakan misi google mencari produk Shaklee utk kolesterol…beli dan terus jadi ahli. Maka sejak dr hari pertama terima produk itu, dengan konsistan makan set kolesterol terdiri dr Omega, lecithin, garlic dan saya add on Alfalfa sekali makan berdua (walaupun saya xde buat pemeriksaan tapi pemakanan kami sudah tentu sama) jadi saya pun makan sama…

Genap 1 bulan suami ulang buat pemeriksaan darah semula mmg agak berdebar juga sbb takut kena telan ubat klinik setiap hari…But, Amazing! Its really works! Kolesterol dr bacaan 13 turun kepada 6.2, walaupun belum bawah tahap normal tapi separuh dr bacaan pertama….Alt atau liver function pula…turun kepada 43…hampir juga keparas normal…dan doktor sgt kagum dengan keputusan itu…gembira sgt bila doktor minta suami teruskan makan produk shaklee. Dan kami yakin dengan izin Allah, masalah ini dapat diatasi jika kami teruskan pemakanan sihat dan supplemen Shaklee.

Waktu suami saya buat pemeriksaan kedua saya tak turut serta. Disebabkan gembira…suami siap minta doktor tuliskan bacaan sebelum (pemeriksaan pertama) dan selepas (pemeriksaan kedua) untuk tunjuk pada saya. Keratan kertas tu saya sertakan dibawah.

Sejak hari itu kami mmg yakin produk Shaklee bukan sebarangan. Ia benar benar berkesan dan yang paling penting 100% semulajadi. Sehingga kehari ini kami berdua masih terus consistant mengamalkan supplemen Shaklee. Alhamdulillah.

set kolesterol shaklee

MEI 2016 (MUSIM KEDUA)
TESTIMONI 27: HARTINI BADRI

[ SUPPLEMEN SHAKLEE BANTU TURUNKAN PARAS KOLESTEROL ]

Cinta pertama saya dengan Shaklee bermula dengan set Kolesterol. Saya dikesan mempunyai paras kolesterol yang tinggi sejak sebelum berkahwin. Doktor menasihatkan saya untuk jaga pemakanan.

Apabila telah melahirkan anak, paras kolesterol jahat saya makin tinggi dan saya mula rasa selalu letih, sakit kepala,migrain teruk dulu, sampai tahap kena duduk dalam bilik gelap tanpa cahaya dan bunyi, juga jantung selalu berdebar-debar. Membaca maklumat bahawa bahayanya kolesterol tinggi ni sehingga boleh membawa kepada masalah jantung, strok buatkan saya tak senang duduk.

Saya mula risau. Saya pergi buat pemeriksaan Dan doktor menyuruh saya makan ubat kolesterol dan meminta saya makan selama setahun untuk dipantau. Saya enggan bergantung pada ubat sintetik.

Saya mencari alternatif dan bila pergi farmasi saya dicadangkan dengan suplemen semulajadi Shaklee. Ye. Saya memilih set kolesterol Shaklee. Lecithin+Alfalfa paling saya konsisten sehingga beberapa bulan saja dah menampakkan penurunan.

Kemudian saya tambah dengan Omega dan Phytocol. Alhamdulillah kolesterol turun, kesihatan bertambah baik. Saya merasa lebih sihat dan bertenaga.

Syukur alhamdulillah.

JOM ORDER SET KOLESTEROL TINGGI SHAKLEE

Untuk keterangan lanjut atau sebarang pertanyaan, anda boleh menghubungi saya

Ainul Mustafa  013-3612717

atau klik icon di bawan ini.

e-sell

ATAU

Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya.

Penghantaran sekitar Shah Alam, Petaling Jaya, Klang, Subang Jaya, Bangsar, Kelana Jaya, Alam Impian, Denai Alam,

Ainul Mustafa
Pengedar Shaklee Shah Alam
Email: ainulfadzilah@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp: 013-3612717
www.wasap.my/60133612717

sumber : mayoclinic

This Post Has 12 Comments

  1. amalan gaya hidup x sihat mempengaruhi kesihatan kita. jantung ini merupakan organ terpenting kerana ia mengepam darah ke seluruh tubuh. shaklee ada supplement membantu anda mengurangkan kolestrol,

  2. Asal gemuk ada kolesterol tinggi..asal kolesterol tinggi selalunya gemuk..Kalo enjin kereta kene jaga pakai minyak castrol, kalo jantung kena jaga pakai minyak ikan buang kolesterol..ehh macam pantun pulak..

  3. ada juga simptom kolestrol tinggi, bile ada biji2 kecil kt mata… huhu…

  4. Timbul biji2 kt bdn pn simpt kolestrol gak.

Leave a Reply

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Close Menu